נברמיינד דה קאבר • עטיפות אלבומים שערורייתיות

20 שנים אחרי שחרור האלבום עם הכיסוי הכי מסקרן בניינטיז, אספנו את תמונות העטיפה הכי מיוחדות ומעוררות מחלוקת בהן יצא לנו להתקל. ליזה שיפרין צוללת אחרי הדולר

עטיפת האלבום של Nirvana
עטיפת האלבום של Nirvana | צילום: עטיפה

בשנת 1991 יצא האלבום המיתולוגי של נירוונה "Nevermind", והפך את העולם המוזיקלי שלנו מקצה לקצה. הגראנג' הגיע לנקודת שיא, הפלאנל טינף את מכונת הכביסה של אמא, והילד הקטן עם הקטן שלו בחוץ רדף אחרי מה שעתיד לקבוע את הלך הרוח ב 20 שנה הקרובות - כסף.

 

עטיפת האלבום ההוא הייתה כה מדוייקת, אירונית ומודעת לעצמה, שלא יכלת להתעלם ממנה לחלוטין. אספנו לכם עוד כמה עטיפות שהצליחו לתרום ערך מוסף ליצירה המוסיקלית שאותה ייצגו, עם עוד כמה צלילים בלתי נשכחים:

 

רוקסי מיוזיק - "Country Life"

 

שנת יציאה: 1974

 

בריאן פרי הוא לא זר לכל מיני מחלוקת, אבל הקאבר של הדיסק הרביעי של הלהקה, "Country Life", עורר לא מעט בלאגן. את שתי הבחורות החמודות והערומות פגש פרי בזמן שהיה בחופשה בספרד. בסופו של דבר, העטיפה נגנזה ברוב המקומות בעולם, והאלבום הופיע רק עם הרקע של היער ללא הבנות. אבל אין ספק שהאלבום הרביעי של רוקסי מיוזיק הוא סקסי, מחרמן ומרמז - בדיוק כמו שתי הבחורות הסמי-ערומות שעל תמונת עטיפתו. כמעט חדירה ללב, אבל לא עד הסוף.

 

פרוייקט קאברים של נירוונה
פרוייקט קאברים של נירוונה | צילום: עטיפת האלבום

דייויד בואי - "Diamond Dogs"

 

שנת יציאה: 1974

 

עוד אלבום שיצא בשנה סוערת במיוחד מבחינת שמרנות באמריקה. את עטיPת הדיסק המקורית, שבה ניתן לראות את בואי כהכלאה בין בן אדם וכלב, צייר האומן הבלגי גיא פליארט. העטיפה, כללה בהתחלה איור מפורש של איברי המין של של ההכלאה שיצר האומן. העטיפה נגנזה, איברי המין הורדו בעריכת התמונה וכיום ניתן למצוא מספר קטן של עותקים מקוריים מסתובבים בעולם ונמכרים במחירים מופקעים.

 

פרוייקט קאברים של נירוונה
פרוייקט קאברים של נירוונה | צילום: עטיפת האלבום המקורי

הסטרוקס - "This Is It"

 

שנת יציאה: 2001

 

קופצים כמה עשורים קדימה ושום דבר לא משתנה. אמריקה ממשיכה להתחלחל ולצזנר עטיפות, והקורבן הפעם היא להקת הסטרוקס. העטיפה צולמה על ידי הצלם קולין ליין בסופנטיניות רוקנ'רול אמיתי: חברתו בדיוק יצאה ערומה מהמקלחת והוא לא יכל שלא להתאפק. היד העדינה שעטופה בכפפה שחורה, מרמזת על מיניות כוחנית ומתפרצת, בדיוק כמו המוזיקה באלבום אותו היא מעטרת. בסופו של דבר שונתה העטיפה לאיזה קשקוש אסטרולוגיה, ואנחנו נותרנו עם התחת ביד.

 

פרוייקט קאברים של נירוונה
פרוייקט קאברים של נירוונה | צילום: צילום מסך מתוך allmusic.com

גאנז אנד רוזס - "Apetite for Destruction"

 

שנת יציאה: 1987

 

במקור, אלבום הבכורה של להקת הרוק נעטף בציור מקורי של האמן רוברט וויליאמס. הציור, שנקרא בדיוק כמו שם האלבום, כלל בתוכה סצנה של אנס רובוט שעומד להיענש על ידי יישות מעולם אחר (אבל ממש אחר). לאחר ש-MTV ומספר חנויות סירבו להשמיע או למכור את האלבום בגלל אותה תמונה, החליטה חברת התקליטים לגנוז את העטיפה ולהעביר אותה לחלק הפנימי של החוברת שצורפה לאלבום. וכך מתה לה יצירת אומנות, והאמת שלא רעה בכלל.

 

פרוייקט קאברים של נירוונה
פרוייקט קאברים של נירוונה | צילום: צילום מסך מתוך allmusic.com

הביטלס - "Yesterday And Today"

 

שנת יציאה: 1966

 

המחלוקת סביב העטיפה לאלבום הביטלס הזה עוררה כל כך הרבה בלאגן, שהיא אפילו קיבלה שם משלה: "קאבר הקצבים". כל הסיפור התחיל כאשר הביטלס ביקשו מהאמן רוברט וויטקר לצלם אותם בסדרת צילומים קונספטואלית ומלאת הומור שחור. וויטקר הלביש את הביטלס בבגדי קצבים, וזרק עליהם פיסת בשר שונות ומשונות. חברי הלהקה כל כך התלהבו מהתוצאה שהם החליטו לעטוף בזה אלבום - כמה חבל שחברת התקליטים ממש לא הסכימה עם השינוי תדמית הזה וגנזה את העטיפה לעד.

 

פרוייקט קאברים של נירוונה
פרוייקט קאברים של נירוונה | צילום: צילום מסך מתוך allmusic.com

ג'ימי הנדריקס - "Electric Ladyland"

 

שנת יציאה: 1968

 

שניה ורבע לפני קיץ האהבה של 1969, משחרר הנדריקס את אלבום האולפן היחידי שלו שהוקלט בצורה ראוייה. הנדריקס היה ידוע באהבתו לנשים מכל צבע, מוצא וגודל, וכאשר התמונה שתיכנן לעטוף בה את האלבום התאחרה להגיע - הוא החליט להסתפק במגוון נשים ערומות ששוכבות על רקע שחור. חברת התקליטים לא הייתה כל כך מרוצה מהתוצאה, אך רק בהדפסת המהדורה השנייה הוחלט לשנות את התמונה לזאת המוכרת לנו כיום.

 

פרוייקט קאברים של נירוונה
פרוייקט קאברים של נירוונה | צילום: צילום מסך מתוך allmusic.com

קנייה ווסט - "My Beautiful Dark Twisted Fantasy"

 

שנת יציאה: 2010

 

לאחר שהוכיח לכולם שהוא לגמרי האדם הנכון לרשת את את כתר המלכות של הפופ, הביא קניה ווסט אלבום מופרך, נהדר, מטלטל, מגלגל וחודר לנשמה. תהיו בטוחים שעטיפת האלבום הייתה לא פחות ממופתית. את מסע הקידום לאלבום הוא התחיל בטוויטר, שם חשף אחד מתשעת האיורים שצויירו במיוחד לאלבום על ידי האמן ג'ורג' קונדו. את החושפנית מביניהם ניסה ווסט לשמר כקאבר לאלבום, אך לאחר מחלוקת עם חברת התקליטים נאלץ לגנוז אותה לתוך השרוול הפנימי של האלבום. אין מה לעשות ווסט, קודם תכבוש את הכס ורק אז תחלק הוראות.

 

פרוייקט קאברים של נירוונה
פרוייקט קאברים של נירוונה | צילום: צילום מסך מתוך allmusic.com

>>> 20 שנה ל"Nevermind": בחירות האמנים

 

>>> 20 שנה ל"Nevermind": קאברים בלתי נשכחים