בצומת דרכים

אחרי העונה הגרועה בקריירה שלו, כשהחוזה מסתיים והמיתון כבר כאן, צריך טל בורשטיין להחליט לגבי עתידו: הפחתה בשכר או עזיבה של מכבי תל אביב. "אף קבוצה לא תחרוג מהתקציב שלה בשביל להביא אותו", אומר מאמן בליגה

בין שלל הפרצופים האדישים בחדר ההלבשה של מכבי תל אביב, בסיום משחק ההפסד 90:74 לברצלונה שחתם עונה אירופית כושלת, בלטו פניו של טל בורשטיין. בורשטיין, אולי גדול הכדורסלנים הישראלים בעשור האחרון והמעוטר שבהם, נראה שבור. גם חברו הטוב גור שלף, שניגש וניסה לנחם אותו, לא הצליח להרים לו את הראש. גם בקיץ הקרוב צפויה מכבי תל אביב לעבור מהפכה, וכמו שזה נראה כרגע, עתידו של בורשטיין נמצא בסימן שאלה גדול, כשאפילו פיני גרשון והנהלת הקבוצה לא יודעים עדיין מה לעשות עם הכוכב הנופל. מה שבטוח, את הסכומים שנכנסו בשנים האחרונות לחשבון הבנק שלו, הגארד כבר לא יקבל. לא במכבי, ולא בשום מקום אחר.

מכבי או הביתה

קיץ 2006 היה סוף עידן במכבי תל אביב. אנתוני פארקר, מייסיאו באסטון ופיני גרשון עזבו את הקבוצה, ולמעשה פירקו את השושלת שזכתה בשני גביעי יורוליג, וסיימו גמר שלישי בהפסד לצסק"א מוסקבה. בחודש מאי, מיד אחרי ההפסד ההוא, ניסה גם טל בורשטיין לתרגם את ההצלחה לחוזה גדול בחו"ל, כשהיעד המרכזי היה ספרד. השמועות והדיווחים הסותרים בתקשורת התעופפו לכל עבר, כשטאו ויטוריה וג'ירונה, מבכירות הליגה הספרדית דאז, סומנו כמי שמוכנות לשלם לשחקן מעל 500 אלף יורו לעונה. אלא שאז הגיע משחק האליפות מול ירושלים, שהסתיים בפציעה קשה שחייבה ניתוח בגיד אכילס והחלמה ממושכת. הדיווחים על חוזים שמנים התחלפו מיד בציטוטים של רופאים מומחים.

הכדור עבר למגרש של הנהלת מכבי, שראתה כיצד הקבוצה הגדולה שלה מתפזרת לכל עבר, והחתימה את בורשטיין הפצוע על חוזה שמוערך ב-900 אלף דולר לשלוש שנים. חודשים מאוחר יותר הודה בורשטיין שהפציעה מנעה ממנו לעבור לקבוצה אירופית בכירה, אבל הפנטזיות על אתגר חדש התחלפו בדיבורים על המשפחה האוהבת של מכבי. כשחתם על החוזה ארוך הטווח, ידע בורשטיין שהוא מצטרף למועדון מכובד של שחקנים שמכבי למעשה חסמה להם את נתיב ההתקדמות בקריירה: הצעות מאירופה לא יגיעו, ומעבר לקבוצה אחרת בישראל אינו משתלם – מקצועית או כלכלית. נדב הנפלד, שהעדיף פרישה מכדורסל על שיטוט במגרשי ליגת העל שמחוץ ליד אליהו, מכיר טוב מאוד את המקום הזה.

"כשנכנסים לסחרור, אי אפשר לקנות סבלנות"

לקראת סיום עונת 2006/07 חזר בורשטיין לשחק, ועזר למכבי של נוון ספאחיה להציל את תואר האליפות, עם משחק מצוין בגמר הפיינל פור הדרמטי מול הפועל ירושלים. בקיץ של אותה עונה הכאבים חזרו, ומנעו ממנו לשחק כדורסל עד אמצע העונה שלאחר מכן. אבל אז זה לא היה אותו בורשטיין: הוא שיחק אז רק בשישה משחקים עד תום העונה, ובפיינל פור שותף 3 דקות בלבד – בחצי הגמר מול בני השרון. את משחק אובדן האליפות מול הפועל חולון, הוא ראה מהצד.

את העונה הנוכחית פתח בורשטיין עם המון ציפיות של אפי בירנבוים, שהוחלפו בהרבה ציפיות של פיני גרשון. שני המאמנים האמינו בו כשנחתו בהיכל, אבל ככל שנקפו הימים הלכו דקות המשחק של בורשטיין ופחתו. את העונה האירופית הוא סיים עם ממוצע של 4 נקודות ב-17.6 דקות, כשבטופ 16 כולו הוא קולע 6 נקודות, 4 מהן במשחק האחרון וחסר החשיבות מול ברצלונה.

בורשטיין והצוות הרפואי של מכבי מסכימים שמבחינה רפואית השחקן כשיר. אז מה בעצם עיכב את הקאמבק? "הפציעה של טל כרגע היא רק בראש, וקשה מאוד לצאת מזה - בעיקר לשחקנים שכבר לא צריכים להוכיח את עצמם", מסביר סוכן שחקנים בכיר. "כדי להחזיר לעצמו את הביטחון, מאמן חייב לקחת סיכונים ולשחק עם השחקן אפילו אם זה יעלה לו בכמה משחקים. טל לא קיבל מאף מאמן במכבי את הצ'אנס הזה, ואם יגיע מאמן שיריץ אותו כמה משחקים בחמישייה, הוא יחזור לעצמו".

מאמן בליגת העל לא יודע לקבוע האם בורשטיין יחזור לעצמו, אבל סבור שהכושר הלקוי של הגארד קשור גם ליכולת של מכבי: "בשביל שהוא יוכל לחזור לעצמו צריך הרבה סבלנות, וזה בא כשהקבוצה מצליחה. כשנכנסים לסחרור כמו שנכנסו במכבי בשנים האחרונות אי אפשר לקנות סבלנות".

"כולם יצטרכו לוותר על כסף בקיץ, וגם בורשטיין"

בקיץ יסתיים חוזהו של בורשטיין במכבי, והעובדה שהקבוצה החתימה רק לאחרונה את רביב לימונד על חוזה ארוך טווח מסמנת את דרכו של בורשטיין החוצה מיד אליהו. על סף גיל 30, ואחרי שלוש שנים של פציעות ויכולת ירודה, יצטרך השחקן למצוא לעצמו קבוצה שתשאיר אותו פחות או יותר באותה רמת שכר. קל זה לא הולך להיות.

"אני בהחלט יכול לדמיין את בורשטיין בקבוצה גרמנית, צרפתית, איטלקית או אפילו קבוצה אחרת בישראל, אם תימצא הקבוצה שתשלם לו בסביבות 300 אלף דולר לעונה", אומר הסוכן. "העניין הוא כשרגע אין שום דבר בטוח מבחינה כלכלית, ואף קבוצה באירופה לא לוקחים סיכונים. כולם יצטרכו לוותר על כסף בקיץ, וגם בורשטיין".

"הוא צריך לחשוב על כמה הוא באמת אוהב את המשחק, מול כמה הוא אוהב את הרמות הגבוהות", אומר המאמן. "לאף אחד ספק שבקבוצה אחרת בליגה הוא יחזור לעצמו, אבל אף קבוצה בישראל, בטח שבאוירה הכלכלית של היום, לא תחרוג מהתקציב שלה בשביל להביא אותו. להערכתי מכבי לא יסכימו לשלם לו את מה ששילמו בעבר, ואולי החתמתו של לימונד מאותתת על כך".

בעוד חודשיים, יכנס בורשטיין בפתחה של צומת הדרכים החשובה בקריירה שלו. המאמן חושב שמכבי כבר החליטה מה לעשות עם בורשטיין, ושגם היום יש לו עדיין מה לתרום לחולצה הצהובה, למרות הפציעות. "עם הגיל שחקנים הופכים חכמים יותר, ומחפים בכך על אתלטיות ומהירות, אבל את הניסיון של טל קשה מאוד לקנות. אבל צריך לזכור שבשביל חתונה צריך גם כלה".