פרס על מפעל חיים לחיים חפר

הפזמונאי, המתרגם והכותב יקבל אות הוקרה על מפעל חיים מטעם נשיא אוניברסיטת בן אילן במסגרת הכנס השנתי של עולם המוזיקה הישראלית

חיים חפר
חיים חפר | צילום: לירז עמיר

חיים חפר נבחר לקבל אות הוקרה על מפעל חיים מטעם נשיא אוניברסיטת בן אילן, פרופסור משה קוה, שיוענק לו במסגרת הכנס השנתי של עולם המוזיקה הישראלית "מי אני? שיר ישראלי! "הנערך על-ידי המרכז לחקר המוזיקה העממית הישראלית באוניברסיטת בר אילן בשיתוף מחלקת המוזיקה של גלי צה"ל.

 

חפר, מגדולי היוצרים בזמר העברי, הוא פזמונאי, מתרגם וכותב מקאמות, שעל שירי הזמר שלו גדלו דורות שלמים. חפר כתב עד היום למעלה מ- 1000 שירים ופזמונים להצגות תיאטרון, לסרטים, ללהקות הצבאיות ולהרכבים כמו "רביעיית מועדון התיאטרון", "בצל ירוק", "התרנגולים", "שלישיית גשר הירקון", "החלונות הגבוהים" ורבים אחרים. הוא נולד בפולין ועלה לארץ בהיותו בן 11, ומאז הוא מתעד את ההוויה הארץ ישראלית בשיריו - שירי הפלמ"ח, שירי המלחמות ושירים של יום-יום. 

 

חפר שיתף פעולה עם טובי המלחינים, ביניהם סשה ארגוב, משה וילנסקי ודובי זלצר. על הזמרים שהרבו לבצע את שיריו נמנים שושנה דמארי, יפה ירקוני, אריק לביא ויהורם גאון. חפר כתב פזמונים למחזות זמר ביניהם "קזבלן", "אי לייק מייק", "תל-אביב הקטנה" ו"סלאח שבתי", תרגם מחזות לתיאטרון וכתב תסריטים לסרטי קולנוע ולטלוויזיה. בצד היותו כותב שירים ופזמונים, חפר כתב עד היום למעלה מ-1000 מקאמות (מאמרים בחרוזים), שפורסמו בטור שלו ב"ידיעות אחרונות" וקובצו בספר. חפר זכה בפרסים רבים על פעילותו האמנותית, ביניהם פרס סוקולוב לעיתונאות לשנת 1969 וופרס ישראל לזמר העברי.

 

נשיא האוניברסיטה, פרופ' משה קוה, אומר על הבחירה בחיים חפר: "היום מבקשת אוניברסיטת בר-אילן לציין את תרומתו החשובה של היוצר חיים חפר לזמר ולתרבות הישראלית בתקופה הסוערת של ערב מלחמת העצמאות ובשנים שלאחריה, תקופות שבהן עוצבה התרבות הישראלית, ולהעניק לו אות הוקרה על מפעל חיים בזמר העברי".