ריקוד הנכונה • ביקורת אלבומים

אלכסיס טיילור מהוט צ'יפ הוציא אלבום שני של פרויקט הצד About Group והפיק את החדש של הרכב האלקטרוניקה הנסיונית Gang Gang Dance, ושרין לוי הקשיבה לשניהם וחזרה עם מסקנות

gang gang dance - eye contact
gang gang dance - eye contact | צילום: עטיפת האלבום

"אני יכול לשמוע הכול / זה זמן להכול". שורת הפתיחה; יותר משהיא אמת פוסט-מודרניסטית, היא כרטיס הכניסה לאלבום החמישי של הרכב האלקטרו-וורלד-ביט מניו יורק, גאנג גאנג דאנס. הקטע הראשון והמיוחד באלבום, "Glass Jar", נמשך 11 דקות של גליצ' חלומי שתופס תאוצה טכנואידית ומרמז לנו על האופי החופשי והפרוע של "Eye Contact". גאנג דאנס פורעים את הפורמט הסטנדרטי של השיר בהתאם לצייטגייסט המוזיקלי. הם מסוג ההרכבים שמוצאים דרכי קיצור חדשות למקומות ולזמנים מתחלפים ומנפצים כל מה שעומד בדרך ועלול להפריע למפגש העולמות שלהם להתמזג.

 

יש כאן ברדק שלם של אלקטרוניקה ניסיונית קיצונית - עם נגיעות אפריקניות, אסיאתיות, בוליוודיות וליטופי פרקשנס - שבהאזנה ראשונה נשמעת מוזר, אבל משמיעה לשמיעה מקבלת הגיון ויופי שופע. שירת הציפור הדקיקה של הסולנית ליז בוגטסוס מתואמת עם טיפאני פרסטון מריינבו ארבייה, אבל שתיהן עדיין כפופות, מן הסתם, לקארין דרייר, המלכה של דה נייף.

חברים באנימל קולקטיב

לגאנג דאנס יש גם מן המשותף עם אנימל קולקטיב, לא רק במתחם המוזיקלי שעליו הם חולשים והיכולת של שני ההרכבים להסתכל קדימה ולקרוא את מה שקורה מעבר לאופק; שני ההרכבים יופיעו ביחד במסגרת פסטיבל המוזיקה "All Tomorrow's Parties"  שייערך החודש בלונדון, למתעניינים. רצועות בולטות: "Mindkilla" שנשמע כאילו מינימום קריסטל קסטלס עושים רייב עם ריינבו ארבייה. ו-"Adult Goth" שמזכיר יותר שיר תפילה אקסטאטי, בסנכרון, כמו רוב האלבום, עם השעות האחרונות שנותרו על הרחבה.

 

על סידור המסה האינטנסיבית הזו של סינתיסייזרים, תופי ג'ונגל והאוס פסיכדלי, אחראי אלקסיס טיילור מהוט צ'יפ, שהפיק חלקית את האלבום ובאותו סיבוב כפתור שיתף פעולה כמעט-עם-כל-הבא-לאוזן; הרכבים כמו ווין ווין והרכב הצד שלו About Group שהוציאו עכשיו אלבום שני. "Eye Contact" הוא כנראה האלבום הכי מתקשר של גאנג דאנס, ועם כל המוזרות שלו, התנועה החופשית ובדיקת הגבולות, הוא מצליח לשמור על קשר עין עם המאזין - אם הוא רק ייתן לו סיכוי.

 

"Gang Gang Dance - "Eye Contact

כשמשילים מאלקסיס טיילור את הצ'יפ האלקטרוני, לא נשאר הרבה; כמו טווס ססגוני שמרטו לו את הנוצות, או אייפון בלי אפליקציות. הרב-חובל המפוספס של הוט צ'יפ - הלהקה שלצד רובין חיזקה את האמונה בפופ - משחרר השבוע עם הרכב הצד שלו, About Group, אלבום שני בדומינו רקורדס. הרעיון מאחורי "Start and Complete" שאפתני ולא פחות מחלוצי: טיילור כתב את כל השירים ושלח את הדמואים לשאר חברי ההרכב ימים ספורים לפני ההקלטות, שארכו יום אחד בלבד באולפני אבי רוד בלונדון. About Group אשכרה מימשו את החלום של כמעט כל מוזיקאי: ג'אם-סשן אחד ארוך של חברים, בלי חלוקה לתפקידים מוגדרת, שמונצח בסטודיו הנחשק בעולם.

המטרה: לשמר את הספונטניות במינימום חזרות ומקסימום אלתורים. האמצעים: קו רוטיני של תופים בתוספת גיטרת וואה-וואה (הבס התווסף מאוחר יותר במיקסינג לאלבום שלקח שלושה ימים), אורגן, פסנתר, בליפ אלקטרוני והקול העורג והיבבני של טיילור. והטקסטים, שרובם צ'יזיים למדי ועושים שירות דוב ללחנים.

 

דרישת שלום מרוד סטויארט

 

כך ש-"Start and Complete"הוא אלבום אינסטינקטיבי שהולך על המבנה המסורתי של שיר, באימפרוביזציה של פופ-סול, סופט-רוק וג'אז. About Group עושים את הדבר הראשון שעולה לראש ויוצא להם קצת, אולי, הצד המלנכולי של רוד סטויארט מהסבנטיז. גם כאן, בדומה לאלבום של הגאנג משתרכת רצועה שהיא הליבה של האלבום ואורכה 11 דקות; חידוש מורחב ל-"You're No Good", קטע של טרי ריילי שהוגרל איפשהו מ-1967.

 

באלבומם השני, About Group מספסרים את ההיפך הגמור מהדאנס-פלור הידידותי של הוט צ'יפ, עובדה שממצבת את  "Start and Complete" כיצירה אולטרה-ניסיונית ומשוחררת שנשמעת כאילו נועדה יותר ליוצריה ופחות למעריצים, ומולידה את המסקנה הפשוטה הבאה: כל עוד טיילור יפסיק לשחק עם פרויקטים צדדיים שכאלה, יתמקד בדיי-ג'וב שלו וימשיך לדבוק בלהקת האם, החיים של כולנו, בוודאות, ימשיכו לחייך.

 

"About Group - "Start and Complete