עלייתה ונפילתה: על הסקנדלים בחייה של וויטני יוסטון

שנה חלפה מאז נמצאה וויטני יוסטון באמבטיית חדר המלון בו שהתה ללא רוח חיים. העולם התקשה לעכל את אובדנה, אבל הכתובת הייתה על הקיר. ליקטנו כמה מהשערוריות הגדולות בהן הייתה מעורבת אחת שכנראה היה לה הכל, אבל לא היה לה בעצם כלום

וויטני יוסטון מגיעה למסיבה של מוקדמות טקס הגראמי 2008.
וויטני יוסטון מגיעה למסיבה של מוקדמות טקס הגראמי 2008. | צילום: Getty Images

>>> הכל התחיל מהקהל

אנשים נוטים להתייחס לוויטני יוסטון כמי שבנתה והרסה את הקריירה שלה במו ידיה. אם מסתכלים על מערכת היחסים ההרסנית שניהלה עם בובי בראון והרומן המתמשך שלה עם סמים מסוגים שונים, אפשר להסכים עם הדברים, אך נדמה שנשכח ערב אחד שלטענתה הוביל להכל.

 

השנה היא 1989, ערב טקס פרסי ה-"Soul Train". יוסטון הייתה מועמדת לפרס אלבום השנה, על אלבומה השלישי "I'm Your Baby Tonight", אלבום בו החלה יוסטון לזנוח את הבלוז, הסול והגוספל שאפיין אותה בתחילת הקריירה, ולפנות לקו יותר פופי, שאמנם הקנה לה תהילה גדולה בקרב הקהל הלבן, אך זכה גם ללא מעט ביקורת מהקהל השחור. רבים טענו שיוסטון שכחה מאיפה היא באה, הזניחה את השורשים שלה, וכינו אותה צבועה.

 

כך קרה שכשהוכרז שמה של יוסטון היא זכתה לשריקות בוז, יריקות וקללות מצד הקהל. יוסטון ברחה אל מאחורי הקלעים, והתנחמה בזרועותיו של זמר שפגשה שם, לא מישהו חשוב במיוחד, סתם אחד, בובי בראון. ההיכרות הגורלית הזו כמובן הובילה אותה אל האבדון. מובן שאי אפשר לתלות חיים שלמים על ערב גרוע אחד בקריירה, אולם אין לדעת איך זה היה נגמר אלמלא נתקלה וויטני הנסערת בבן זוגה העתידי באותה לילה.

 

>>>יוסטון, יש לנו בעיה

כשוויטני יוסטון נמצאה מתה, טרחו כמובן להדגיש בתקשורת שהייתה לה "בעיית סמים", אולם האם ניתן לקרוא להתמכרות של מעל ל-20 שנה בעיה? אולי יותר נכון להגיד התמכרות קשה. יוסטון הייתה סוג של ג'אנקית. אמנם יפהפיה, מפורסמת, עשירה ומצליחה, אבל פשוט לא יכולה בלי.

 

שנת 1992 הפכה את יוסטון מזמרת מצליחה בעלת קול מרשים לדיווה בלתי מעורערת. קווין קוסטנר החליק ללהק אותה ל"שומר הראש", שהפך ללהיט היסטרי ושובר קופות ענק. הפסקול נמכר ב24 מיליון עותקים, כולם רצו את וויטני ושאפו לשמוע עוד ועוד ממנה. ההצלחה הזו הייתה כנראה קצת גדולה על וויטני, הנערה שנהגה לשיר בדרך כלל עם מקהלת הגוספל בכנסייה המקומית. וכך החלו השמועות על שימוש בסמים, שקושרו בדרך כלל, איך לא, לבעלה, בובי בראון. יוסטון איבדה הרבה ממשקל גופה, החלה להראות רע בציבור ואף הבריזה מהופעות, ביניהן, ערב הוקרה לקלייב דיויס, מי שהיה המנטור שלה, הופעה בטקס האוסקר ועוד.

 

השמועות על הדימוי הבעייתי של יוסטון עשו להן כנפיים, אנשים בתעשייה לא רצו לעבוד איתה, מכירות האלבומים שלה הידרדרו, והיא החלה להעלם מעין הציבור. כשכן נתפסה בעדשת המצלמה, נראתה גרוע במיוחד, מחוקה לחלוטין. שנים לאחר מכן דיברה יוסטון על התקופה ההיא בראיון עם דיאן סויר, כשרצתה להתקמבק. היא הודתה שנהגה להשתמש במריחואנה, קראק והרואין ולבלות ימים שלמים בפיג'מה, מסוממת לחלוטין.

 

>>> מעצרו של בובי בראון

וויטני יוסטון הכירה את הזמר בובי בראון בשנת 1989. השניים נישאו ב-1992, והפכו לאחד הזוגות המתוקשרים של התקופה. אולם ב-2003, לאחר גל שמועות עיקש שלא מדובר בדיוק בגן של שושנים בין השניים, נעצר בובי בראון בחשד שהכה את יוסטון. גם השכנים הצטרפו לתלונות, וסיפרו לכל מי שרק רצה לשמוע על הצרחות והמריבות שנשמעות מביתם של בני הזוג. בתחילה סירבה יוסטון להגיב לדברים, אבל בחלוף הזמן היא נשברה והודתה.

 

הוידוי המפורסם ביותר הגיע ב-2009, בתוכנית מיוחדת של אופרה ווינפרי. לטענתה של יוסטון, בראון הפך אובססיבי מהרגע שהחלה להצליח. "משהו קורה לגבר כשאישה מצליחה יותר ממנו", טענה יוסטון בתוכנית. עוד סיפרה יוסטון כי בראון החל להתנהג באופן שגובל באי שפיות, כשצייר על קירות ביתם המשותף סמל של עין הרע. הוא המשיך וצייר על הדלתות, השולחנות והכסאות. יוסטון ניסתה להרגיע את בעלה, להשאר בצל, ביקשה שיפנו אליה כגברת בראון ולא כגברת יוסטון אבל זה לא עזר. "הוא נהג להשתכר, לקלל אותי, לירוק עליי ולהכות אותי, הוא שבר עליי רהיטים", סיפרה וויטני לאופרה בדמעות. הזוג התגרש סופית לאחר 15 שנות נישואין, בשנת 2007.

 

>>> חור באף ו-11 שיניים חסרות

הקאמבק של יוסטון ב-2009 עם האלבום "I Look To You" לא ממש צלח. פה ושם המשיכו להגיע שמועות על שימוש בסמים ואת הסוף הטרגי כולכם מכירים. אבל מה שהיו מזעזעות עוד יותר, מלבד העובדה שגופתה של אחת מהזמרות הגדולות שידע העולם נמצאה ללא רוח חיים באמבטיית חדר המלון בו שהתה, היו תוצאות נתיחת הגופה שלה.

 

בראיון שהעניקה לאופרה ווינפרי ב-2009 סיפרה יוסטון כי היא נגמלה מסמים ומחפשת להתחיל מחדש. מי שאחראית, לדבריה, על הגמילה שלה הייתה אמה, סיסי יוסטון, ששלחה אותה לגמילה. מתברר שזה לא ממש עבד. בדמה של יוסטון נמצאו לא פחות מתשעה סוגי סמים ותרופות, ביניהם: מריחואנה, קוקאין, כדורי קסנקס, ותרופה להרפיית שרירים. כפית מכוסה בקוקאין נמצאה בסוויטת המלון שלה והוסתרה על ידי העוזר שלה, שהודה במעשה בדיעבד.

 

טמפרטורת המים בה נמצאה גופתה עמדה על 33 מעלות, והערכת המשטרה היא שכאשר נכנסה הזמרת לאמבטיה, עמדה הטמרפרטורה של 66 מעלות. ככל הנראה, יוסטון הייתה כל כך מסוממת עד שלא הרגישה כמה המים חמים. כתוצאה מכך, נתגלו כוויות על רגליה וגבה, והמשטרה דיווחה כי עורה פשוט נשר לתוך המים. על גופתה נמצאו סימנים וחבלות שנגרמו מטיפולים קוסמטיים, קטטות ומה שנראה כמו נסיונות התאבדות ופגיעה עצמית. על פי ההשערות, יוסטון עברה הגדלת חזה וניתוחים נוספים שנועדו להסתיר את נזקי הסמים. שנים של שימוש בקוקאין הותירו חור במחיצת האף שלה, וכן 11 שיניים תותבות בפיה. סיום נוראי לאישה הכל כך יפה הזו.

>>> קלטת סקס. לכל אחד יש אחת

מספר שבועות לאחר מותה החליט בן זוגה לשעבר של יוסטון, הראפר ריי ג'יי, לפרסם כי בידיו קלטות סקס לוהטות של הזמרת המנוחה, אותן ימכור לכל המרבה במחיר. ג'יי היה מעורב גם בקלטת הסקס של קים קרדשיאן וכאמור היה לו עבר שכולל הפצות והדלפות, לכן לא היה ברור מדוע הסכימה יוסטון להצטלם לקלטות כאלו עימו.

 

מקורבים לזמרת טענו שהייתה מאוהבת בו מאוד, ובצורה האופיינית לה, הייתה מוכנה לעשות הכל למען הגבר שהיא נמצאת איתו. משפחתה של יוסטון פנתה לג'יי וביקשה ממנו לכבד את זכרה. הקלטות עדיין לא שוחררו, אבל ג'יי הבין שהוא יושב על מכרה זהב וממשיך לאיים בהפצתן.

>>> התפוח לא נופל רחוק מהעץ

לוויטני יוסטון ובובי בראון הייתה גם בת, בובי קריסטינה. עוד בטרם מותה של הזמרת הסתמנה הבת כאישיות בעייתית. לפני כשנה וחצי פרסם הנשיונל אנקוויירר תמונות של בובי קריסטינה מסניפה קוקאין. המדליף סיפר לצהובון שבובי טענה ש"היא בדיוק כמו אמא שלה" בזמן המעשה. הצהובון ציין בנוסף כי הבת נראית לעיתים קרובות כשהיא שתויה או מעשנת מריחואנה.

 

בשנה שעברה פורסם כי בובי קריסטינה פיתחה נטיות אובדניות ומשפחתה שוקלת לקחת אותה לטיפול. כחודש לאחר מכן, הודיעה בתה של הזמרת כי היא מאורסת לניק גורדון, אחיה המאומץ. השניים בסופו של דבר ביטלו את האירוסין, אך נדמה שהצעירה בת ה-19, שראתה את הוריה במצבים מאוד קשים במהלך חייה, ממשיכה לעקוב אחריהם באותו מסלול הרסני.

>>> האח שדרדר לסמים

לפני כשבוע הופיעו אמה ואחיה של יוסטון בתוכניתה של אופרה ווינפרי. המשפחה שברה שתיקה בציון שנה למות הזמרת. האם, סיסי יוסטון, דיברה על העליות והמורדות שידעה בתה, ועל הרגע הקשה בו קיבלה שיחת טלפון על מותה. אבל מי שהצליח להפתיע היה דווקא אחיה של יוסטון, מייקל, שהודה לראשונה כי מי שחשף אותה לסמים קשים, לרבות הקוקאין, היה דווקא הוא ולא כריס בראון.

 

"אלו היו שנות ה-80", סיפר מייקל, "זה היה מקובל ולא ידעתי שזה יוביל להתמכרות. זו הייתה התנסות, הייתי האדם הראשון שהיא עשתה איתו סמים מסוג זה, אני מרגיש אחראי ואשם, זה לא נותן לי מנוח".

 

כנראה שגם הזמרת לא תזכה לנוח על משכבה בשלום, כאשר עוד ועוד סיבות מסוג אלה ממשיכות להתפרסם ומהוות עוד נדבך לפענוח הידרדרותה ומותה המיסתורי.