היסטוריה של גזענות

להתקפה על בני השרון בטורקיה, כמו גם לדרישות משחר פאר לפרוש מטורניר אוקלנד, קדמו לא מעט אירועים שעירבו אנטישמיות עם ספורט. מאודינזה עד אוטו באריץ'

ההתקפה המכוערת על שחקני בני השרון אמש (שלישי) באולם אטאטורק באנקרה אינה סיפור יוצא דופן של קשר בין פוליטיקה וספורט, או בין ספורט לפוליטיקה הקשורה ביהודים וישראלים. אנטישמיות, נו.

רק בשעות האחרונות נאלצת שחר פאר להתמודד עם אקטיביסטים אנטי-ישראלים, שדרשו ממנה לפרוש מטורניר אוקלנד. אחד מהם הגדיר פרישה שלה מהטורניר כהקרבה, אבל הטניסאית הישראלית דחתה כל קשר בין הקריירה הספורטיבית שלה לאירועים בעזה, למרות גיוסו של אחיה לשירות מילואים. "בכיתי במיטה", היא סיפרה על תגובתה לחדשות מהארץ, "אני מקווה שהכל יהיה בסדר".

החיבור המכוער הזה בין ישראל והעולם היהודי לפעילות ספורטיבית אינו דבר חדש, כאמור. לפניכם מקבץ של כמה אירועים שרובם ככולם מסריחים מאנטישמיות.

דרוש חלוץ, אבל לא יהודי

קיץ 1989. רוני רוזנטל מסיים עונה מצוינת בסטנדרד ליאז' עם 20 שערים, וחותם באודינזה מהליגה האיטלקית. התקשורת מישראל בשיגעון, ורוזנטל מגיע לצפון איטליה, מצטלם עם חולצת המועדון ושומע מהנשיא ג'מפאולו פוצו ש"יש לי אמון מלא ברוזנטל". אלא שהאוהדים המקומיים חשבו אחרת, ומילאו את העיר בכתובות גראפיטי בסגנון "רוזנטל לכבשן", שגרמו אפילו לראש העיר להתנצל בפני השחקן. כמה ימים מאוחר יותר הודיעה הנהלת המועדון שהשחקן לא יגיע למועדון בגלל "בעיות בחוליות הגב". אותן חוליות הביאו לליברפול אליפות עוד באותה העונה.

אהוב הקהל הישראלי

אוקטובר 2001. אוסטריה אמורה להגיע לישראל למשחק מכריע על הכרטיס למשחקי ההצלבה למונדיאל, אבל מנסה להתחמק עם טענות חוזרות ונשנות על המצב הבטחוני. יו''ר ההתאחדות האוסטרית סיפר ש''הפחד של השחקנים גבר מאוד", והמאמן הקרואטי שלה אוטו באריץ' טען ש''אולי בישראל זה דבר נורמלי, אבל אנחנו באוסטריה לא רגילים לזה'', והדליק מדינה שלמה. הלחץ הלא ממש מתון של האוסטרים על אופ"א לא עזר להם, אבל אחרי שריקות בוז מחרישות אוזניים להמנון האוסטרי ו-90 דקות של קריאות "אוטו באריץ' בן זונה" מיציעי איצטדיון רמת גן, הגיע הכדור ההוא של אנדראס הרצוג. סגור רגליים, נמני.

פלסטין בירת קטלוניה

גילויי אנטישמיות ברחבי אירופה אינם זרים למכבי תל אביב בכדורסל, ולא תעבדו קשה כדי למצוא אוהדים צהובים שיספרו לכם סיפורי אימה מה"אבדי איפאצ'י" באיסטנבול של שנות התשעים, או על קבלת הפנים החמימה של אוהדי ז'לגיריס בליטא. בפברואר 2005 השנאה גלשה גם לפרקט של ברצלונה, כשברבע השלישי היו צריכים להפסיק את המשחק בגלל אוהד מקומי שפרץ לפרקט כשהוא מניף את דגל פלסטין.

מוות לאלה עם המגן דוד

אייאקס אמסטרדם הוא המועדון שהכי מזוהה עם היהדות באירופה, ומאות דגלי ישראל מונפים ביציעי ה"ארנה" בכל משחק. אוהדי היריבה המושבע פיינורד מרוטרדאם מגיבים לזה בדרכים שונות. כשרונלד ופרנק דה בור שיחקו באייאקס, הם ספגו מאוהדי פיינורד קריאות "גז, גז, גז" רק בגלל שאשתו של רונלד יהודיה. ב-2004 האוהדים התעלו על עצמם, ופירסמו באתר האינטרנט שלהם הודעה שאומרת ש"כולם מוזמנים להגיע עם פצצות למשחק, כדי להרוג את ואן דר וארט ואימו היהודייה". לואן דר וארט שלום, ואמו אגב, בכלל ספרדיה ונוצריה אדוקה. אבל כשרואים מגן דוד מול העיניים, למי אכפת מהפרטים הקטנים.