אחים לנשק • ההיסטוריה של ג'יי-זי וקניה ווסט

ענקי ההיפ הופ האמריקנים ושניים מהאנשים המשמעותיים בתעשיית המוזיקה העולמית התאחדו לאלבום משותף שיצא השבוע, אז הרצנו אחורה כדי לבחון את הדרך המפותלת שעברו יחד. מתן שרון בטיפול זוגי

ג'יי זי וקנייה ווסט
ג'יי זי וקנייה ווסט | צילום: Getty Images

הנסיון להביט במערכת היחסים הסבוכה והארוכה של ג'יי זי וקנייה ווסט, שקול לניסיון לטייל בתל אביב מבלי לפנות ימינה - כל כך הרבה פניות וסיבוכים שזה רק עניין של זמן עד שמאבדים את הדרך. אבל עם יציאת אלבומם המשותף, "Watch the Throne", נראה שמערכת היחסים הזו הגיע לנקודת רתיחה ראויה, והדרך הכי טובה להבין מי ומה בין Jay ל-Yay היא באמצעות המורשת המוזיקלית הארוכה שהשניים השאירו יחדיו. שימו לב, אנחנו יוצאים לנסיעה:

Jay-Z feat. Scarface & Beanie Sigel - This Can't Be Life

בתקופה שקנייה היה ילדון מושתן בפרברי שיקגו, ג'יי זי מכר קראק בשכונות המטונפות בדפורד-סטיוסנט, או בד-סטאיי, שבברוקלין. אותו אזור שגידל ראפרים כמו ביג דדי קיין, אלד דרטי באסטרד וביגי. בהשראת התקופה הזו והתחושה שמסביבו כולם מצליחים בעד הוא תקוע כסוחר סמים זוטר, כתב ג'יגה את אחד הוורסים הקולעים שלו, שבו הוא עושה את מה שעשה הכי טוב לאותה התקופה - התהדרות בימיו כסוחר סמים תוך כדי הבנה שיש יותר.

 

כדי לתפור את הביט המושלם לסיפורי הגטו שלו גייס ג'יגה מפיק צעיר וחצי אנונימי עם שם מוזר. עד לשנת 2000 קניה הספיק להפיק פה ושם מעט שירים, אבל שום דבר שהצליח להוציא את בן ה-23 מבית אימו בשיקגו. כשזכה להזדמנות להפיק למי שהיה אז אחד הראפרים המעניינים ביותר (אחרי מותם של ביגי וטופאק), ווסט לקח את ההזדמנות ותרם לאלבום האוסף של הלייבל של ג'יי זי, "Roc-a-fella", את אחד הביטים מלאי הסול שלו, וכבר אז חשף את מה שעמד להיות סימן ההיכר הראשוני שלי - סימפולים בפיצ' גבוהה עם תופים פריכים בהשראת ד"ר דרה.

 

Jay-Z - Takeover

באלבומו הבא של ג'יי זי, שיצא בתאריך האקראי ה-11 בספטמבר 2001, ווסט הפיק כבר ארבעה שירים (מתוך 13). The Blueprint הפך להצלחה פנומונלית ונחשב מייד לאלבום הטוב ביותר של ג'יי, כך שעיניי התעשייה נישאו לעבר המפיק הצעיר והמבטיח שהפציץ עם הפקה קליטה בשיר "Izzo H.O.V.A", והפקות מלאות נשמה ב-"Heart of the City (Ain't No Love)" וב-"Never Change".

 

אבל ההפקה החשובה ביותר באלבום הפכה גם לאחד השירים הטובים ביותר של ג'יי זי  - בשיאו של הקרב המוזיקלי בין ג'יי לראפר נאס, שאחרי הקרב האכזרי של ביגי וטופאק הפך לאימת עולם ההיפ הופ, הגיע "Takeover". קניה סימפל מעט מג'ים מוריסון והדורז, קמצוץ קי אר אס וואן, ואת כל האנרגיה העצבנית והמותחת שיכל לאסוף לתוך ביט אחד. ג'יי זי מצידו, ריסס את נאז בכל כך הרבה שנאה שבפועל די חיסל את הביף הזה, ורמז על האופן שבו הוא עומד להשתלט על תעשיית ההיפ הופ יחד עם קניה - בכל הכוח.

 

 

צילום: Getty Images

Jay Z - The Bounce ft. Kanye West

לאלבום ההמשך של הבלופרינט, שיצא שנה אחריו, קניה כבר הגיע כאחד המפיקים המוזיקלים המבוקשים ביותר ואחד השמות החמים בניו יורק, אבל גם עם שאיפות ענק שלא התאימו לחלוטין לתכנית העסקית של ג'יי זי. קנייה חלם להיות ראפר מצליח ולעבור מעמדת ה-MPC והישר אל ה-Mic.

 

אבל לביג בוס היו תכניות אחרות. הוא לא חשב שקניה ראפר מוצלח (דבר שעדיין נתון במחלוקת), ולא ראה דרך לשווק את ילד המותגים משיקגו לקהל הרחוב והקהל הרחב. מה שכן, כדי לרצות אותו, הוא החליט לתת לו לזרוק וורס קטנטן באלבום, מה שהוא לא ידע זה שהוא יצר מפלצת.

 

Kanye West - Diamonds From Sierra Leone Remix feat. Jay-Z

הריצו קדימה בכמה שנים. קניה הראפר זכה להצלחה ענקית עם אלבומו "The College Dropout", ועם סינגלים ראשונים מתוך האלבום "Late Registration", שימשיך כדי למכור מעל ל-800 אלף עותקים בשבוע הראשון לצאתו. אחד הסינגלים המצליחים היה "Diamonds From Sierra Leone", שסימפל את נהימת היהלומים של שירלי באסי.

 

אז מה נהוג לעשות עם סינגל מצליח, למה שלא יזמין את חברו משכבר הימים ג'י זי לגרסת הרמיקס? ובכן, היתה סיבה: ג'יי זי קרע את ווסט במגרש שלו. בבית גאוני וכמה שורות שנחרטות בזכרון, ג'יי השפיל את קניה עם הסינגל הכי מצליח שלו וזכה שוב בתואר הראפר המוצלח של הטראק, מה שהוביל לכך שהרמיקס נכנס לאלבום והשיר המקורי נדחק כרצועת בונוס. איך קניה הגיב? טוב, הוא לא נודע בזכות היכולת שלו לספוג מכות לאגו.

 

 

צילום: Getty Images

Kanye West - Big Brother

בשיר שסגר את אלבומו השלישי, "Graduation", סגר קניה גם את החשבון, לפחות לאותה התקופה. רק בעזרת השיר הזה אפשר להבין איך בתור שני דמויות כל כך שונות, איש העסקים השקול והמדויק (ג'יי זי), והאמן המיוסר שתמיד עומד על הקצה (קניה), חוזרים תמיד לעבוד יחדיו, ומצליחים להוציא אלבום משותף של שני הראפרים החזקים במשחק.

 

בשיר הסבוך אבל המאוד נהיר, ווסט הציג את מנעד הרגשות הענק שיש לו כלפי ג'יי זי. קנאה, יריבות (אחים, כפי שהוא קורא לה), הערצה וכל רגש סותר אחר שניתן להכיל. כולם הוצגו בשיר באופן פנטסטי, שבו מספר קניה על מספר תקריות בין השניים, שמבהירות את מערכת היחסים התמידית בינם. אחים לנשק, שתמיד ינסו לריב על המקום הראשון והשני של עולם ההיפ הופ.

 

 

>>> מה חשבנו על על האלבום של ווסט וג'יי-זי?

 

>>> ואיך עובדת הנוכחות האינטרנטית של קניה ווסט?