הלוהטים של 2011: 5 הפריצות הגדולות במוזיקה

רגע לפני שהשנה מסתיימת, בחרנו את חמשת המוזיקאים שהגיעו משום מקום עמוק אל תוך חיינו ועשו לנו את זה. אז נגמור בשיר מזמור

ניקי מינאז'
ניקי מינאז' | צילום: Getty Images / אימאג'בנק
סטריפ מיוחד - סיכום 2011
סטריפ מיוחד - סיכום 2011 | צילום: סטודיו nana10

השנה האזרחית מסתיימת בסוף השבוע הקרוב וכנראה שזה זמן טוב להסתכל אחורה. כמידי שנה כמה מהפרצופים האהובים עלינו בתעשייה היו אנונימיים לחלוטין עד לא מזמן - תרבות האינסטנט בה אנחנו חיים ובעיקר האינטרנט והרשתות החברתיות מהווים מגרש משחקים כמעט שווה לכולם. אם אתה טוב במשהו אנשים ידעו מזה, אם אתה ממש טוב כנראה שגם תעשה מזה כסף.

 

עברו לנו בראש לא מעט שמות שפרצו השנה במוזיקה, במיוחד כשצריך לצמצם לרשימה של חמישה. למרות זאת חתכנו את השומן וסימנו את אלה שעשו את זה בגדול. כולם צעירים, יוצאי דופן, בעלי עתיד ורוד, אבל אולי חשוב מהכל - מחזיקים מאות מיליוני צפיות ביוטיוב.  

המשוגעת: ניקי מינאז'

לקרוא לשנה האחרונה "הפריצה" של ניקי מינאז' יהיה אנדרסטיימנט משווע. מינאז' שחגגה לאחרונה יומהולדת 29 לא רק פרצה, היא למעשה השתלטה על חלק ניכר מאור הזרקורים האמריקני ורבים יפילו את שמה בנשימה אחת וטבעית עם גאגא ואדל. עד גיל חמש מינאז' עוד התגוררה בטרינידד תחת השם האקזוטי אוניקה טניה מאראג'. היא הגיעה מבית קשה יום ובמשך שנים חיפשה את עצמה בתעשייה. היא שיחררה שלושה מיקסטייפים לרחוב עד שהראפר הבינלאומי ליל' וויין זיהה את הפוטנציאל והחתים אותה לכנופיית "יאנג מאני". מאז ניקי מינאז' התפוצצה לחלוטין כשבין היתר אלבום הבכורה שלה הוכתר כפלטינה ואף זכתה במקום הראשון במצעד הבילבורד בארה"ב. הקליפים שלה עושים מספרים מגוכחים ביוטיוב וההערצה סביבה כובשת פסגות חדשות. הדבר היחיד כנראה שהיא צריכה לעשות בתקופה הקרובה היא לפנות מקום בארון לפרס פריצת השנה אליו היא מועמדת בטקס הגראמי הקרוב.

                             

היוצר: טיילר דה קריאייטור

אין ספק שזו הייתה השנה של טיילר דה קריאייטור. הראפר בן ה-19 שלא מפסיק לעורר עניין, סחף את ארצות הברית בשנה האחרונה. מידי שבוע טיילר חוטף את כותרות מגזיני המוזיקה, בעיקר בזכות האישיות היוצאת דופן שלו והפרובקציות שהוא כל כך נהנה לייצר. למרות זאת, מעבר לבלאגן, מדובר בראפר יוצא דופן שהוא ממש בגדר בשורה לכל ז'אנר ההיפ הופ - סוף סוף משהו חדש ומרענן. האלבום הראשון שלו יצא בשנת 2009 ויצר עבורו באז רחוב והערכת אנדרגראונד. האלבום השני שלו יצא בתחילת 2011 ומשם הוא הפך לכוכב בינלאומי כשכל תעשיית המוזיקה דואגת להשאיר לו סימני ליפסטיק על הישבן. טיילר אגב עושה הכל בעצמו הוא מפיק את השירים, כותב את המילים ואפילו מעצב את התלבושת של כל הלייבל. הוא זכה השנה בפרס MTV כאמן החדש של השנה ובעוד מספר חודשים צפוי לשחרר אלבום חדש.

            

הדו פרצופי: סקרילקס

הסיפור של סוני מור, הידוע בתור Skrillex, הוא סיפור קצת דמיוני שמספר אולי את רחש האדמה במוזיקה העולמית נכון להיום. הוא התחיל כזמר בלהקת אימו-קור ואפילו זכה לחוזה הקלטות של שבע ספרות עם להקתו. לפני שנתיים סקרילקס נדלק על דאבסטפ, זרק את החוזה שלו והאמת עלה על הגל בדיוק בתזמון הנכון. הדאבסטפ התפוצץ לחלוטין בארצות הברית. למרות שסקרילקס נכנס יחסית מאוחר לעומת יוצרים אחרים, הוא זה שגנב את ההצגה. אם הייתם מבקרים בדף הפייסבוק שלו לפני שנה וחצי, הייתם מוצאים משהו כמו 1,000 מעריצים. היום תמצאו פרסונה עם קרוב ל-3 מיליון לייקים. תלחצו רק את האות "S" בשורת החיפוש של יוטיוב, והאתר יציע אוטומטית את הערוץ העצמאי שלו שכבר חצה את מחסום ה-200 מיליון צפיות. אפילו הגורמים השמרניים ביותר בארצות הברית מתקשים להישאר אדישים וההוכחה לכך היא שכבר השנה סקרילקס מועמד ללא פחות מחמישה פרסי גראמי. בין היתר הוא מועמד לאומן-החדש של השנה ומדובר בלא פחות מהיסטוריה. מעולם מפיק/ די ג'יי לא היה מועמד לפרס שהיה נחלתם של זמרים או ווקליסטים במשך 53 השנים בהן מתקיים הטקס. אין ספק שהמוזיקה עושה קו חד מאוד לכיוון האלקטרוני וסקרילקס יהיה אולי זה שישב שם בפסגה, אפילו לפני דיוויד גטה וטייסטו. חכו ותראו.

                

המתמידה: ג'סי ג'יי

ג'סיקה אלן קורניש הייתה אמורה להיות ברשימה של שנת 2007. ב-2006 היא כבר הוחתה על ידי חברת תקליטים והתחילה בעבודה על אלבום בכורה. חברת התקליטים פשטה רגל והעבודה על האלבום נפסקה. משם היא חיפשה את עצמה והתחילה לכתוב שירים לאומנים אחרים. היא השיגה חוזה בסוני ובין היתר כתבה לכריס בראון ומיילי סיירוס. סיירוס כנראה חייבת לא מעט לג'סי, שכן הלהיט הגדול ביותר "Party in the USA" נכתב בכלל בבריטניה על ידי ג'סי. אחרי יותר מארבע שנים יחד עם חוזה הקלטות חדש, האלבום ההוא סוף סוף יצא. סינגל הבכורה של ג'סי ג'יי יצא בשלהי 2010. מאז היא הפכה לכוכבת בינלאומית עם עשרות מיליוני צפיות ביוטיוב ופסגות במצעדי המכירות. לחובבי התחום אגב, ג'סי ג'יי תשב בפאנלים השופטים/ מנטורים של "The Voice" הבריטי שיצא לדרך ממש בקרוב.  

               

הכתום: אד שירן

למרות התהילה הבנלאומית אליה הוא זוכה, אד שירן עוד לא ממש תפס את הרדיו הישראלי. אבל תהיו בטוחים שהכישרון בן ה-20 מבריטניה, הוא הכוכב הכי גדול שעוד לא שמעתם עליו. הוא נולד בכלל בעיר ענייה בויילס רחוק מהקוסמופוליטן התרבותי של לונדון. נסיעות תכופות לעיר הגדולה גרמו לו לעזוב את מולדתו והוא התחיל להקליט מוזיקה מקורית כבר בגיל 13. למרות שהוא עצמו זמר פופ, היכולת שלו לאלתר ולשיר על כל מקצב גרמה לכל קהילת האנדרגראונד הבריטית להתלהב מהג'ינגי הצנום, כולל הראפרים האלימים של הממלכה ומפיקי האלקטרוניקה. כל התמיכה הציבורית גרמה לכך שהפרויקט העצמאי שלו הגיע לבד למקום השביעי בדירוג ההורדות אייטונס. משם הוא חתם בתאגיד ההקלטות אטלנטיק והפיק אלבום בכורה. האלבום יצא לפני כחצי שנה ובחודש שעבר שירן זכה לכבוד מיוחד כשהפרויקט הוכתר אלבום פלטינה כפול. הוא מנגן את כל התפקידים, כותב ומלחין את המילים לגמרי בעצמו. למרות שכיום הוא כבר מחזיק מיליוני מעריצים, העובדה שהוא רק בן 20 מבטיחה שאנחנו נשמע ממנו עוד והרבה בשנים הקרובות.