שירים שהיוטיוב לימד את אלקטרה

לרגל יציאת "Songs They Taught Electra", איפי קאברים של הלהקה, הסולן ניצן חורש מספר לנו על תהליך העבודה - ויש גם השמעה בלעדית לאחד מהם

אלקטרה
אלקטרה | צילום: גוני ריסקין

"World Shut Your Mouth"

אחד השירים האהובים עלי מזה שנים, מין סופר-פופ אייטיזי. תמיד ראיתי בו מודל לשיר אינדי. לג'וליאן קופ היתה להקה נהדרת - The Teardrop Explodes - וזה הלהיט הכי גדול מקריירת הסולו שלו, עד שהוא עבר להתרכז בכתיבת ספרים על רוק'נרול, היסטוריה, וההיסטוריה של הרוק'נרול. בכל מקרה, קשה לדמיין את השיר בלי סטנד המיקרופון האולטימטיבי, שקופ מטפס עליו כאן:

 

"Israelites"

יוטיוב היה חבר צמוד באולפן בעבודה על האיפי הזה. כל הזמן הרצנו וידיואים של שירים שהיינו נזכרים בהם בתור אופציות לקאברים, ואז לוקחים את הכלים ובודקים איך זה נשמע כשאנחנו מנגנים אותם. יזראלייטס הוא מסוג השירים שכולם מכירים, רק לא לגמרי ברור מאיפה. ובטח שאי אפשר להבין כלום מהמבטא של דזמונד דקר, חוץ מזה שמה פתאום הוא שר על ישראלים, לכל השדים. זה שיר נשמה רסטאפרי כביר, אחד מקטעי הרגאיי/סקא הקלאסיים, מסיבה של נדכאים. והוא נראה בוידאו הזה טיפוס חמוד, דזמונד:

 

"Emergency"

השיר הזה תקוע לי בראש מאז גיל 14 בערך, כשחבר הביא מלונדון דיסק אוסף של פאנק אנגלי. אמרג'נסי היה אחד הקטעים שם, ליד הג'אם, הסטרנגלרז ואחרים מוכרים יותר מ-999, והוא העיף אותי עם הכוח הברברי שלו. הייתי אז בתיכון עם פנקיסטים ששמעו בדרך כלל הרדקור פאנק מאוחר יותר, שלא דיבר אלי, וזו היתה נקודת חיבור בינינו במחששה. זה גם עדיין סוג הקליפים האהובים עלי - להקה באולפן, רקע לבן, שני שקל.

 

"You Don't Own Me"

אם לא היינו נתקלים בוידאו הקצת ספוקי הזה לפני כמה חודשים, לא נראה לי שהיינו חושבים לעשות לו ביצוע. זו גירסה חיה, והיא טובה מכל הוורסיות האחרות ששמעתי לשיר שנשמעו לי קצת קפואות. זו עוררה אצלי משהו, בטח גם בגלל זוית הצילום הטווין פיקסית פה. לא להאמין שזה תיעוד לייב: התזמורת נשמעת פנטסטי, ולזלי גור מדויקת בטירוף אבל מאוד משוחררת. בית ספר לכמה אינפורמציה פופית אפשר להכניס בכולה דקה ארבעים ותשע.

 

"I Feel Love"

את הקטע הזה הכרתי במסיבות האוס והוא פסגת הז'אנר. אגב, הוא גם נשמע עדיין עדכני בסאונד ובזוית שלו למרות שהוקלט בסבנטיז. רוב העניין זו הבנייה הטראקית החלוצית של המפיק ג'ורג'יו מורודר, שמותח את השיר בצורה סופר סקסית ומבטל את מימד הזמן שמוגדר כ"שיר", עם סאונד הסינתיסייזרים שלו, עד לאופוריה. אבל זו גם דונה סאמר, לא לשכוח, ובגרסת ההופעה הזו היא נותנת את ריקוד הרובוט המשגע שלה:

 

"Shortnin' Bread"

הייתי מתקלט הרבה את שיר הילדים הגרובי הזה, בכל מיני גירסאות שלו. בוידאו הזה מרוכזות ארבע כאלו ברצף, וזו באמת דוגמא קיצונית לגילגולים שקאבר יכול לעבור בהתאם לתקופה. אנחנו התייחסנו בעיקר לגרסה של להקת גאראז' בשם Readymen, אבל לקחנו קצת גם מגירסאות אחרות של קלאסיקת האמריקנה הזו, ערבבנו ויצא משהו קצת אחר, אני חושב. (זהירות: יש קאבר קשה של בריאן ווילסון, שמסתבר שהוא מעריץ shortnin' bread):

 

 

אלקטרה יופיעו בצוללת הצהובה בירושלים ביום רביעי, ה-23 לפברואר (עם קוואמי והחלבות); באוזן בר ת"א (עם הקאם און בייביז דונט סיי מייביז) ביום חמישי, ה-24 לפברואר ועשן הזמן, ביום שישי, ה-25 בפברואר