קורט נוסטלגיה • הקאברים הטובים ביותר לנירוונה

כמעט 20 שנים אחרי שחרור אלבום המופת "Nevermind", אספנו עבורכם רשימה של הקאברים המעניינים ביותר שמתרוצצים ברשת לנירוונה - ואתם פשוט חייבים לשמוע. שי גרייבסקי בקטע של גראנג'

קורט קוביין, נירוונה
קורט קוביין, נירוונה | צילום: Getty Images

הקדמה

אחד המעשים הראשונים של כמעט כל להקת נוער בתחילת דרכה, יהיה כנראה לנגן שיר של להקת נירוונה המיתולוגית. מה לעשות, גם 20 שנה אחרי, מיליוני ילדים סביב העולם עדיין מתחנכים על צלילי הגארנג' וגינוני הרוקנ'רול של קורט קוביין. הילדים ממש לא לבד - ממיילי סיירוס ועד מטאליקה - המוזיקאים המפורסמים ביותר בעולם ביצעו ויראציות שלהם לשירים המיתולוגיים.

 

השיר הפופלארי ביותר לגרסאות כיסוי הוא כמובן "Smells Like Teen Spirit", היצירה שרבים מקטלגים כשיר שהביא את הרוק האלטרנטיבי כז'אנר, לקונצנזוס המיינסטרימי בו הוא מצוי היום. אם תקישו את שם השיר בשורת החיפוש של יוטיוב, תמצאו קרוב ל-13 אלף תוצאות, שנעות בין השמות המפורסמים ביותר במצעדים ועד לגרסה אינסטורמנטלית של ילד הגיל בר מצווה מדרום קוריאה (שאגב השיג קרוב לשש מיליון צפיות). למרות ריבוי הגרסאות וכנראה שבזכותן, הרשת שופעת בעיקר בקאברים מזעזעים לשירי נירוונה. למרות זאת, לרגל ציון 20 השנה לצאת אלבום האגדי, חפרנו עמוק ושלפנו עבורכם את המעניינים שביניהם. טוב נו ודחפנו גם כמה דאחקות.

"Caetano Veloso Cantando - "Come as You Are

ק‏ייטנו ולוזו בן ה-70 הוא אחד הזמרים הפופולריים והמשפיעים ביותר בברזיל אי פעם. בין היתר הוא נחשב לאחד מאבות הטרופיקליה, שילוב של פופ ברזילאי ורוק'נ'רול, שעיצבה דורות שלמים של מוזיקאים ברזילאים. ולוזו דאג להתעדכן במוזיקה מערבית ואף עשה קריירה בינלאומית כשנהג לשיר גם באנגלית וספרדית. הוא הוציא שורה של קאברים לשירים מפורסמים וכאן הוא מבצע קאבר מצוין ואופייני לשיריו.

  

"Carles Bradely & The Menahn Street Band - "Stay Away

מגזין המוזיקה האמריקני "SPIN" יזם אלבום קאברים של אמנים מוכרים למחצה, לכבוד ציון ה-20 לאלבום של נירוונה. תחת השם "Newermind", התאגדו להם 13 הרכבים שונים, החולשים על מגוון רחב של סגנונות מוזיקליים. אחד הקטעים המוצלחים בפרוייקט הוא של זמר הסול/פאנק צ'ארלס בארדלי, שלמרות שנשמע כאילו הוא צעד עם מיליון איש לוושינגטון, הוא התחיל לעבוד רק ב-2002. הוא נחשב באסכולת הרטרו של העניין ולמען האמת נשמע בדיוק כמו הדבר האמיתי. ככה או ככה, ביצוע מיוחד במינו ל-Stay away.

   

"Lorena B - "Lithium

בגזרה הישראלית, להקת האינדי המבעבעת לורנה בי שיחררה לפני קצת פחות משבוע קאבר לנירוונה. למי שלא מכיר, החבורה הירושלמית בהנהגת הזמרת עדי אולמנסקי עושה רעש מזה זמן רב באזורים האלטרנטיביים, וממש בימים אלה מצויה בסיבוב הופעות באירופה. הגרסה שלהם נותנת אינטרפטציה פסיכודאלית-משהו בניחוח אינדי לשיר המפורסם. 

  

"Paul Anka - "Smells Like Teen Spirit

קצת מיותר להציג את הזמר שרק עד סוף שנות ה-60' כבר מכר למעלה ממאה מיליון תקליטים. למרות הלהיטים ההיסטורים, מה שהחזיר את את אנקה לשיח הציבורי הוא פרויקט קאברים ללהיטי רוק אלטרנטיבי וגראנג' שהוציא לפני מספר שנים. אנקה כמובן במצע באופן האופייני לו עם גרסאות סווינג, ג'אז ובלוז. אחד השירים הבולטים בפרויקט היה הקאבר ל- "Smells Like Teen Spirit".

 

"THePETEBOX - "Lithium

האמת שזה סוג של גימיק שעשה מעבר בשנה-שנתיים אחרונות לכדי ז'אנר בפני עצמו. ביטבוקסר שמקליט את עצמו בלופים, מרכיב שיר שלב אחר שלב ושר עליו. יש לא מעט להיטים ויראלים, של כאלה שהצליחו להוציא גרסאות מוצלחות. האיש אולי המזוהה אם זה ביותר, דאב אף.אקס, עושה מהסיפור הזה קריירה מרשימה אבל הוא ממש לא לבד. דה-פיטבוקס הצליח לעורר אהדת רשת ואפילו נבחר באיזשהו שלב לביטבוקסר השנה בבריטניה. קבלו את גרסת האקפלה-בוקס שלו ל- Lithium.  

   

"Tori Amos - "Smells like teen spirit

טורי אמוס היא זמרת אמריקנית שזכתה להכרה בינלאומית והייתה מועמדת לעשרות פרסים, ביניהם תשעה פרסי גראמי. למרות זאת אם תחפשו אותה ביוטיוב הקליפ הנצפה ביותר שלה הוא בכלל הקאבר שעשתה לנירוונה. תכלס, כנראה שבצדק. אמוס מביאה את הטאצ' האופייני לה עם הפסנתר והקול המייבב והתוצאה מצויינת.

  

Midnight Juggernauts - Come as you Are

עוד שיר שתפס את אוזניי מתוך הפרויקט של SPIN הוא הגרסה ל-"Come as You Are" של הלהקה האוסטרלית Midnight Juggernauts. השירים שלהם נעים על הקו של האינדי-טרוניקה ולמרות שהם מהצד השני של העולם הם דווקא נחשבים מוערכים מאוד בארצות הברית ואירופה. כך הם נבחרו להופיע באלבום וגם הם בהחלט סיפקו את הסחורה. אגב כל הפרויקט של SPIN זמין להורדה בחינם.

  

(Beenie Man VS Nirvana (DJ Toranomon Mix

אני חייב להודות שמעולם לא שמעתי על דיג'יי Toranomon לפני הפרויקט הזה. אם גם אתם לא, כנראה שאתם לא לבד. הדיגיי היפני השיג בסך הכל 2,500 צפיות על כל פעילותו ביוטיוב, וחוץ מזה כמעט שאין לו זכר באינטרנט. למרות זאת, הוא יצר מאש-אפ מוצלח מאוד כשהדביק על הגראנג' בנירוונאי וייב אפריקאי. קבלו את אמן הדאנסהול המפורסם בינימאן זורם.

 

(Smells Like Teen Spirit" (Skazi Remix"

יש לא מעט רימיקסים אלקטרוניים לנירוונה. יוטיוב מציע שורה ארוכה שלהם כמעט בכל ז'אנר ממוחשב: דאבסטפ, האוס, דראם אנ בייס, טכנו ועוד עוד. למרות זאת רימיקס מוצלח כבר הרבה יותר קשה למצוא. כנראה שהאיש שלנו בטראנס הוא זה שבאמת הצליח להביא את קורט קוביין לדאנס-פלור. "Smells Like Teen Spirit" סקאזי רימיקס.

  

"Dokaka - "Smells Like Teen Spirit

אם כבר דיברנו על ביט בוקס (כן הגענו לשלב הדאחקות), נתקלנו בעוד גרסה כזו לשיר של נירוונה. הכירו את דוקאקא היפני, האיש שהוא כנראה הביטבוקסר הגרוע ביותר שאי פעם כיווץ את שפתיו יחד. אפשר להמשיך להעליב אותו עד סוף הפסקה, אבל כנראה שלעולם לא נעשה את זה טוב יותר ממה שהמוזיקה שלו יכולה. אין מילים.

  

וגם: הקאבר הגרוע מכולם

קשה להגיד מהו הקאבר הגרוע מכולם שנעשה לנירוונה. ישנה תחרות לא קטנה ולמען האמת הסיפור הזה מייצר מיליונים רבים של צפיות יוטיוב. ישנם כמה קאברים גרועים במיוחד של סלבס לא מודעים לעצמם, כמו קליס, מיילי סיירוס או אבנאסנס, אבל קשה להגיד שהם גרועים יותר מהחבר'ה האלה. כנראה הביצוע הגרוע בהיסטוריה לשיר של נירוונה. מסכנים ההורים.