סיפור כיסוי • 100 שנה לרוברט ג'ונסון

ב-8 במאי 1911, כלומר לפני מאה שנה בדיוק, נולד גיטריסט הבלוז האגדי והמשפיע רוברט ג'ונסון - ואנחנו עושים לו כבוד עם עשרה קאברים מעולים

רוברט ג'והנסון
רוברט ג'והנסון | צילום: Public Domain

היום לפני 100 שנה (כנראה), נולדה בעיירה הייזלהרסט במדינת מיסיסיפי אחת האגדות המוזרות והמשפיעות ביותר בהיסטוריה של הבלוז והרוקנ'רול: המוזיקאי רוברט ג'ונסון.

 

דמותו של ג'ונסון היא מהמעורפלות והמסתוריות בתולדות הרוק: מעטים ראו אותו מופיע, היקף ההקלטות המוכרות שלו עומד כנראה על 41 ביצועים בלבד (חלקם ביצועים שונים לאותם שירים), נסיבות מותו שנויות במחלקות (השמועה אומרת כי הוא נרצח על ידי בעל קנאי של אשה עמה פלירטט באמצעות בקבוק וויסקי מורעל) ואגדה מקובלת מייחסת את יכולות הנגינה הוירטואוזיות שלו בגיטרה לעסקה שרקח עם השטן. מצד שני, השפעתו על הבלוז והרוק עצומה: הוא היה מהמוזיקאים הראשונים שחנכו את "מועדון ה-27" הידוע לשמצה של אמנים שסיימו את חייהם בגיל זה בנסיבות טרגיות, כמה מהשירים שהקליט הפכו לנכסי צאן ברזל ולסטנדרטים של בלוז, ואמנים רבים, מאריק קלפטון, דרך לד זפלין והרולינג סטונס ועד ג'ק ווייט, מציינים אותו כהשפעה מרכזית.

 

 יצירתו של ג'ונסון הגיעה לאוזני הקהל הרחב פחות בצורתה המקורית, ויותר דרך עשרות רבות של גרסאות כיסוי לשיריו שהוקלטו במהלך השנים - ולכן החלטנו שהדרך המוצלחת ביותר לציין את יום ההולדת החשוב הזה, תהיה באמצעות כמה מהיותר מעניינות מביניהן:

"Cat Power - "Come On In My Kitchen

הביצוע לשיר הזה, במקור מ-1936, הוקלט על ידי הזמרת-יוצרת האמריקנית במסגרת אלבום האוסף "All Tomorrow's Parties 1.1" שיצא ב-2001. אמני הבלוז המסורתיים נטו לפסוח עליו בשל המבנה הלא סטנדרטי שלו, אבל הוא זכה לתהילה מחודשת בשנות ה-60, כאשר מוזיקאים לבנים כמו פטי סמית' וג'ורג' הריסון גילו אותו.

 

 

 

"Fleetwood Mac - "Hellhound on My Trail

השיר הזה זכה למספר מועט של קאברים, אחד מהם הוא הביצוע הזה של פליטווד מק, רצועה מספר 4 מתוך אלבום הבכורה של ההרכב מ-1968.

 

"Beck - "Last Fair Deal Gone Down

בק, לדבריו, הושפע רבות מג'ונסון אבל חשש לגעת בחומרים מיתולוגיים כל כך - ולכן זו הפעם הראשונה שביצע שיר שלו, בהופעה חיה שנערכה ב-26 באפריל 2001 במחווה לקולנוען, חוקר המוזיקה והמיסטיקן הארי סמית'. ההופעה הוקלטה ויצאה מאוחר יותר על גבי דיסק.

 

"Gil Scott-Heron - "Me And The Devil

הקטע הזה, מתוך אלבום הקאמבק המדהים של ג'יל סקוט הרון שיצא בשנה שעברה (2010), מגיש אינטרפרטציה עכשווית לבלוז הקודר של ג'ונסון, כשהוא מצליח לשמור על רוח היצירה המקורית גם בעטיפה מוזיקלית שונה לגמרי.

 

Preaching the Blues" - The Gun Club"

בביצוע הזה, של להקת הפאנק הקליפורנית מהאייטיז, היא לוקחת את הקטע הזה, הזריז והקופצני גם במקור, ודוחפת אותו לנתיב המהיר, עם גיטרות עתירות דיסטורשן ותופים מתגלגלים.

 

"Ben Harper - "Sweet Home Chicago

אחד השירים של ג'ונסון שזכו להכי הרבה גרסאות כיסוי, בין היתר על ידי קלפטון, פליטווד מק וסטטוס קוו, והפך למעין המנון לא רשמי של העיר שיקגו. אחת הטובות שבהן היא זו של בן הארפר, מתוך אלבום הבכורה שלו "Pleasure and Pain" מ-1992.

 

"Red Hot Chili Peppers - "They're Red Hot

הביצוע הזה, שנכלל באלבום "Blood Sugar Sex Magik", החמישי של הצ'ילי פפרז מ-1991, הוקלט בנסיבות מופרכות מעט, בשתיים בלילה מחוץ לאחוזה של המפיק המוזיקלי ריק רובין בלוס אנג'לס, הקלטה שתועדה בסרט הדוקומנטרי Funky Monks.

 

"The White Stripes - "Stop Breaking Down

השיר הזה, שזכה לגרסאות בלוז רבות ולביצוע של הרולינג סטונס באלבום "Exile on Main St" מ-1972, נכלל גם באלבום הבכורה של הווייט סטרייפס מ-1999. הביצוע היותר מעניין שלו, שהבאנו כאן, הוא מסשן ההקלטות של ה-BBC.

 

"Jack White - "Stones in my Passway

בהופעות החיות שלו נוהג ווייט לבצע גם את השיר המצוין הזה, "Stones in my Passway".

 

Crossroad Blues" - InvisibleNinjar"

לא רק אמנים מוכרים עושם קאברים לרוברט ג'ונסון, שהשירים שלו נכללים ברפרטואר של כל גיטריסט מתחיל. היום הם גם מעלים את זה ליוטיוב, ולפעמים זה יוצא ממש טוב - כמו ביצוע הבא של אמן אלמוני, שמצליח לשחזר את הרוח המקורית של נגני הבלוז הנודדים.