אקו"ם תשלם פנסיה ליוצרים

איגוד היוצרים יחלק "תמלוגי ותק" לאמנים מעל גיל 60 החברים בו, בהתאם להכנסותיהם במהלך שנותיהם כאמנים פעילים

יוריק בן דוד מנכ"ל אקום
יוריק בן דוד מנכ"ל אקום | צילום: יחצ

בקשת אקו"ם לשלם "תמלוגי ותק" ליוצרים מעל גיל 60 החברים בארגון אושרה על ידי הממונה על ההגבלים העסקיים, ובכך יתאפשר תשלום מעין "פנסיה" ליוצרים על עבודתם במהלך השנים, כך הודיע היום הארגון.

 

בשנת 2004 הופסקה חלוקת התמלוגים הכלליים שחולקו לחברי אקו"ם, שכן בשנה זו הוכרזה אקו"ם כמונופול והושתו עליה תנאי הממונה על ההגבלים העסקיים, לפיהם חלוקת התמלוגים תעשה אך ורק לפי שימוש בפועל ביצירות. מקור מימון התוכנית הוא מ'קרן העידוד' של אקו"ם, שהכנסותיה נובעות מהפרשת 3.5% מהכנסות תמלוגי שידור וביצוע פומבי של אקו"ם כנהוג באגודות אחיות ברחבי העולם.

 

שירות נוסף אותו מציעה אקו"ם לרווחת חבריה הינו 'קרן טיפוח', אשר מאפשרת לחברים בארגון לקבל מענק עבור פרויקטים התומכים  ביצירה כגון ספר, אלבום, מופע, מיזם וכדומה, במטרה לסייע ליוצר להוציא לאור את יצירתו, להעשיר את היצירה המקומית ולפתח אותה בקרב הקהל בהתאם לתקנון הקרן. קרן נוספת לרווחת חברי אקו"ם הינה 'קרן הרווחה', שמטרתה לסייע ליוצרים המצויים בקשיים כלכליים, קשיים בריאותיים או סיעודיים, באמצעות מענקים כספיים והלוואות בתנאים טובים. עד כה, חברי הארגון נדרשו לשלם דמי חבר בכדי להיות חברים בקרן הרווחה, אך מעתה אין צורך בדמי חבר, וכלל חברי אקו"ם רשאים לפנות לקרן לבקשת סיוע.

 

יוריק בן דוד, מנכ"ל אקו"ם אמר על היוזמה: "באמצעות תמלוגי הוותק, קרן רווחה וקרן הטיפוח, אנו מנסים לאפשר ליוצר שקט מסוים בעבודתו עם פחות טרדות כלכליות. להיות יוצר בישראל זה לא פשוט, למרות שזה מקצוע לכל דבר ועניין".