"השירים של הסמית'ס הם הטובים בעולם"

להקת המחווה ללהקת הסמית'ס המיתולוגית, The Sons and Heirs, מגיעה מניו יורק להופעה אחת ברידינג 3. תפסנו אותם רגע לפני לשיחה קצרה על המופע וההתרגשות

The Sons and Heirs
The Sons And Heirs | צילום: יח"צ

איחוד של הסמית'ס, לצערנו, כבר לא יקרה. גם לאחר הופעותיו המעולות של מוריסי בארץ נותרו אוהבי הסמית'ס עם תחושת החמצה שכן הוא מיעט לבצע את שירי הלהקה. הופעה של להקת "The Sons and Heirs", בערב המחווה לסמית'ס ב-21 ביוני, ברידינג 3, היא הדבר הכי קרוב לסמית'ס שקיים.

 

חברי הלהקה, הסולן רוניסי, הגיטריסט רבי מאר, הבסיסט אלפרדו רורק והמתופף ג'ונתן ג'ויס, כולם מניו יורק במקור, משחזרים בצורה מושלמת את הסמית'ס גם במראה וגם בסאונד עם אותנטיות מדהימה ותשומת לב לפרטים. החל מהתסרוקת והכריזמה הכובשת של רוניסי המזכירות את מוריסי, דרך הציוד התואם בו משתמשים חברי הלהקה כדי לשחזר את הצלילים להם רגילים המעריצים מהאלבומים, ועד לגלדיולות האחרונות שנשארות על הבמה בסיום ההופעה. הלהקה תבצע את מיטב שירי הסמית'ס וכן משירי הסולו של מוריסי, בשילוב קטעי וידאו על מסך ענק.

 

מיד בתום ההופעה תחל מסיבה אל תוך הלילה שתוקדש לשירי הסמית'ס, דפש מוד והקיור עם הדיג'יים המובילים את הסצנה המקומית. על מופע הפתיחה אחראית להקת פנטגון, שהינה להקת רוק אלטרנטיבי. רגע לפני, תפסנו את "The Sons and Heirs" לראיון קצר:

 

איך הגיע החיבור האישי שלכם לסמית'ס?

רבי (הגיטריסט): "כשגדלתי האזנתי המון לסמית'ס. ההופעה השנייה שראיתי אי פעם הייתה של מוריסי במדיסון סקוור גרדן בניו יורק 1991 בסיבוב הופעות הסולו הראשון שלו. זה היה מדהים, שונה מכל מה שראיתי קודם. מעולם לא ראיתי קהל שכל כך מרותק לאדם אחד וכל כך מחובר ובקיא בשירים. הכרתי כמה מהשירים שלו אבל לא ידעתי הרבה על הסמית'ס. שמעתי אותם פעם אחת וחשבתי שהם מוזרים. לאחר ההופעה הזו קניתי את האלבום 'Rank' של הסמית'ס כי בו היו רוב הלהיטים ואפילו לא ידעתי שהוא אלבום מהופעה. העוצמה של הקול החי שלהם גדלה בתוכי והתמכרתי. מילות השירים היו שמחות ועצובות ומאד גבוהות, וגרמו לכל להקה אחרת שאהבתי להישמע כאילו אין לה משהו מעניין לומר".

 

רוניסי (סולן הלהקה): "לא הייתי מעריץ של הסמית'ס כשגדלתי למען האמת. הקמתי להקה מקורית וניגנתי גיטרה וכשלא מצאנו זמר התחלתי לשיר. בכל פעם שהופענו אנשים ממש התחילו לצעוק שמות של שירים של הסמית'ס וביקשו שנשיר את זה ואת זה, ואני הסתקרנתי לדעת במה מדובר והתחלתי לשמוע ולאהוב את המוזיקה שלהם, הרבה אחרי שהשוו אותי להם. התחלתי קצת מאוחר". 

יצא לכם לפגוש את אחד מחברי הלהקה ולשמוע את דעתם לגבי גרסאות הכיסוי?

"יצא לנו להכיר את הבסיסט של הסמית'ס, אנדי רורק, במהלך השנים. הוא גר בברוקלין ותיקלט במספר הופעות שלנו. אחד מהשיאים בשש השנים שאנחנו מופיעים היה כשאנדי עלה לבמה ושר איתנו את השיר 'Bigmouth Strikes Again'. הוא תמיד שיבח את מה שאנחנו עושים והאישור הזה מאד משמעותי עבורנו". 

זה הביקור הראשון שלכם בישראל. מתרגשים?
"אנחנו מאד מתרגשים לבקר בישראל. זה יהיה הביקור הראשון לכולנו ושמענו המון דברים טובים על המדינה. יש לנו שורשים יהודיים". 

מה לדעתכם ממשיך להשאיר את המוזיקה של הסמית'ס רלוונטית ואת מוריסי אהוד גם על קהל חדש וצעיר?
"השירים שהסמית'ס כתבו במהלך הקריירה הקצרה שלהם הם עדיין מהשירים הטובים ביותר שנכתבו מעולם. הנגינה שהם הביאו להופעות החיות שלהם ולהקלטות הסטודיו עדיין ממקמות אותם כאחת מהלהקות המרתקות ביותר. כל אחד שאוהב מוזיקה מגיע לאהוב את הסמית'ס אם הוא מבלה מספיק זמן איתם. הם ניגנו בתקופה שמוזיקת הפופ הפכה להיות יותר ויותר חסרת משמעות, הם ממש אמרו משהו. לא הייתה אף להקה אחרת שהצליחה לשלב את הפוליטי, האישי, המדכא והמצחיק בצורה כה משולמת, וזה מה שגורם לשירים שלהם להחזיק מעמד. איזו עוד להקה יכולה לטעון ששינתה את הרגלי האכילה של דורות של מעריצים? אבל הכי חשוב, מוריסי כתב כל כך הרבה שירים שאומרים את מה שלאחרים קשה לבטא עבור כל אחד שהרגיש בודד, מנוכר או שונה בגיל ההתבגרות".