רבים ושושנים • מה עבר על גאנז אנ' רוזס?

כמעט 20 שנים אחרי שהופיעו כאן בפעם האחרונה, גאנז אנ' רוזס יעלו הערב שוב על הבמה בארץ. לכבוד ההופעה המרגשת, החלטנו לעשות לכם סדר בין כל חילוקי הדעות, הסמים והרוקנ'רול

גאנז אנ רוזס
גאנז אנ רוזס | צילום: צילום מסך יוטיוב

גאנז אנ' רוזס סוף סוף כאן. למרות שסולן הלהקה, אקסל רוז, הוא סוג של חבר ההרכב המקורי היחיד שתראו בפארק הירקון, קשה שלא להתלהב כשאחת הלהקות הפופלריות בהיסטוריה נוחתת בארץ הקודש. במשך למעלה מ-20 שנות פעילות, למרות הסכסוכים המרים וחילופי הנגנים התכופים, הלהקה מכרה יותר מ-100 מיליון אלבומים ואף נכנסה השנה להיכל התהילה של הרוקנ'רול. לרגל הגעתם לארץ החלטנו לסקור עבורכם את ההיסטוריה, העליות והנפילות של הלהקה האמריקנית שייצרה כמה קלאסיקות מודרניות.

 

גאנז אנ' רוזס (או בתרגום לעברית - "רובים ושושנים") נוסדה במקור בלוס אנג'לס בשנת 1985, כלהקה שמשלבת פאנק-רוק, בלוז וגלאם. ההרכב המקורי כלל את אקסל רוז, איזי סטראדלין, טרייסי גאנז, אולה בייך ורובי גארדנר. השם ללהקה נבחר מתוך שילוב שמות להקותיהם הקודמות של כל החברים. זמן קצר לאחר הקמת הלהקה, פוטרו אולה בייך וטרייסי גאנז שהוחלף באישיות הדומיננטית השנייה בלהקה לימים - סלאש. הם התחילו כחבורה די עניה, כזו שנאלצה לנדוד בין ספות בבתים של חברים עד שהחליטו לעבור לגור יחד בדירת חדר אחד.

                 

הפעם הראשונה שלהם

הלהקה יצאה לסיבוב הופעות ברחבי ארצות הברית ובנתה לעצמה שם בזכות הופעות חיות משובחות, באחת מהן נכח צייד כשרונות של חברת התקליטים גפן רקורדס - שחטף אותם ישירות לחוזה מייג'ור. אקסל רוז דרש, וקיבל, 75,000 דולר כמקדמה, רק כדי לגלות שהלהקה כבר הסכימה לעבוד עם נציגה של חברת תקליטים אחרת. התנאי של הרובים היה שציידת הכישרונות תלך ערומה באחד מהרחובות הראשיים של הוליווד, וכשלא קיימה את חלקה בעסקה, חתמו חברי הלהקה בגפן רקורדס ונכנסו לאולפן לעבודה על אלבומם הראשון.

         

אלבומה הראשון של הלהקה, "Appetite for Destruction" יצא ביולי 1987. מכירות האלבום היו מאכזבות תחילה, כשאחת הסיבות לכך היו שהציור על עטיפת האלבום המקורית, משהו כמו מפלצת תוקפת רובוט שאונס בחורה, עוררה התנגדות של תנועות דתיות, מה שגרם לחנויות תקליטים להוריד אותו מהמדפים. גפן רקרודס הוציאו גרסאה מחודשת לאלבום עם עטיפה קצת יותר ידידותית וניסו שוב. הסינגל הראשון מתוך האלבום - "Welcome to the Jungle" נתקל אף הוא בקשיים מסחריים. ובכן, השאר היסטוריה.

             

מייסד גפן רקורדס, דייויד גפן, ביקש כטובה אישית ממנהלי MTV לנגן את הקליפ לשיר בשעות הלילה המאוחרות. למרות שהקליפ שודר רק פעם ביום, בסביבות השעה 4:00 לפנות בוקר, חובבי רוק ופאנק החלו לשים אליו לב ופניות רבות הגיעו למערכת MTV בבקשה שיושדר עוד ועוד. הסינגל השני, "Sweet Child O' Mine", היה כבר רך בהרבה וזכה להצלחה אדירה בטלוויזיה וברדיו במהלך קיץ 1988. שנים לאחר מכן ציין סלאש שזהו השיר שהוא הכי פחות אהב, (כן, אפילו שנא אותו), אבל מאידך הוא הפך לשיר הכי גדול של הלהקה אי פעם. בזכות ההצלחה הגדולה של הסינגל, "Welcome to the Jungle" שוחרר מחדש עם עטיפה חדשה, והצליח לטפס למקום השביעי במצעד האמריקני.

             

כש-"Paradise City" יצא כסינגל שלישי מאלבום הבכורה, הלהקה כבר התפוצצה והצלחת סיבוב ההופעות שלה הזניק את האלבום למקום הראשון במצעד המכירות של בילבורד. שלושת הסינגלים נכנסו לטופ 10, והאלבום מכר 28 מיליון עותקים. הלהקה הוזמנה לנגן בפסטיבל "Monsters of Rock" יחד עם להקת קיס ואיירון מיידן. כשהתחיל הסט של הלהקה, קהל של יותר מ-100 אלף איש התחיל לנוע קדימה, ולמרות בקשות חוזרות מהקהל לחזור אחורה, נמחצו שני מעריצים למוות. אירועים מהסוג הזה, שחזרו עוד מספר פעמים במהלך השנים, גרמו לתקשורת להדביק ללהקה את התווית "הלהקה המסוכנת ביותר בעולם". אה, והעובדה שחברי הלהקה נהגו להופיע תחת השפעת סמים ואלכוהול על הבמה ומחוצה לה, לא ממש עזרה לאנשי יחסי הציבור.

אקסל לא בשליטה

כאלבומה השני של הלהקה, "G N' R Lies", יצא הוא הצליח לעצבן לא מעט אנשים. השיר "One in a Million", שכולל אוצר מילים שנשלף ממעמקי הטאבו של החברה האמריקנית עם מילים צבעוניות כמו "Niggers" ו-"Faggots", זכה לביקורת חריפה ואקסל רוז הואשם בגזענות והומופוביה. למרות זאת, אלבום הבכורה המשיך לככב במצעדים - כשבטקס פרסי המוזיקה האמריקנית של 1990, הלהקה זכתה בפרס "להקת המטאל האהובה" ועל "אלבום המטאל הטוב ביותר". באותו טקס אגב, סלאש ודאף הופיעו שיכורים לגמרי ופלטו קללות בשידור חי. אקסל החליט שהגיע הזמן להתמודד עם בעיות הסמים של חברי הלהקה, ואיים לפרק את הלהקה אם "חברי להקה מסוימים" לא יפסיקו "לרקוד עם מר בראונסטון", כשהוא מתייחס לשימוש המופרז בהרואין של אדלר וסלאש.

        

הופעה בלתי נשכחת בטקס פרסי המוזיקה:

 

מעט לאחר יציאת האלבום השני, נזרק מהלהקה אדלר המתופף עקב סירובו העיקש להיגמל. אדלר תבע את הלהקה, כשבשנת 97' בית המשפט פסק על הלהקה לשלם לו למעלה משני מיליון דולר. גם חברי הלהקה האחרים התמודדו עם בעיות התמכרות לסמים ואלכוהול, ואף הציגו בעיות אלו בשיר "Mr. Brownstone" באלבומם הראשון. בשנת 1990 החבר'ה חזרו לאולפן ההקלטות עם המתופף החדש מאט סורום והקלידן דיזי ריד, והחלו לעבוד על פרוייקט שאפתני - האלבום הכפול "Use Your Illusion". האלבום יצא בספטמבר 1991 ונכנס מיד למקומות הראשון במצעד המכירות. באותה שנה, במהלך הופעה בסנט לואיס, קפץ רוז אל הקהל והחל להרביץ לאחד המעריצים שצילם את ההופעה במצלמת וידאו. לאחר המכות לא הסכים רוז לחזור לבמה והלהקה ירדה ממנה. הקהל החל להתפרע ולזרוק כיסאות וחפצים על השוטרים שעלו על הבמה, כשניסו להרגיע את הקהל ולמצוא פשרה עם הלהקה, אבל זה לא עזר - 60 פצועים פונו לטיפול רפואי.

             

כן, אקסל לא שולט בעצמו:

 

קרעים ומתחים החלו להיווצר בתוך הלהקה בשל סיבוב ההופעות הבלתי פוסק. סלאש צוטט כאומר ש"אף אחד כבר לא אוהב את רוז", ולמרות זאת, בשנת 1993, הוציאה הלהקה אלבום אוסף של גרסאות כיסוי לשירי פאנק רוק בשם "The Spaghetti Incident?". האלבום לא זכה להצלחה כקודמיו, דבר שגרם למתחים פנימיים בלהקה. באותה השנה, הלהקה הקליטה גרסה כיסוי לשיר "Sympathy for the Devil" של הרולינג סטונס עבור הסרט "ראיון עם ערפד", אך חבריה כבר פנו לפרויקטים עצמאיים. זו הייתה ההקלטה האחרונה של הלהקה כפי שכולם הכירו ואהבו אותה.

      

האזינו לשיר האחרון:

 

בשנת 1996, הגיטריסט סלאש עזב את הלהקה בעקבות חילוקי דעות עם רוז על דרכה של הלהקה, ולאחריו עשו זאת גם דאף ומאט, מה שהותיר את רוז כיחיד מההרכב המקורי. שלושת האחרים הקימו להקה מצליחה בשם "Velvet Revolver" . בשנת 1998 אקסל הקים את הלהקה בהרכב חדש וחזר לאולפן ההקלטות. בגרסה הנוכחית של הלהקה, הופיעה והקליטה שירים מאז ועד היום. חברי הלהקה בהרכב המחודש השתנו לעתים קרובות.

         

הלהקה בהרכב המחודש הופיעה לראשונה בהרכב המחודש בינואר 2001 בלאס וגאס ובפסטיבל הרוק הגדול ביותר בברזיל "רוק בריו". מאז הוחלפו שורה ארוכה של נגנים ובמשך שנים אקסל הצהיר כי יש לו עשרות שירים חדשים אולם כאלה לא יצאו. בראיון 2007, ציין חברו של רוז, סבסטיאן באך, כי האלבום "Chinese Democracy" יהיה האלבום הראשון מתוך טרילוגיית אלבומים חדשים שאותם הלהקה תשחרר. האלבום הראשון אכן יצא ב-2008 אולם לא זכה להצלחה יוצאת דופן. עם זאת אקסל ממשיך להצהיר ברמיזות ששירים חדשים צפויים לצאת.

         

במרץ האחרון האחרון הוכרז כי גאנס אנ' רוזס נבחרו להיכלל בהיכל התהילה של הרוקנרול. המעריצים פיללו לקאמבק עם חברי הלהקה המקורית, אולם אקסל שיחרר הצהרה רשמית מדךף הפייסבוק בה כתב כי הוא אינו מוכן להגיע אפילו לטקס. כך שבחודש אפריל כל שאר חברי הגאנז המיתולוגיים, בהנהגת סלאש, התאחדו עבור המאורע המיוחד וניגנו את הלהיטים הגדולים עם חיזוק של סולן להקת אלטר ברידג', מיילס קנדי, במקום אקסל.

 

הנקמה לא איחרה לבוא, אבטחת סיבוב ההופעות של הגאנז בארצות הברית תודרכה על ידי ההנהלה לא להכניס לסיבוב ההופעות הנוכחי כל מי שיגיע עם חולצה של סלאש או אפילו לזרוק אותו מההופעה. כן, שמח בהופעות של הרובים והשושנים, עד היום.

          

>> לוהט על הבמה: מדריך הופעות קיץ 2012

 

>>> לעוד מוזיקה