שתיקת הכבשים 2

אם אפי בירנבוים רוצה לשמור על כבודו המקצועי, הוא צריך לפתוח את הפה על הכל, ועכשיו. כי ברגע שיסיים את דרכו במכבי - והרגע הזה קרוב מתמיד - אף אחד כבר לא יקשיב לו. דעה

היה משהו עצוב בהתבוננות בהגעה של אפי בירנבוים ליד אליהו, למשחק מול גבעת שמואל. מאמן מכבי תל אביב החנה את הרכב במקום הקבוע, ונכנס להיכל ישר אל תוך קבלת הפנים הכי מסוכנת - שקט מוחלט. הוא התקדם במסדרון שמוביל אל חדר ההלבשה הצהוב, וכל מי שראה אותו מתקרב השתתק מיד. כאילו שהשועל הותיק הזה לא יודע על מה כולם מדברים. אבל אפי בשלו: אין תגובה.

בדיוק מהסיבה הזו המאמן הכריזמטי, שלא היה יכול להתאפק עם נאום "שתיקת הכבשים" שלו, ועבר מדיבור לצרחות כהרף עין בראיון הבלתי נשכח עם מירי נבו, נכשל כבר מההתחלה. את הקרב שקובע את עתידך במועדון המפואר ביותר בישראל, אתה מנצח בתקשורת. צביקה שרף יודע את זה, ונלחם בזה עם גישת ה"תקשורת רודפת אותי", שעומדת להעלות בקרוב ראש ממשלה חדש-ישן בישראל; פיני גרשון למד את זה, ולכן מספק את כל הכותרות שלו בעצמו; אפילו רלף קליין הכיר את זה מצוין, ולא הפסיק לפרשן בטלוויזיה ולהיות מעורב בצד התקשורתי של המפה כמעט עד יומו האחרון.

ג'יימס קארוויל הוא אחד מיועצי התקשורת המפורסמים בעולם, והאיש שמייחסים לו את הניצחון הכפול של ביל קלינטון בבחירות לנשיאות. האיש יודע דבר או שניים על התמודדות מול תקשורת עוינת. חוק הזהב שלו בקמפיינים, ובהתנהלות פוליטית בכלל, אומר דבר פשוט: לעולם אל תיתן למחזור החדשות לשלוט בך. איך עושים את זה? שולטים במחזור החדשות.

עד לפני כמה חודשים, התחושה היתה שאפי על סף פיצוץ. רק דחוף לו מיקרופון לפה, והוא כבר ישיר לך על שיוויון, דראפט וניהול נכון בכדורסל הישראלי. אחרי המשחק מול גבעת שמואל דחפו לו לפה עשרות מיקרופונים, וכלום. שאלו אותו אם הוא מרגיש אחריות בלעדית על הסגל שלו, ואין תגובה. שאלו אותו איך הוא מרגיש בקשר להתנהגות של עמיתיו למקצוע שמציעים את עצמם לתפקיד – שום דבר.

שאלו אותו אם הוא יעמוד על הקווים מול מלאגה. אתם יכולים להשלים לבד. במקום מסיבת עיתונאים פתוחה ואמיתית, קיבלנו את הטקסט הקבוע על התקשורת שממציאה דברים. מה אתה מצפה שיכתבו, מר בירנבוים, אם אתה לא אומר שום דבר? אם אתה מרגיש שרודפים אותך, תחזיר מלחמה! צביקה שרף הרגיש שבערוץ 1 רודפים אותו, אולי בצדק, ונכנס במראיינת גאולה אבן. על מה דיברו למחרת? על זה שצביקה גבר.

כרגע, אם יגיב על כך או לא, שעון החול של אפי בירנבוים במכבי הולך ואוזל. את הג'וב כבר כנראה שהוא לא יוכל להציל, אבל את הכבוד אפשר גם אפשר. כדי לעשות את זה, המאמן הותיק חייב להבין שיש לו עוד כמה ימים עם כל הזרקורים עליו, ולשלוט במחזור החדשות שלו. אם אתה מרגיש שהולכים לך מאחורי הגב, או שהשחקנים לא מקשיבים, או שהתקשורת לא הוגנת - תתחיל לדבר ועכשיו. עוד כמה חודשים, כששוב תאמן קבוצה עם 12 אוהדים, אולי תרצה להגיב. אלא שאז, אף אחד כבר לא יקשיב לך.