שנות כלב • השירים שעשו לסנופ דוג את הקריירה

הפימפ הכי אהוב של עולם ההיפ הופ חוגג היום 40, וזו סיבה מספיק טובה להיזכר בקטעים המשובחים שגורמים לקהל לכשכש בזנב. מתן שרון דוגיסטייל

סנופ דוג
סנופ דוג | צילום: Getty Images / אימאג'בנק

את משבר גיל ה-40, סנופ דוג לא עומד להעביר בקניית מכוניות פתוחות או יציאה למסע בין כוכבות בניסיון להוסיף כמה שיותר חריצים לחגורה הסליזית שלו. את כל השטויות האלה הוא כבר השאיר מאחוריו. הראפר שחוגג היום יום הולדת 40, הספיק לעבור יותר מ-11 אלבומי סולו, מאות שירים והשתתפות בכמה וכמה מהקלאסיקות הגדולות ביותר בהיסטוריה של ההיפ הופ, כך שעכשיו סנופ מחכה לסיטקום טלוויזיוני ראשון משלו (אחרי תכנית מערכונים וריאלטי מצליח) וכנראה לפינה בהיכל התהילה של הרוקנ'רול.

עד שיחליט מתי לשחרר את האלבום הבא, נותר רק להביט אחורה, על כל השירים שעשו לדוג את הקריירה, ולהבין איך נוצר אחד מכוכבי הפופ הגדולים בתולדות ההיפ הופ. כשכשו בזנב כלבים, אתם עומדים לצאת למסע מחוף (מערב) לחוף (מזרח).

 

Dr. Dre ft. Snoop Dogg - Deep Cover

 

את הופעת הבכורה שלו בשנת 92', זכה סנופ לבצע עם אחד הדמויות המשפיעות ביותר בקריירה שלו - ד"ר דרה. אחרי שזכה להצלחה במסגרת ההרכב N.W.A ועמד לצאת לקריירת סולו, דרה עשה מה שמאוחר יותר יעשה עם אמינם ודה גיים, ולקח תחת חסותו MC צעיר עם שם מוזר וכלבלבי. סנופ לקח את ההזדמנות בשתי ידיים, ונתן את הרמז הראשון לסגנון הזורם המרענן ביותר של הניינטיז.

 

Dr. Dre ft. Snoop Dogg - Nuthin' But A 'G' Thang

באלבום הסולו הראשון של דרה, סנופ היה כבר הרבה יותר מבן טיפוחיו של הראשון. לא רק שהוא היה שותף בכתיבת בערך 80% משירי האלבום, הוא גם התארח ברובם והוכיח, בעיקר ביחס לסגנון הראפ המעט בסיסי יותר של דרה, שהוא כשרון בלתי רגיל. במה שנשאר כאחד הלהיטים הגדולים ביותר בתולדות ההיפ הופ, שיר שיזיז אפילו את המסיבה הלבנבנה ביותר, סנופ פותח את השיר במהלך נדוש של היפ הופ, "One, two, three and to the four" - אבל עם חתימה סגנונית כל כך דומיננטית שהפכה את תרגיל השורות הקלאסי הזה לשלו.

 

Snoop Dogg - Gin & Juice

בהמשך ישיר לפתיחת הקריירה הפנטסטית, רק שנה וחצי אחרי הופעת האורח הראשונה, סנופ שיחרר את אלבום הבכורה שלו - "Doggystyle". האלבום הפך לאחד משיאי הגנגסטראפ בכלל וסגנון הג'י-פאנק בפרט, וסובב את הראש של כמעט כל ראפר שנתקל בו, הרבה בזכות כמות ההמנונים שהכיל. הסגנון החלקלק והפלאו הנמתח, יבאו את הסליזיות של סליק ריק לחוף המערבי והאלים של לונג ביץ קליפורניה, חיבר בין הג'י-פאנק המחודש שהיה מחוות ההיפ הופ לג'ורג' קלינטון ויצר אלבום מופת שירדוף לעד את הקריירה של סנופ כאלבום הכי טוב שאי פעם עשה.

 

Snoop Dogg ft. Nate Dogg & Xzibit - Bitch Please

בעקבות עזיבתו של דרה את דת' ראו, וכנגזרת משיטותיו האלימות וחוזיו האלימים של מנהל הלייבל שוג נייט, נאלץ סנופ דוג להפסיק לעבוד עם המפיק שהרים לו את הקריירה ולהסתפק במפיקי הבית של הלייבל וחברים ותיקים. אחרי שהוציא אלבום נוסף וחביב בדת' ראו, הוא חבר ללייבל הנוראי נו-לימיט של הראפר הטמבל מאסטר פי. משם יצאו שלושה אלבומים בקצב מדאיג של אלבום לשנה, וברמה מבאסת של "הוא יכול כל כך הרבה יותר טוב". היו שם כמה שירים מעולים, כמו "Bitch Please", אבל רובם לא שווים את העשב שסנופ חרך באותה תקופה.

 

 

Snoop Dogg Ft. Pharrell - Beautiful

כשהצליח לצאת מהתקופה היבשה שכפה עליו הלייבל נו לימט ב-2002, האלבום "Paid tha Cost to Be da Boss" סימן את חזרתו של סנופ דוג, אבל הפעם הוא לא שב כגנגסטר הצנום והגבוה מהשכונות הקשות של דרום קליפורניה, אלא כסרסור עוטה הכוסיות, סופרסטאר פופ עם אטיטיוד של פימפ. בעזרת הנפטונז ובעיקר פארל וויליימס הוא לקח את הביג פאפא של ביגי ועדכן אותו לשנות האלפיים. הביט המתוחכם והקליל המיר את הפחד שהזרימה הרגועה שלו שיקפה בעבר בחיוך ממזרי לעבר הבחורה הכי שווה במסיבה.

 

Snoop Dogg ft. Pharrell - Drop It Like It's Hot

אבל החזרה לא הושלמה עד שסנופ הגנגסטר שב לחיינו. ב-2006 כולם ניסו לעשות את הקול עם הלשון והשריקה המוזרה, שמייצרים את הביט הקריספי והמרוסס הזה. שוב היה זה פארל שהחזיר לסנופ את הסאונד הטרי והמקורי ביותר בסביבה, מה שהשאיר לאחרון לייצר המנון גנגסטרים שעובר בקלות למיינסטרים, מקליק לאט את הביט ושומט לסתות כאדם הכי קול ביקום.

 

Snoop Dogg - Sexual Eruption

מאז סנופ המשיך להוציא אלבומים יציבים וטובים. שום קלאסיקה, אבל הסגנון הייחודי שלו שולט על כל אחד מהם כשנראה סוף סוף שרק הוא מחליט מה ואיך לעשות ועם מי לעבוד. בכל האלבומים היו שירים טובים מאוד ששמרו על הרמה הגבוהה של סנופ, ולעיתים, כמה הברקות. כשהוציא ב-2008 את "Sexual Eruption", הטייק שלו על אוטוטיון, הוא יותר מהפתיע. מעבר לשירה הסליזית וסגנון האייטיז, שיר הסול ההזוי הזה, ובעיקר בית הראפ הבודד בסיום, הראו שסנופ עד יכול לשלוף קלפים מבריקים מהשרוול היקר שלו.

 

Devin The Dude ft. Snoop Dogg & Andre 3000 - What A Job

כדי להבין באמת את המקום של הדוג כיום בעולם ההיפ הופ, צריך להאזין דווקא שיר שבו התארח, ממש כמו בהתחלה. "What A Job" מבהיר בדיוק למה דווין דה דוד, אנדרה 3000 וגם סנופ דוג עושים את כל זה. בהמנון בראפרים בקליל הזה סנופ מספר את סיפור הקריירה שלו ב-16 השורות הקבועות. להגיע לאולפן, לגלגל משהו קטן ולהשאיר קצת שורות להיסטוריה. סנופיזם.