סובבו אותנו • 10 הדיג'ייז שחייבים להגיע לישראל

טייסטו נדוש, דיוויד גטה משעמם. נמאס מכל השמות המוכרים שמגיעים לארץ כדי לתת קצת אלקטרו-דאנס, אז מצאנו כמה חדשים שהיינו רוצים לראות על עמדת התקליטן. שי גרייבסקי בוחן ביטים

דיג'יי Afrojack
דיג'יי Afrojack | צילום: צילום מסך

הסצנה האלקטרונית בישראל בבעייה. ארצנו הקטנטונת אמנם תמיד שמרה את האצבע שלה על הדופק בכל הקשור למגמות עולמיות. הדאבסטפ, שכיום כבר אין ספק שהוא הז'אנר החם בעולם, התחיל לבעבע בארץ הקודש עוד ב-2006.  אין תלונות גם לגבי מופעים גדולים שמגיעים לפה. רק בשנה האחרונה דיג'יי טייסטו וה-דוויד גטה עברו בישראל, יחד עם דאש ברלין, מארקוס שולץ, קארל קוקס, חואן אטקינס ועוד שמות שבדרך כלל יופיעו באורות מנצנצים על שלטי חוצות באיביזה.

 

הבעיה היא שהקו המוזיקלי, היחצ"ני משהו, של בחירת הדיג'ייז - מאוד שמרני. האירועים הגדולים הם בדרך כלל מופעים של אמנים שכבר היו פה, או מבוססים על קולגות מקבילות (שלא לומר מאוד דומות) של כאלה. בסופו של דבר המצב נשאר דיי סטטי ואנחנו מקבלים פלוס מינוס את אותו הסט. קשה להאשים את מפיקי המסיבות. כשמדברים על דיג'יי גדול, המשמעות היא שכר בסיסי של עשרות אלפי דולרים והפקה עם עלויות של משכנתא לדירה קטנה. כשבאירופה מתקיימים כמעט מדי שבוע פסטיבלים של עשרות אלפי חוגגים, אל תדאגו להד-ליינרים, הם ימצאו כבר דרך להשלים הכנסה.

 

בכל מקרה, יש שורה ארוכה של שמות שכבר היו אמורים לסובב תקליטים בישראל מזמן. חתכנו 10 שמות, מתוך אולי 100 שחשבנו עליהם. כאלה שבאמת היו אמורים להגיע, כאלה שאין סיכוי שיגיעו אבל היה מדהים לראות פה, וכמה שעוד מבעבעים מתחת לפני השטח ונמצאים בהישג יד, רגע לפני שירתחו.

Deadmau5

אין ספק ש-Deadmau5 כבר מזמן היה צריך להיות פה. ג'ואל צימרמן, שמעבר להיותו אחד הדיג'ייז הגדולים בעולם, הוא יהודי קנדי שכנראה איבד בשואה לא פחות משפחה ממארק רונסון. בהרבה מקומות, ובין השאר בישראל, נוטים לייחס את דירוג הדיג'ייז של "DJ Mag" כתנ"ך ה"מה חם בעולם המועדונים" - גם שם דדמאוס מדורג במקום ה-4, כשלפניו רק דוויד גואטה, טייסטו וארמין ואן-ביורן. העובדה שהעכבר טרם הגיע לארץ היא פשוט ביזארית. הגיוני מאוד שבשל העלויות הגבוהות שכרוכות בייבוא שלו, מפיקי האירועים מקבלים התקף לב כששיר שלו מתנגן בשיא המסיבה. מעבר לשכר האישי, הטיסות או הפמלייה, דדמאוס ידוע במופע אורות ואביזרי-במה מדהימים שהוא לוקח איתו לכל פינה בעולם, וכנראה שזה משתלם כשמגיעים 100 אלף איש לפסטיבל. לראות ולקנא.

   

Daft Punk

קצת מיותר לתת אינטרודקשן ל-Daft Punk, אולי ההרכב האלקטרוני הגדול בכל הזמנים. במשך למעלה מ-20 שנה הם הצליחו לשמור על פופלאריות וקהל מעריצים עצום מסביב לעולם. למה הם עוד לא הופיעו בארץ? דאפט פאנק ממש לא צריכים עוד כסף ובקושי מופיעים בשנים האחרונות. ב-2007 הם יצאו לסיבוב הופעות גדול, שיחררו הקלטה של ההופעה החיה וזכו עבורו בגראמי כאלבום השנה. מאז הם עושים מספר מצומצם של הופעות מדי שנה וב-2012 הם אמורים לצאת לסיבוב הופעות גדול. ברי המזל שזכו לראות אותם מגדירים את הופעת ה-לייב שלהם כאולי הטובה ביותר במוזיקה האלקטרונית, האדישים יותר יספרו לכם שיש שם מלא אורות ופיצוצים. רק תציצו במה שהולך שם.

     

  

Afrojack

מי שכבר מזמן היה צריך להגיע לעיר החטאים תל אביב הוא Afrojack. גם הוא מדורג גבוה בעולם ובאמתחתו זכייה בגראמי, להיט שדורג במקום הראשון במצעד הבילבורד האמריקני ועבודה משותפת עם ביונסה, סנופ דוג, פיט-בול ואפילו פריס הילטון. בשנה האחרונה הוא צבר הייפ מטורף ותפס תאוצה במסיבות קולג' אמריקניות. אז בארצות הברית הוא מופיע מול עשרות אלפי אנשים, אבל בישראל אף אחד לא חושב להביא אותו, בנתיים. נכון שהוא לא ממש מתאים לשתי הסצנות המרכזיות של המוזיקה האלקטרונית כאן - מצד אחד הוא לא מספיק סליזי כדי להתקבל באומן ומהצד השני כנראה שהוא יותר מדי סליזי כדי לנגן בבלוק. שזה לא בדיוק כך או כך, אבל הבנאדם שווה אלפי כרטיסים בכל מקום אחר, כך שכנראה שהוא לא יתלונן על להעביר עוד סוף שבוע באיביזה במקום אטרקציות החומוס המקומיות.

       

Skrillex

הסיפור של סוני מור, הידוע בתור Skrillex, די מטורף. הוא התחיל כזמר בלהקת אימו-קור ואפילו זכה להצלחה בתחום. לפני כמעט שנתיים הוא נדלק על דאבסטפ ועלה על הגל בדיוק בתזמון הנכון. למה בתזמון הנכון? לפני שנה וחצי בערך אפ הייתם מבקרים בדף הפייסבוק שלו, הייתם מוצאים משהו כמו 1,000 מעריצים. היום תמצאו פרסונה עם למעלה משני מיליון לייקים. תלחצו רק את האות "S" בשורת החיפוש של יוטיוב, והאתר יציע אוטומטית את הערוץ שלו שמגרד את מחסום ה-200,000,000 צפיות. הפרויקט הראשון ששוחרר גרם להתמוטטות דף הדאבסטפ של אתר המכירות הפופלארי ביטפורט, כולם רצו לקנות ממנו. אם בכל זאת חשבתם לראות אותו בעיר הוא כרגע מחזיק לוח הופעות-ענק שסגור כנראה עד 2014, לפחות. אין ספק שסקרילקס שווה אפילו אלפי מעריצים בישראל, אבל כנראה שנראה אותו פה אולי עוד 20 שנה, אחרי שלכולם יימאס.

    

Calvin Harris

קאלווין האריס הוא עוד דיג'יי ענק שעוד לא שם פתק בכותל. למרות שרבים מאלו שהלכו איתו בהתחלה דואגים להעביר ביקורת על "המסחור" שיצירותיו עברו, תהיו בטוחים שהוא צוחק כל הדרך אל הוילה. בזמן שאמנים אלקטרוניים בדרך כלל מתפרנסים מהופעות במקום הכנסות ממכירת שירים מקוריים, האריס הכניס אלבום למקום הראשון במצעד מכירות האלבומים בבריטניה עוד ב-2009. הוא מנגן על במות ענקיות בעולם, יצר להיטים עם קיילי מינוג ודיזי רסקל, ואפילו הפיק לריהאנה את הסינגל האחרון. שוקי וייס, אולי בכל זאת?

          

Flying Lotus

אפשר להמשיך עם השמות הגרנדיוזיים שעוד לא היו פה, אבל מצד שני יש גם שמות יותר בטווח המחירים שלנו שחבל שעדיין לא נחתו פה. אחד מהם הוא Flying Lotus. סטיבן אליסון בן ה-28 הוא דיגיי ומפיק ביטים אמריקני שמשמש כאבא ואמא של סצנת הביטים העתידניים והסינתיזיירים השבורים. לכל הפחות, הוא זה שעושה לסצנה וחובבי הז'אנר הכי הרבה ריספקט. בניגוד למפיקים אחרים שביססו את שמם על שיתופי פעולה או הפקה עבור אחרים, המוזיקה שלו מעמידה אותו במרכז והיא גולת הכותרת. הוא מחזיק לא מעט מעריצים ישראלים ואפילו נעשו ניסיונות בעבר להביא אותו, רק מה לעשות הבנאדם טיפטיפה עסוק. במקרה של פליינג לוטוס, כנראה שעוד נראה אותו כאן.

 

 

Chase and Status

מפיקי אירועים מקומיים מנסים כבר כמה שנים להביא אותם, אבל זה לא ממש הצליח והחדשות הרעות הם שבזמן הזה המחיר שלהם רק בדרך למעלה. ההרכב בנוי על הצמד ('צייס' ו-'סטאטוס') שמפיק מוזיקלית את השירים ומתקלטים כדיג'יי סט. במקרה של הופעת לייב מצטרפים אליהם מתופף, MC ובדרך כלל גם כמה אלפי אנשים בקהל. הם היו מזוהים בעיקר עם דראם אנ' בייס בהתחלה, אבל חתכו לדאבסטפ בתקופה האחרונה ובמקביל שיתפו פעולה עם ווקאליסטים בכירים בבריטניה כמו דיזי ראסקל, טייני טמפה, פלאן-בי, אקסמפל ואפילו באיזשהו שלב עשו שיר עם ריהאנה. חוץ מזה יש להם גם לייבל (MTA Records), בו בין היתר חתומים NERO - שלפני מספר חודשים הכניסו את האלבום למקום הראשון במצעדי המכירות בבריטניה.

          

Knife Party

Knife Party הוא פרויקט אלקטרו-דאבסטפ חדש מבית היוצרים של Pendulum (הרכב סופר מצליח ומפורסם בעולם האלקטרוני, שאם לא היה מופיע בישראל לפני כמה שנים, בוודאות היה נכנס לרשימה בעצמו). הצמד שהרכיב אותו, קפץ על הגל של הדאבסטפ והחליט לקחת שם חדש ומיתוג אחר. הם לא ממש נותנים אינפורמציה על מה הם מתכננים, כרגע יש מספר מצומצם של שירים בחוץ והם ממעטים מאוד להופיע. כל זה כמובן רק מספק להם יותר הייפ. את ההופעה הראשונה שלהם אי פעם הם עשו מול 6,000 איש באיביזה ועושה רושם שתחת השם "נייפ פארטי" הם ינגנו רק באירועים אקסקלוסיביים או פסטיבלים גדולים. התחזית: תשכחו מלראות אותם בארץ.

       

Dillon Francis

התלבטנו אם להכניס את דילון פרנסיס לרשימה. אין ספק שהקריירה שלו רחוקה מאוד מכל שאר האנשים שהוזכרו והוא לא באמת אמור להיות ביניהם. פרנסיס הוא בחור צעיר מלוס אנג'לס, שנחשב במעגלים מסוימים כדבר הבא. קולות בתעשייה מסמנים את ה"מומבטון" כז'אנר החדש שיטפוס את סצנת המועדונים ויחליף את הדאבסטפ. לא ברור אם המומבה תגיע רחוק כל כך, אבל אין ספק שאם מסתכלים על המומבטון כז'אנר, דילון פרנסיס הוא אחד מנושאי הדגל המרכזיים. הוא בן טיפוחיו של דיפלו (מייג'ור לייזור, מד דיסנט) ושיחרר חומרים גם בלייבל של סטיב אאוקי. הפרויקט האחרון שלו במד דיסנט IDGAFOS זכה לביצועים מרשימים במצעדי המכירות והבחור בדרך למעלה ובגדול. מפיקי מסיבות: תתפסו אותו עכשיו, לפני שגם הוא יהיה גדול עלינו.

   

>