מוריסי פה גדול • השערוריות הגדולות של הזמר

סולן להקת הסמית'ס ואחת הדמויות השנויות במחלוקת בתעשיית המוזיקה יופיע הערב בתל אביב. שי גרייבסקי אסף כמה מהפנינים של מוריסי וכמעט בלע את הלשון. זמר, הא?

מוריסי מוריסי בהופעה בת''א 29.7.08 צילום
מוריסי מוריסי בהופעה בת''א 29.7.08 צילום | צילום: שרון בוקוב

מוריסי חוזר לארץ, זה מעצבן אתכם? הסולן שעלה לגדולה כבר בתחילת שנות השמונים ומאז לא מביט אחורה, ממשיך לתחזק קריירה מפוארת של למעלה מ-35 שנות תהילה. למרות שנכלל ברשימת 100 הזמרים הגדולים בהיסטוריה של מגזין "הרולינג סטון", מוריסי נוטה להשתמש בקול שלו גם כדי להרגיז לא מעט אנשים. לאורך השנים הוא הסתכסך עם הקולגות המוזיקליות, גונה פומבית על ידי רבים בעולם הבידור וקולות שקראו להחרים אותו ואת היצירה שלו עדיין צצים מדיי פעם ברחבי העולם. 

 

לעזאזל, מוריסי אפילו נלקח בעבר לחקירות ממשלתיות ואפילו הצליח להסתבך עם ה-FBI. למרות זאת, ואולי בזכות העובדה שהוא כזה ילד רע, לאורך כל הקריירה הוא הצליח לשמר קהל מעריצים פאנטי שהולך אחריו בעיניים עצומות. לרגל ההופעה שלו הערב (שבת), אספנו עבורכם כמה מרגעיו השנויים במחלוקת - שיהיה לכם מה לקרוא עד שיעלה על הבמה.

טקסט פוליטי: "חבל שבוש לא מת"

מוריסי אף פעם לא ממש חיבב את המנהיגים הפוליטיים של העולם, כך שעוד בתקופת להקת הסמית'ס, הטייטל שנבחר עבור אלבומם המצליח היה "המלכה מתה". במרוצת השנים מוריסי ביקר את משפחת המלוכה בבריטניה, את ראשי הממשלה לשעבר באנגליה מרגרט תאצ'ר (עליה אמר ש"היא רק אדם וניתן להשמיד אותה") וטוני בלייר, מפלגות שני הצדדים של הממלכה ואיך לא - את נשיא ארצות הברית, ג'ורג בוש. לאלבום הסולו הראשון שלו, מוריסי כבר כתב שיר שכותרתו "מרגרט על הגיליוטינה", שבו הוא שר "הסוג האנשים כמותך על הגליוטינה, איזה חלום נפלא. מתי תמותו? מתי תמותו? מתי תמותו". בתגובה אגב, משטרת לונדון ניהלה חקירה רשמית נגדו, חקרה עיתונאים שראיינו אותו והגיעה עד לחיפוש מאסיבי שבו הרסו את ביתו.

         

המפגש עם רשויות החוק לא הרתיע את מוריסי. ב-2004 הוא הכריז בהופעה בדאבלין על מות הנשיא האמריקני לשעבר, רונלד רייגן. באותה הזדמנות אמר שהיה מעדיף שבוש הוא שהיה מת, כי לטענתו "הפך את אמריקה למדינה הכי פראנואידית ונוירוטית בעולם". גם כאן לא לקח יותר מדי זמן ומוריסי זומן לחקירה רשמית ב-FBI בחשד למעורבות חתרנית. אבל גם טקטיקות ההפחדה הללו לא הפריעו למוריסי יותר מדי. לדיוויד קמרון, ראש הממשלה המכהן בבריטניה, אמר שהוא "אוסר עליו לשמוע את המוזיקה שלו". לפני כחודשיים כל להקתו הגיעה להופעה לבושי טי-שירט עם הכיתוב "אנחנו שונאים את ויליאם וקייט". חתרני.

    

אוהב צמחים: "הפיגוע לא משתווה למקדונלד'ס"

כן, מוריסי צמחוני מגיל 11, כך שבמשך כל הקריירה התבטא למען זכויות בעלי החיים. באחד מציטוטיו המפורסמים הוא התייחס לסינים כ"תת-גזע", בשל ה"יחס המזלזל" במדינה לבעלי החיים, ואפילו נטש את הבמה בפסטיבל קוואצ'לה האמריקני, כיוון ש"הריח בשר מתבשל". אולם אמירה אחת המיוחסת לו הייתה קשה לעיכול על ידי רבים. למעלה מ-70 איש נהרגו במתקפת טרור בקיץ שעבר בנורבגיה, אך מספר ימים מאוחר יותר, מוריסי שהופיע בפסטיבל בוורשה אמר לקהל ש"כולנו חיים בעולם רצחני, כמו שהוכיחו האירועים. אולם גם קרוב ל-100 הרוגים לא משתווה למה שקורה מדיי יום מזו**ן במקדונלד'ס וב-KFC".

 

ההתבטאות הקצרה הזאת צוטטה בכל רחבי העולם וזכתה לגינוי של מיליוני אנשים. תחילה מוריסי כלל לא רצה להגיב מעבר ל"אני עומד מאחורי ההצהרה", אולם בשל הלחץ העצום והקריאות להחרימו הוא שיחרר הצהרה מלאה: "האמירה שלי בוורשה יכולה להיות מנומקת באופן הבא: מיליונים נהרגים בשגרתיות מדי יום כדי לממן את רווחי מקדונלד'ס ו-KFC, אבל כיווון שהרוצחים מוגנים על פי חוק, אנחנו מתבקשים לחוש אחרת, ואפילו לא לפקפק בלגטימיות שבכך. אם זועזעתם בעקבות האירועים בנורבגיה, מן הראוי שתחושו כך כלפי כל רצח של חפים מפשע. אי אפשר להתעלם מסבל של בעלי חיים רק מכיוון ש'הם לא אנחנו'".

        

דואג לגבולות: "הגירה מפוררת את בריטניה"

מגזין המוזיקה הגדול בבריטניה, NME, ראיין את מוריסי בשנת 2007. בריאיון היוצא דופן הזה מוריסי הביע דאגה ממשית לעתיד הממלכה המאוחדת שממנה מגיע - בכלל ההגירה אליה. "שעריה של אנגליה מוצפים לחלוטין. למרות שאין לי משהו אישי נגד אנשים ממדינות אחרות, ככל שיותר מהם יבואו אל תוך אנגליה, התרבות שלנו תיעלם והמדינה תתפורר".

 

מוריסי שלמרבה ההפתעה זכה גם לביקורות חיוביות על "האומץ" להגיד את מה שרבים מהאזרחים הרגישו, לא ממש אהב את האופן בו בחרו לצטט אותו. הוא תבע את המגזין על הוצאת דיבה ורגע לפני שאסף מהם ערמות של כסף, הם הצליחו להגיע לפשרה. המגזין, לראשונה זה עשרות שנים, שיחרר הודעת התנצלות על הרפסום המטעה והעריכה המגמתית שהנחו את הקורא בקונטקסט שלילי.

                           

שומר גבול: "איי פוקלנד שייכים לארגנטינה"

30 שנה לאחר פריצת המלחמה בין בריטניה וארגנטינה על השליטה באיי פוקלנד ועושה רושם שדבר לא השתנה. המאבקים הדיפלומטיים עוד מתנהלים, וזיכרון מותם של רבים עדיין חקוק עמוק אצל שני העמים. לפני מספר חודשים ארגנטינה לחצה על צ'ילה לבטל את האפשרות לטוס לאיים, וכתגובה הצי הבריטי שלח ספינות חמושות לאי. באותה העת מוריסי הופיע בארגנטינה. מול קהל של אלפים רבים מוריסי הכריז "כולם יודעים שהאיים שייכים לארגנטינה. אל תאשימו את האנשים בבריטניה, אנחנו יודעים שהאיים שייכים אליכם". מיד לאחר ההכרזה מוריסי פצח בשירת "תנו להשיג מה שמגיע לי". 

            

היכל התהילה: "הביאו לי את ראשו של אלטון ג'ון"

מוריסי אף פעם לא פחד ללכלך (והרבה) על הקולגות בתעשייה. הנפגעים העיקריים היו מובילי ז'אנרים שלמים כמו פופ, ראפ, תרבות הרייבים בבריטניה והרגאיי, כשעל האחרון מוריסי אמר פעם ש"רגאיי זה לא מוזיקה". במסגרת החיסול הממוקד, הזמר הביע בוז אינדיבידואלי נגד כוכבים בינלאומיים כמו מדונה, אלטון ג'ון וג'ורג' מייקל. למרות שאמר פעם שצריך להרוג את אלטון, מאוחר יותר הוא דאג להסביר "כל מה שאמרתי הוא 'הביאו לי את ראשו של אלטון ג'ון'. באותו אופן בו אם תקבלו בשר על צלחת, זה לא יהיה נחשב רצח".

 

על מדונה הוא מלכלך כבר למעלה משני עשורים וקורא לה ריקה מתוכן וחסרת כישרון. אפילו בריאיון שצוטט בתוכנית של גיא פינס בחודש שעבר אמר מוריסי שמלכת הפופ "שרה מילים בלי משמעות, היא לא מצחיקה, אין לה שום אישיות, אתה מסתכל על הבמה ולרגעים שוכח שהיא שם. מדונה מצטיינת בבזבוז על כל מה שמרהיב וזאת כדי להסיח את תשומת הלב מחוסר הכישרון שלה. אף אדם עם אינטרגטי מעולם לא שיבח אותה". קסום.

 

 

 

>>> לוהט על הבמה: מדריך הופעות קיץ 2012

 

>>> לעוד מוזיקה