המלכה מדונה מתה? חכו עם ההספדים

הקהל צועק לה בוז, המבקרים שונאים והאלבום לא נמכר? כנראה שעוד מוקדם כדי להספיד את מדונה - שבכל פעם עולה על הסוס כשהיא חזקה יותר. כנראה שהמלכה תמות ביום אחר

מדונה בהופעה
מדונה בהופעה | צילום: רויטרס

מדונה בבעיה. המלכה מדשדשת, איבדה את הכתר. זה לפחות מה שמספרים לכם בחודשים האחרונים בעולם - וברור שגם כאן, ביזראל. זה התחיל בחודש אפריל האחרון, חודשיים אחרי הופעה בלתי נשכחת (ומלאת תשבחות) בסופרבול האמריקני ובערך כשבועיים אחרי צאת אלבומה האחרון של הזמרת, "MDNA", נדמה היה שמשהו לא בסדר בממלכת הפופ. האלבום החדש צנח מהמקום הראשון בטבלת המכירות היישר למקום העשירי ומכר רק כמה עשרות אלפי עותקים. הכותרות טענו שצנח? הוא התרסק!

אחר כך סיפרו לכם בתקשורת כמה טכנית היתה מדונה כשהופיעה על הבמה כאן, על האלימות המזעזעת בסיבוב ההופעות - שאותו בכלל התחילה מוקדם מדי לטענת המבקרים (למרות שבכלל החלה לעבוד עליו כחודשיים לפני שחרור האלבום). סיפרו על הפטמות הסוררות שצצות מדיי כמה מופעים כנראה כדי לשמור על הקהל ערני (אותו קהל שנוהר בהמוניו כדי לראות אותה ואת הנכסים שלה, בכל עיר בעולם) ועל הפרשה האחרונה - ההופעה הקצרצרה בשבוע שעבר במועדון ה"אולימפיה" בפריז, מופע דיי ספונטני שאחריו הקהל שאג בוז למלכה ואף השליך בקבוקים בזעם לעבר הבמה.

 

אז נכון, המופע המקוצר של מדונה לא נגמר טוב, במיוחד כיוון שהיה אמור להיות הפתעה משמחת למעריצים הצרפתיים (ולעוד כמה מיליונים בעולם שצפו בו בשידור חי ברשת), אבל נגמר כשואו לא מקצועי במיוחד עם נאום טרחני, וזמרת פופ שלקחה מחיר מלא (של יותר מ-200 אירו) על שליש מהזמן של מופע "רגיל" שלה. המעריצים התאכזבו? אי אפשר להאשים אותם. אבל אפשר להפנות אצבע מאשימה גם כלפי אותם צופים שהגיעו מראש להופעה עם שלטים משפילים וקריאות בוז, רק בגלל שלא אהבו איך שמדונה התנגדה למנהיגת הימין הקיצוני במדינה, מארין לה פן, במהלך וידאו אירוני וכנה במיוחד מתוך סיבוב ההופעות לשיר "Nobody Knows Me" - קליפ ששילב לרגע תמונה של צלב קרס על פניה של המנהיגה מצרפת, כחלק מהמון ביקורת של מדונה על כל העולם שיוצא נגדה.

 

הקהל שואג בוז, או שמדובר בחבורת מסיתים?

 

הצוות של הזמרת הגיב על המקרה ביבשושיות כשטען שברור שהפוקוס התקשורתי יהיה על הרגעים המעליבים של אחרי שירדה מהבמה, ובחנפנות כלפי הצופים - כשאמר ש"אף אחד לא יכול היה להרוס את הרגעים המיוחדים שמדונה חלקה עם המעריצים". בכל מקרה, זה לא מה שמעניין במקרה האחרון, אלא העובדה שכמו בכל סיפור אגדה טוב, גם בזה של מי שהוכתרה כמלכת הפופ (ודיי בצדק), הגיבורה עומדת בכל כמה שנים בפני מתקפה חזיתית של המבקרים מחדש, רק כדי לשרוד אותה. זה רק טבעי, מדונה היא הרי אחת הנשים הכי שנויות במחלוקת בתעשיית המוזיקה, וכמה שתנסו לגמד את פועלה - גם בעולם.

 

והנה התגובה של המדונה עצמה

כמו תפילה, שחוזרת על עצמה

ככה זה אז אצלה, אחרי כל שיא מטורף מגיעה נפילה מהסוס (עם כמה עצמות שבורות), ובכל פעם זה כואב יותר - בכל זאת, היא כבר לא הצעירונת החוצפנית עם הפה הגדול שהיתה באייטיז. זה התחיל באמצע שנות ה-80' עם הכנסייה שזעמה על השימוש בצלב ושאר האייקונים הנוצריים אצל זמרת הפופ הסוררת, במיוחד כשהמדונה הקדושה עושה מהם צחוק ומלהטטת בין גברים בלבוש החושפני. כמו בתולה? אולי באוזן, כך שהתקשורת תוהה בקול רם האם מדונה היא תופעה חולפת, אבל גילתה שכנראה שלא.

 

עשור וכמה פרובוקציות אחר כך, מדונה מחליטה להראות לכולם שאין מבחינתה טאבו שאי אפשר לשבור, ומשחררת (בשם האמנות או משהו) ספר בשם "סקס" (כולל כמה תמונות מפורשות שלה בסיטואציות שייגרמו לכם להסמיק גם היום), את האלבום "אירוטיקה", ושמה ז*ן גדול על העולם. התוצאה היא קריאה לחרם מצד גורמים שמרניים, פגיעה קשה בתדמית שלה כמו גם במכירות האלבום והכרטיסים לסיבוב ההופעות, וגם ספק מאוד גדול - האם מדונה איבדה את זה? שוב, התשובה היא לא, אלא רק לקחה הפסקה כדי לעשות את הקאמבק הגדול בקריירה שלה.

 

מדונה חושפת פטמה
מדונה חושפת פטמה | צילום: צילום מסך

קפצו עוד עשר שנים קדימה, לשנת 2003. היא כבר אמא במשרה מלאה, אישה בוגרת וכוכבת עם דעות פוליטיות שלא חוששת לצעוק אותן, כפי שעשתה באלבום "American Life". אבל מה, ארצות הברית נכנסת למלחמה בעיראק וכל הסאבטקסט הפוליטי בשירים של מדונה - ויש כזה גם בעולם הפופ, ציבור המזלזלים - הולך לאיבוד בתוך הבלאגן ומתקבל בבוז. האלבום (שוב) מתרסק במכירות (מוכר לכם, לא?), הקליפ לשיר הנושא מהאלבום מצונזר (עניין של תזמון מצער), וכנראה לראשונה בקריירה שלה, מדונה נבהלת וחוזרת לעשות את מה שהיא יודעת הכי טוב - אלבום להיטי דאנס לוהט.

 

הכל כאמור, עד פסק הזמן האחרון שלקחה ממוזיקה חדשה לפני כארבע שנים, אולי הארוך ביותר שלה. למה הכי ארוך? כי בזמן שהיא עסקה בבימוי סרטים ושלל פרויקטים אחרים, על גחלת הפופ שמרו לא רק ביונסה ובריטני, אלא גם איידוליות חדשות (קוראים להן קייטי, ריהאנה ומי שלמדה איך לעשות מדונה בצורה המוצלחת ביותר - ליידי גאגא). כולן השכילו לעשות שימוש בקהל מעריצים נאמן כמו מדונה, לייצר קליפים כמו אלה של מדונה, לא מתביישות לחשוף טפח וטפחיים כמו מדונה (מבלי להיתקל בביקורת קשה מדי) והכי חשוב לשחק בתקשורת החדשה - ציוצים, פוסטים, מצעדי הורדות - שלא כמו המלכה שפתאום נותרה מאחור במירוץ שפעם הובילה.

 

וכאן, חבורת מצקצקים, החל הנתק בין מדונה לקהל. היא העדיפה להשקיע בחזרות לקראת סיבוב ההופעות הגרנדיוזי  "MDNA" (כמעט 90 הופעות בנות שעתיים מסביב לעולם הן לא דבר שמובן מאליו) על חשבון זמן הקודש לקידום האלבום - מה שכנראה פגע במכירות שלו בצורה כמעט אנושה, אבל רק כדי להביא לבמה הופעה מרהיבה (פלוס בדיחה באמת מיותרת על חשבון הגאגא). בסדר, ההופעה לא כוללת רק את הלהיטים שכולם מכירים - אלה שהקהל כל כך רוצה לשמוע בכל פעם מחדש. כמה כבר אפשר לשיר את "La Isla Bonita"? אם זה כל חטאו של המופע, אז סלחו לי, אבל אני חוטא ואני אוהב את זה.

 

הוידאו השערורייתי, כולל המסר החברתי. מזועזעים?

כשהיא כבר כמעט 30 שנה בביזנס, יכול להיות שמדונה מעדיפה ללכת על בטוח, עם סיבובי הופעות מאלפים, גדולים, מלהיבים. היא בעצמה הגדירה בעבר את הבמה שעליה היא מופיעה עשרות שנים כ"כלוב מלא אור", דימוי שמדגיש את הדואליות של התהילה, של חייה. יכול להיות שהיא כבר לא פועלת לפי תחושת בטן אלא לפי עצות של צוות מיושן, כזה שכבר לא מבין מה קורה בעולם המוזיקה של 2012. ייתכן שהיא פשוט איבדה אחיזה בקהל הרחב, זה שמתעניין רק אם היא חולצת שד פוטוגני בהופעה, כך שהיא חוזרת על המעשה פעם אחר פעם וחושפת את הצביעות של החברה הנאורה - שבעצם נבהלת מפתיחות מינית.

 

אבל כפי שההיסטוריה מוכיחה, כנראה עוד מוקדם מדי להספיד את מדונה, שאחרי  כל פעם שנפלה עלתה על הסוס כשהיא חזקה יותר, נחושה להוכיח שאין בכוונתה לפנות את כס המלכות. היא צוחקת על זה בעצמה במהלך הוידאו הפרובוקטיבי, זה של לה פן, מהמופע האחרון. האור דועך? לא על הבמה של מדונה.

 

>>> צפו: מדונה בהופעה בישראל - הרגעים הגדולים

 

>>> ליידי מי? ההופעות הגדולות של מדונה