השראה מסוכנת • השירים שנכתבו אחרי ה-11 בספטמבר

מאורעות הניין אילבן זעזעו את אמני העולם כולו ואת אלה האמריקנים בפרט. חלקם כאבו כל כך עד שהחליטו לשיר את הכאב החוצה, ואפילו עשו את זה טוב במיוחד. ליזה שיפרין מצדיעה

אסון מגדלי התאומים
אסון מגדלי התאומים | צילום: רויטרס

Bloc Party - Hunting for Witches

 

ההרכב הבריטי הוציא בשנת 2007 את אלבומו השני, "A Weekend In the City", ו"האנטינג" יצא כאחד הסינגלים מאותו תקליט. כבר שש שנים לאחר המתקפה סולן הלהקה, קייל אוקרק כתב על הפחד שמשרה התקשורת על האנשים. הוא תיאר את הפחד שזרעו אירועים כמו המתקפה על התאומים ופיצוץ הרכבת התחתית בלונדון, בין השאר, על האנושות הכולה. כבר אז הוא ידע לומר שהטיפול התקשורתי באירועים מהסוג הללו הוא אינו נכון. האם הוא טעה?

 

 

 

Gorillaz and D12 - 911

ומהאינדי הדיכאוני של בלוק פארטי, נקפוץ דווקא לגישה אחרת כלפיי הניין אילבן: גישת הגנגסטרים. השיר הזה, שנכלל בפסקול "החבר'ה הטובים" (אנחנו ממליצים שלא תטרחו להקשיב לו, מלבד לשיר הזה כמובן), דווקא דוגל ברצון השיטתי של האמריקנים להאשים בכל הצרות שלהם את המתקפה בניו יורק, ואת המגזר המוסלמי כמובן. חוץ מזה, אפשר לשמוע לקראת סוף הקטע כמה רמיזות לשלל תיאוריות קונסיפרציה כאלה ואחרת. אין מה לעשות, מישהו חייב לחקור את האמת.

 

 

Leonard Cohen - On That Day

לאונרד כהן נתפס לפעמים כסמל לבינוניות, אבל דווקא בשיר הזה החליט להפשיט את עצמו מכול הבולשיט והשטיקים הרגילים (נו בסדר, הליחשושים נשארו) - ולדבר אלינו בכנות. כזו כנות שאפיינה אוכלסיה שלמה של ניו יורקים, שניסו להתמודד עם האסון ובמקביל גם להבין איך לשנות את דרכיהם כדי שדבר כזה לא יקרה שוב. מהפכה חברתית זה שם.

 

 

 

Jay Z and Alicia Keys - Empire State of Mind

אומנם השיר הזה הפך ללהיט-על בעיקר בגלל הפזמון המדבק שלו (ובגלל שכולנו יודעים שניו יורק היא אכן ג'ונגל בטון), אבל רוב רובו מדבר על האווירה הניו יורקית של אחרי המתקפה ההיא, השיקום שעברה העיר ותחושת הגאווה שרק התחזקה אצל התושבים שלה. כי רק מי שגר בניו יורק יכול להבין את השיוטים ברפרנסים שג'יי זי מבצע בין המילים ומי שלא מבין, טוב, בשביל זה המציאו את ה-"Urben Dictionary".

 

 

 

Tori Aimos - I Can't See New York

 

מאז ומתמיד, טורי איימוס הייתה בכיינית מדי בשבילנו. גם הקול המהפנט שלה לא הצליח לחפות על השירים הסתמיים שיצרה, אבל הפעם הפומזיות המוגזמת שלה משתלבת מעולה עם מילות השיר - שמתארות דווקא את כאבם של הנספים. אם לא היית שם את לא יודעת, תאמיני לנו.

 

 

Neil Young - Let's Roll

תהיו בטוחים שניל יאנג יקפוץ על כל הזדמנות לסחוט עוד קצת רגש (ומזומנים) ממעריציו. אבל דווקא לשיר הזה יש את הסיפור הכי מעניין: השיר עצמו מוקדש לנוסעי טיסה מספר 93 של יונייטד, זו שלא התרסקה, אתם יודעים. שם השיר עצמו הוא המשפט שנאמר רגע לפני שהנוסעים הצליחו להשתלט על הטיסה ולקחת את העניינים לידיים.