דילן חוגג 70: חמישה שירים שחייבים להכיר

לרגל יום הולדתו ה-70 של בוב דילן, שיחול מחר (שלישי 24.5), שרין לוי בחרה את השירים שאי אפשר להסתדר בלעדיהם

בוב דילן וג'ון באאז
בוב דילן וג'ון באאז | צילום: אימג בנק / Getty Images

"Stuck Inside of Mobile with the Memphis Blues Again"

או בקיצור, סטאק. השיר אמנם בן 45, אבל רק לפני ארבע שנים קאט פאוור עשתה לו טיפול 10,000 והצעירה אותו לפחות ב- 20 שנה. שיר-סיפור על סף האסוציאטיבי שיובן לדוברי השפה הדילנית; צירוף של מיני מקרים לא קשורים על כומר ועל שייקספיר ועל סבא שנפטר ועל מונה ורותי - כולם איכשהו מתנקזים לפזמון מדבק שמתחיל עם "הו מאמא" ונגמר בבלוז של ממפיס.

 

 

"I Want You"

כי גבר אמיתי זה אחד שאומר לאישה שלו את האמת בפנים, בייחוד כשהוא ממש רוצה אותה וגם אם היא לא שלו. קלאסיקה דילנית והסינגל שקדם לאחד מאלבומי המופת שלו משנת 66', "Blond on Blond". אם מסתמכים על הבית האחרון, מניחים שהשיר נכתב על בחורה בשם אניטה פלנברג שהפנתה את ליבה למוזיקאי-על אחר, בריאן ג'ונס מהרולינג סטונס, או ככה לפחות אומרים. שיר אהבה שיותר משהוא ישר ופשוט בכוונות שלו, הוא מפגיש אותנו עם דילן סדוק לב אמנם, אבל במלוא כנותו והדרו.

 

 

"Hurricane"

יעל בר זוהר ויודה לוי לא טבעו את המושג הדרדלה והחבוט "מולטי-טאלנט" בתחילת המילניום. דילן התחיל עם זה כבר אז, בשנות ה- 60 - 70 כשהתחרע על כישוריו לא רק כמוזיקאי ומשורר, אלא גם כתסריטן. הוריקן הוא שיר מחאה מתוסרט נגד גזענות ואפליה על בחור בשם רובין "הוריקן" קרטר שנמצא אשם ברצח ונידון לארבעה מאסרי עולם, For something that he never done אם הולכים לפי מילות השיר. דובר של דור שלם, אמרנו? כן, הזכרנו בערך אלף פעם.

 

"Rainy Day Women 12 & 35"

שיר הלל לשאכטה עם אוריינטציה ומתירנות ביטלסית שהוחרם באותה תקופה על ידי תחנות הרדיו וה-BBC. השיר נשען לאחור על אקורד בלוזי פשוט, ומתרווח על טרומבון, טובה, פסנתר, בס, תופים וטמבורין שמלבים את אווירת החופש וההילולה. דילן לוקח פאף מהג'וינט ונושף למפוחית וככה זה נשמע; כי אם כבר שנת 66', אז מה, לא תעשו קטנה?

 

"All along the Watchtower"

שלפתי את השיר האהוב הזה על עיוור מתיבת הלהיטים של דילן שמאופסנת אצלי במחשב בתקייה מהארכיון; כמו הרבה משיריו, גם השיר הזה זכה לאינספור כיסויים כשהבולטים מביניהם הם של ג'ימי הנדריקס, ניל יאנג, דייב מת'יוס, וגם ברי סחרוף ואהוד בנאי לא התאפקו ולא בדיוק מילאו פיהם מים. דילן כתב את השיר יחד עם ג'ון ווסלי בעקבות תאונת אופנוע שארעה בקיץ 66' ואפשרה לדילן לשנות את אורחות חייו, בין היתר, הוא החל לגלות עניין בתנ"ך ובשיר הזה יש רפרופים לספר ישעיהו שרק אלוהים יודע למה התכוון המשורר. אבל אם תשאלו אותו הוא יענה: רוקנ'רול!