אפי אל תבכה

רגע לפני המשחק מול אולימפיאקוס (21:35 בערוץ 10, תקציר ב-nana10 ובאתר ספורט 5) מאמן מכבי ת"א חייב להבין שכל האחריות עליו, ושאף אחד לא יזכור את התירוצים. עוד לא מאוחר מדי כדי לחזור להנות מכדורסל

"אנחנו משחקים בקקה. אחרי 40 שנה, אנחנו רוצים שיוויון. מספיק עם שתיקת הכבשים הזו" - אפי בירנבוים 2004

זוכרים אותו? את אפי המטורף, זה שלא שם על אף אחד, כולל מכבי? זה שהולך עד הסוף עם שחקנים כמו ארל וויליאמס, קני וויליאמס או ריצ'י דומאס, ומכוון את הטרוף שלהם ושלו להצגות כדורסל. זה שמצליח לייצר קבוצות שנלחמות כמו אריות עם שחקנים כמו קורן אמישה ואמיר כץ. זה שתמיד היה נראה שכל השחקנים בליגה רוצים לשחק אצלו כי אצלו נהנים יותר. איפה האפי הזה?

מבט על רשימת מאמני מכבי בעבר מגלה שהיא מורכבת מדמויות שקפצו על המעמד, וכאלו שהמעמד קפץ עליהם. אחרי שנים של התחלה עם יהושע רוזין ורלף קליין, שלא קיבלו הוראות מאף אחד כי הם באמת הבינו את המשחק טוב מכולם, הגיע צביקה שרף, שאימן את הקבוצה בכמה קדנציות שונות. חוץ מהאחרונה שבהן, ממש אי אפשר לומר שמישהו הכתיב לו מה לעשות או את מי להחתים. אח"כ הגיע יעקב אדלר, שהוחלף באמצע העונה ע"י אלי קנטי, שהפסיד אליפות והוחלף ע"י מולי קצורין.

אחרי רצף של מאמנים שנותנים לסיטואציה להכתיב להם מה לעשות (את הנאום של אדלר על "קבוצת החלומות" שלא צריכה מאמן לא ישכחו לו לעולם), ההנהלה הצהובה חזרה לרלף וצביקה. בשלב הזה כבר היה ברור שדרוש למכבי מאמן שלא ייתן לאף אחד להגיד לו איך לנהל לו את הקבוצה, ואחרי כישלונות עם וינקו ילובאץ' ויורם חרוש, הגיע האיש שגורם לכל מאמן שמגיע לקבוצה מאז להראות כמו עוזר מאמן בפוטנציה, פיני גרשון. אחרי ההצלחות העצומות עם פיני, הגיעו בלאט, ספאחיה וקטש, והתחילו, בעידוד נלהב של כלי תקשורת מסוימים, את מסורת ה "אכלו לי, שתו לי, החתימו לי, כפו עלי" שמאיימת להפוך גם את הקדנציה של אפי לבדיחה יקרה מאוד ולא מוצלחת במיוחד.

"הייתי מעדיף 10 שחקני סגל. אם אני נהנה? עזוב את מכבי, חיי מאמן הם לא הנאה צרופה"- אפי בירנבוים 2008

לא צריך להיות פסיכולוג או גאון גדול כדי לראות שאפי בירנבוים של מכבי הוא אפי שלא נהנה מהחיים, לא מחובר ב100% לסגל שלו, ולא מרגיש שהוא זה שקובע איך תראה הקבוצה שלו. בראיונות שהספיק לתת מפתיחת העונה הוא כבר הבהיר בכל מקום שהכוכב של הקבוצה קרלוס ארויו, השחקן היקר בהיסטוריה של המועדון להזכירכם, היה הבחירה השנייה שלו, ואם זה היה תלוי בו אז למכבי היה סגל קצר יותר.

כדי לא ליפול למלכודת התירוצים שתסיים את דרכו ביד אליהו מהר יותר מעודד קטש, אפי חייב להביט טוב טוב על רשימת מאמני העבר של מכבי, ולהבין שאף אחד לא זוכר אם כפו את צ'יימברס על מישהו, או אם היתה בדיוק מלחמה ואי אפשר היה לשחק בארץ, או אם איזה שחקן נפצע. זוכרים רק מי הפסיד ומי ניצח. מי היה חזק ומי היה חלש.

ערב המשחק הגדול ביותר בקריירה שלו, אפי צריך להבין שאין טעם לזכות בלוטו אם אתה לא עושה עם הכסף מה שבא לך. עוד לא מאוחר לבחור 9 שחקנים וללכת רק איתם, עוד לא מאוחר להחליף שחקנים, ואף פעם לא מאוחר להתייצב מול ההנהלה, ולהבהיר שאתה איש מקצוע שמאמן כדורסל, ואם יקבעו לך מי משחק מתי אתה קם והולך הביתה. עוד לא מאוחר לחזור להיות אפי של פעם, שנהנה מכדורסל.