שירת הסירנה • פלייליסט פמיניסטי ליום האשה

יום האישה הבינלאומי הוא תמיד סיבה טובה לרענן את הפלייליסט ולהכניס קצת אג'נדה פמיניסטית באוזניות. ליזה שיפרין שורפת חזיות

מדונה בהופעה
מדונה בהופעה | צילום: GettyImages/אימג'בנק
יום האישה
יום האישה | צילום: סטודיו

היום יחגג  ברחבי העולם יום האישה הבינלאומי: אלפי גברים יזכרו בדקה האחרונה שהם שכחו לקנות פרחים, שלא לדבר חס וחלילה על מתנה, יעצרו בתחנת הדלק הקרובה למקום מגוריהם וינסו לפייס את נשותיהן עם מנטוס ומטהר אוויר בריח אורנים. בדיוק בשביל זה הכנו לכם רשימת שירים שתבהיר לכולם, שהעולם סובב סביב המין הנשי. המוזיקה עלינו, המיקסטייפ עליכם.

 

 

"Bikini Kill - "Rebel Girl

להקת הריוט האגדית נוסדה בתחילת שנות ה-90 ופרצה את המחסום הגברי ששלט אז בסצנת האינדי. הבנות של ביקיני קיל יידעו מה הן רוצות: נשים על הבמה ומיד! בהופעות הן היו מבקשות מכול הגברים לזוז ולפנות מקום לנשים, והן היו מעודדות את הנשים שבקהל לעלות על הבמה בזמן ההופעה ולפתח דיון על אלימות, הטרדות מיניות והתנהגות לא נאותה. ביקיני קיל היו להקה של אג'נדה, ורבל גירל הוא תמצית האג'נדה שלהם: הבחורה הכי מגניבה בשכונה היא זאת שעושה אך ורק מה שבא לה.

 

מדונה - "Human Nature"

המלכה האם ידועה כפמיניסטית מושבעת, ורבים משירים מדברים על גירל פאוור. אך "Human Nature" שיצא בשנת 1995 מדבר בצורה מאוד ישירה על גברים שעדיין חיים בעידן פטריארכלי בו לנשים אסור לדבר על סקס, לחוות דעה על נושאים מסויימים ובאופן כללי ייעודן לשמש כקולב לכל הבעיות של בן זוגן. מדונה משחררת אותן, ומסבירה להן בעדינות שהבעיה היא ממש לא אצלן. יו גו גירל!

 

"TLC - "No Scrubs

טי-בוז, צ'ילי ולפט איי לימדו אותנו בשנת 1999 מיהו "הסקראב". הסקראב הוא אותו בחור ששבר את ליבנו, מאכזב אותנו ללא הפסקה ולא עושה שום דבר חוץ מלשבת על התחת של עצמו. TLC לימדו אותנו הערכה עצמית והכריחו אותנו להבטיח שהסקראב לעולם לא יקבל מאיתנו תשומת לב כי בכביש המהיר של החיים הוא לעולם לא יהיה הנהג.

 

הפוסיקאט דולז - "I don't need a man"

ומהפמינסטיות הזועמות של שנות ה 90, אל השרלילות של שנות ה-2000 שמצהירות על כוונות בצורה מאוד פשוטה וישירה: אנחנו לא צריכות לא טבעת, לא בית, לא כסף והדבר שאנחנו הכי לא צריכות זה את הזין שלכם - כי אנחנו יכולות לגמור גם כשאתם לא באזור. פוסט-פמינזם שרלילי, כבר אמרנו?

 

 

פיצ'ז - "Fuck the pain away"

פי'צס היא יוצרת אלקטרונית מקנדה שלא מהססת לתאר את חוויותיה המיניות בצורה הכי בוטה שיש. היא מדברת על סקס בקול מונטני ומשועמם ועוד תוהה בסוף הבית "האם יש משהו חדש בכול העניין הזה של סקס?". פיצ'ס כבר זויינה והזדיינה, היא כאבה והכאיבה, עשתה סיבוב על רכבת הרים הרגשית וחזרה משם עם התובנה הכי אמיתית: fuck the pain away.

 

"No doubt - "Just a Girl

השיר שזוכה בתואר "הכי כיפי לנגינה בגיטר הירו" מדבר על גוון סטאפני בימיה המוקדמים, לפני שהיא נהייתה מפלצת בגדים, סטייל וילדים. עוד בימים בהם ניהלה מערכת יחסים עם אחד מחברי הלהקה, סטפאני כבר ידעה שהיא היהלום האמיתי ולכן היא פנתה אליהם ודרשה שיתייחסו אליה ברצינות. הם כמובן נפנפו אותה, אבל לפחות קיבלנו שיר שגורם לנו לתפוס מברשת שיער, להעמיד פנים שהיא מיקרופון ולקפץ מול המראה.

 

נינה סימון - "Four Women"

מעבר להיותה זמרת עם קול מדהים וחודר, נינה סימון היא מספרת סיפורים. בשירה על ארבע הנשים היא טווה סיפור עצוב על ניצול נשים במהלך השנים. היא מתחילה בדודתה שהייתה שפחה ומסיימת באישה שהיא - חזקה מבחוץ אך כואבת מבפנים. בדרך היא עוברת בעוד כמה תחנות ומזכירה לכולנו לעולם לא להשבר.

 

"Ani DiFranco - "Not a pretty girl

היוצרת האמריקאית אני ד'יאפרנקו יורקת את האמת בפרצוף. דיאפרנקו היא מסוג הבחורות שיודיעו לך בשיחת סמול טוק שהתחתונים מאתמול בלילה עדיין בכיס שלהן. היא גם לא תתבייש לצעוק את זה באמצע הרכבת. "not a pretty girl" ממצה את כול מה שהיא רוצה להעביר לבנות המין היפה: תשכחו מגברים, אתן לא עלמות במצוקה,לא חתול שתקוע על עץ ואתן אפילו לא כאלה יפות, אז עדיף שתעבירו את הזמן שלכן בלהלחם על מה שחשוב לכן.

 

קייט נאש - "Merry Happy"

לקייט נאש נמאס מגברים שבוחנים את התחת ואת הסובלנות שלה, והפעם היא מוותרת על מערכות יחסים, בשביל לאכול טוסט עם גבינה, לרקוד במסיבות ולצפות בשקיעה לבד. נאש מבינה מה טוב לה ומבינה שלפעמים אנחנו צריכות להתרכז רק בעצמנו. אז בפעם הבאה שאיזה בחור עושה לך את המוות, פשוט תוותרי ותכיני טוסט מפנק במקום.

 

 

>>> יום האישה הבינלאומי: פרויקט מיוחד