אני והתא

לרגל השחרור של ליל' וויין מהכלא, אספנו עבורם חמישה שירי היפ הופ שעוסקים בחיים מאחורי הסורגים

ליל ויין
ליל ויין | צילום: אימג'בנק/GettyImages

ליל וויין השתחרר אתמול מהכלא במעמד של אליל, ולא ממש זקוק לטפיחת עידוד על השכם (בטח לא כשנשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, מברך אותו לקראת החיים שבחוץ). ובכל זאת, בין הרכבת לוחיות הרישוי, להעמסת חצץ בחצר לפחד ותיעוב במקלחות המשותפות, הוא בוודאי זקוק לחבורה טובה ומנחמת של אנשים שהיו שם, ובעולמו של וויין, לא חסרים כאלה. 

גוצ'י מיין, 30, אטלנטה ג'ורג'יה

זמן בכלא: 90 יום ב-2001, חצי שנה ב-2005, חצי שנה ב-2008 ואופציה לזמן כלא בקרוב.

הסיבות: סחר בקוקאין, תקיפה וכמעט אישום ברצח, הפרת תנאי שחרור ונהיגה נגד כיוון התנועה.

עם אלבומים כמו "Trap House" ו-"The State Vs. Radric Davis", ההשפעה של הכלא על המוזיקה של גוצ'י די ברורה. אחרי שיצא מהכלא בסיבוב האחרון, הוא החליט לשנות את שם חברת התקליטים שלו מ"So Icey Entertainment" ל"1017 Brick Squad Records" ולאלבום האחרון שלו קרא " The Appeal: Georgia's Most Wanted" כמחווה לבית הכלא פולטון, בו בילה 6 מתוך 12 חודשי המאסר שנגזרו עליו.

 

גוצ'י מיין - Heavy

And I just got out of jail, ya they tried to Michael Vick me,
I gave my lawyer half a mill and told him come and get me.

 

T.I, אטלנטה, ג'ורג'יה

זמן בכלא: מעצרים אקראיים עד גיל 14, מעצר ב-2003, מעצר בית ב- 2008, 8 חודשים ב-2009 ועוד 3 חודשים בכלא שיקומי.

הסיבות: אישומי סמים ואחזקת שלושה תתי מקלע ונשק נוסף.

 

מאז שנעצר ב-2008, T.I מקפיד לטעון להגנה עצמית מבעוד מועד בסגנון הקם להורגך, ואין ספק שמעצר מתוקשר על אחזקה של נשק כבד מספיקה להפחיד כל עכבר שכונות פוטנציאלי שרוצה קצת מהירוקים של מר האריס. למרות שבעת מעצר הבית T.I תכנן בקפידה את הקאמבק שלו, זמן הכלא של הראפר החם מהדרום עלה לו בהמון כספי ערבויות ובעיקר רדיפה בלתי פוסקת מצד הרשויות שעד היום עורכות לו ביקורי פתע לחיפוש נשק וסמים. בספטמבר השנה טי.איי ואשתו, טייני, נעצרו בלוס אנג'לס על אחזקת סמים, מה שהוביל לגזר דין  של 11 חודשים בכלא על הפרת תנאי שחרור. אז נכון שהמערכת כשלה בשיקום אסיר, אבל לאיזה עוד אסיר הותר לצלם קליפ בעת שהותו בכלא באישור מיוחד של מחוז קוב בג'ורג'יה? אמינות רחוב עובדת הכי טוב מאחורי הסורגים.

 

T.I - Ready For Whatever

now is it that hard to understand if you listen
either die or go to jail thats a hell of decision

 

ליל קים, 35, ניו יורק סיטי

זמן בכלא: שנה ב-2005-6 ו-30 יום במעצר בית מיד אחר כך.

הסיבה: עדות שקר וקשירת קשר

 

ליל קים תמיד רצתה לשחק עם הבנים, אבל בדרך שלה. מצד אחד היא עשתה את הזמן שלה בכלא כמו גדולה, מצד שני מסיבה די מטופשת: עדות שקר. קים הכחישה שידעה על נוכחות חבריה (חברים של בן זוגה, אקס ג'וניור מאפיה, סוויף גאטה ג'קסון) בזירת רצח מחוץ לאולפני תחנת הרדיו HOT 97, בעת שמצלמת האבטחה חשפה למושבעים שלמעשה בילתה איתם באותו הערב. כבר מהכלא קים שיחררה את "The Naked Truth" בעל השם האירוני וב-2006, ערוץ BET עלה עם ספיישל בשם "Lil Kim: Countdown to Lockdown" שמתעד את קים בעת ההמתנה למאסר. הספיישל השיג נתוני צפייה מרשימים, וקים הצטרפה לסדרת הלהיט "רוקדים עם כוכבים" ב-2009 בנסיון לנצל את הקאמבק לטובת שיפור התדמית.

 

ליל קים - shut up bitch

I heard she goin to jail, I heard she out on bail
She done fucked up now. shut up bitch

 

 

50 סנט, 35, קווינס, ניו יורק

זמן בכלא: חצי שנה ב-1994 מתוך גזר דין של 3-9 שנים.

הסיבה: מעצר בעת נסיון למכור קוקאין לשוטר סמוי, שהוביל לחיפוש בבית במהלכו נמצאו סמים מסוג הרואין וקראק ואקדח.

 

במקרה של פיפטי, אי אפשר לומר בוודאות שרק הכלא לבד עשה לו טוב למוניטין ברחוב. אמנם סמים ונשק לא חוקי זו עילה מספקת להערצה בקהילת ההיפ הופ, אבל לשרוד ירי של 9 כדורים, חלקם בפרצוף שלך - זה כבר עניין מסובך יותר. פיפטי יוצא דופן גם במובן שהכלא לא הוביל אותו לפריצה גדולה, או לאלבום להיט. הוא פשוט השלים שם את ההשכלה התיכונית שלו, מה שכנראה עזר לו בכל נושא הקרוא וכתוב, כישורים נדרשים בשביל כל ראפר מתחיל.

 

50 סנט - Ghetto Qu'ran

Writin rhymes is the best way I express how I feel
If I ain't rich by twenty-six, I'll be dead or in jail

 

טופאק שאקור, 25 במותו, קליפורניה

זמן בכלא: 11 חודשים ב-1995.

הסיבה: תקיפה מינית.

 

למרות שטופאק מעולם לא הודה בתקיפה המינית שיוחסה לו, הוא בילה בגללה 11 חודשים בכלא, ועוד זמן קצר אחרי הירי מתחת למשרדים של באד בוי. פאק נכנס לכלא במצב של פרנויה, מוצדקת או לא, ומאותו הרגע, למרות ההצלחה של האלבום "Me Against The World" החריפה מלחמת החופים שנגמרה בסופו של דבר במותו. הכלא אולי נתן לשאקור חומרים טובים לרפרפ עליהם, אבל הגביר את השנאה שלו ליריבו, ביגי, בעיקר כששוג נייט, מנכ"ל Death Row Records, היה זה שקנה את שחרורו בערבות והפך אותו לחייל במלחמה הכוללת בין הלייבלים. מה גם שלשבת בכלא על נשק וקצת סמים, זה מילא, אבל דין אמינות רחוב במקרה של פשע מיני, לא תמיד עובד בכיוון הזה. כל זה לא ממש משנה כשאתה מת - גורם מספר 1 לאמינות רחוב נצחית ולעלייה בנתוני המכירות. אבל למה למות כשאפשר לשבת בכלא?

 

2Pac - High Speed

hatcha gonna do when you get outta jail?
I'm gonna buy me a gun
Then what's next?
Food and Sex, house parties in the projects
We goin' all night