אבו דיס

בעוד שבישראל אנחנו צריכים להסתפק בשורטי חוטפת סכין, או אח של הצל יוצא על סאבלימינל, ברור שבארה"ב יודעים איך לעשות את זה טוב יותר. הילית וולברג באה מקומפטון

ביף ראפרים
ביף ראפרים | צילום: סטודיו nana10

כז'אנר מוזיקלי שביסס עצמו בין היתר על כבוד וחשיבות עצמית, סכסוכים בעולם ההיפ הופ המסחרי הפכו לסימן היכר. המילה סכסוך זכתה בהקשר הזה לכינוי "ביף" (Beef, בשר בקר באנגלית). בניגוד לעוף שלא ממש נחשב לבשר, הביף הוא משובח יותר, מלא בשרירים ושומן והפך עם הזמן לפועל שמשמעותו העצמה ופיאור (To beef it up). הביף ההיפ הופי הוא העצמת עצמך, על חשבון האחר. ועכשיו שאתם יודעים את משמעות המילה, הנה חמישה ביפים עסיסיים במיוחד מעולם ההיפ הופ האמריקאי, היכן שיודעים לטגן בקר כמו שצריך.

 

ביף ראפרים
ביף ראפרים | צילום: סטודיו nana10

בזירה: טופאק ונוטוריוס ב.י.ג

מי התחיל: הגרסאות עד היום סותרות, אז נקרא לזה אי הבנה מצערת. מאוד.

 

הסיפור: היחסים של שני המנוחים הכי מפורסמים בעולם ההיפ הופ התחילו דווקא בחברות. טופאק, אז כוכב עולה, נהג לארח את ביגי בהופעות שלו ולהציגו למעריציו כראפר החם הבא. אלא שאומרים שעם התהילה באה גם הפרנויה וביום בהיר אחד, במהלך ביקור בניו יורק, טופאק נורה ונשדד מחוץ למשרדים של דידי (אז פאף דאדי), המפיק של ביגי לבית "Bad Boy Records".

 

טופאק שרד את הירי אבל נכנס מיד אחר כך לכלא באשמת תקיפה מינית, שם הוא למד מחבריו לתא שהירי היה בעצם מלכודת. למרות שטופאק מעולם לא האשים את ביגי בתכנון ההתנקשות, הוא טען שהוא ידע עליה ולא עשה דבר כדי להזהירו. את דידי הוא האשים במעורבות גדולה יותר בקנוניה.

בתזמון בעייתי שחרר ביגי טראק בשם "Who Shot Ya?", אך טען שהשיר נכתב הרבה לפני תקרית הירי. טופאק יצא מהכלא כעוס במיוחד, וכשהוא חתום ב-Death Row Records של שוג נייט וד"ר דרה, הוא הקליט את שיר הדיס "Hit Em Up" המלא בכינויי גנאי וקללות כלפי ביגי, דידי ובאד בוי. השיר פתח בסופו של דבר במלחמה כוללת בין שני הלייבלים.

 

בקליפ ל"Two of Amerika's Most Wanted", שיצא כארבעה חודשים לפני מותו, טופאק אף המחיש את הלילה ההוא בסצנה לעגנית במיוחד המציגה את "פיגי" ו"באף דאדי" חוגגים את מותו של טופאק ומופתעים לראות אותו נכנס למשרד כשהוא מכוסה בדם.

 

לכלוכים הדדיים ושירים שמתיימרים לחשוף את האמת יצאו משני המחנות עד שב-7 בספטמבר 1996, אחרי שצפה בקרב של מייק טייסון בלאס וגאס, נורה טופאק במכונית שעצרה ליד מכוניתו ברמזור ומת במקום. ב-9 במרץ 1997, בעת ששהה ביגי בקליפורניה לקידום האלבום הנושא את השם הסימבולי "Life After Death" הוא חוסל באופן דומה על ידי יורה מרכב ברמזור. שני מקרי הרצח נותרו בלתי פתורים עד היום.

 

המנצח: כולם הפסידו. אבל אם חייבים לבחור, אז יורשי העיזבון של השניים הרוויחו לא רע משחרור אלבומים שלאחר המוות.

בונוס: מפגש האמהות של טופאק וביגי ב-VMA של MTV ב-99.

 

ביף ראפרים
ביף ראפרים | צילום: סטודיו nana10

בזירה: ג'יי זי ונאס 

מי התחיל: נאס. ג'יי זי אפילו ניסה להיות נחמד.

 

הסיפור: אחרי הרצח של ביגי, נוצר בעולם ההיפ הופ הצורך ביורש לא רשמי שייצג את החוף המזרחי. נאס וג'יי זי היו מועמדים בעל כורחם וחלקו בעת ההיא כבוד הדדי יחסי אחד לשני. ב-97 ג'יי זי שחרר את "Where I'm From" שפרגן לנאס, ואף סימפל את קולו כאות הערכה. נאס השיב במחווה פחות נחמדה עם "We Will Survive" כשרמז שיש ראפרים שממהרים להכתיר את עצמם כיורשים, בלי שיש להם זכות. משם החלו חילופי ירידות בין השניים בטראקים שונים, המפורסם שבהם הוא "Takeover" של ג'יי זי, שירד בכלל על פרודג'י ממוב דיפ. אלא שג'יי הוסיף בית מיוחד לשיר שטוען שמאז "Illmatic"
של נאס ב-94, הוא לא הצליח לשחזר את ההצלחה. חילופי שירים נוספים הביאו את ג'יי זי לפריסטייל אכזרי במיוחד בתחנת הרדיו Hot 97, בו הוא תאר את יחסיו המיניים עם חברתו של נאס. אפילו אמא של ג'יי זי דרשה ממנו להתנצל אחרי ששמעה את השיר, אבל בראיון לרולינג סטון ג'יי זי טען שהוא שיחק משחק הוגן, היות ונאס רמז שהוא הומו בשיר "Ether".

 

השניים השלימו בסופו של דבר באופן רשמי ב-2005 בהופעה לה ג'יי זי קרא "I Declare War" בסופה הפתיע ג'יי זי את מעריציו כשהזמין את נאס לבמה ללחיצת יד ולביצוע משותף ומרגש במיוחד של "Dead Presidents" ו"The World Is Yours". ג'יי זי כיהן אז כמנכ"ל חברת התקליטים דף ג'אם ואף החתים את נאס כאמן בחברה.

 

המנצח: ג'יי זי. נאס אולי היה שם לפניו, אבל הוא הלך הביתה עם הכסף (ועם ביונסה).

בזירה: פיפטי סנט וג'יי זי

מי התחיל: טכנית, פיפטי סנט. אבל ג'יי זי לקח את זה קשה מדי.

 

הסיפור: ב-1999 יצא באופן לא רשמי סינגל בשם "How To Rob" מתוך האלבום " Power of the Dollar", גם הוא לא יצא באופן רשמי מעולם. השיר עצמו הוא מעין מחווה לגנגסטר קלווין מרטין (שהכינוי שלו בניינטיז היה פיפטי סנט), שנודע בזכות כך ששדד כוכבים מפורסמים. בשיר מתארח הראפר די דוט (דה מאד ראפר) והוא מכיל הצהרה כוללת על ההצדקה לשדוד דמויות מצליחות מעולם ההיפ הופ והאר אנ' בי, שמתייחסת בין היתר לג'יי זי. הסינגל הזה עורר המון באז סביב פיפטי, שמיהר לומר שהשיר הוא בדיחה ואין לקחת אותו ברצינות. אבל ג'יי זי כנראה לא הבין את הבדיחה, ובטח לא שמח שמישהו מנסה להרוויח על הגב שלו, והגיב עם "It's Hot" כששר: "אני כולי בעניין של הדולר, מה דה פאק זה פיפטי סנט?"

 

בראיון ל-Hot 97 הוא סיפר שביום שהוא הציג את השיר בפעם הראשונה לקהל, באחד מהפסטיבלים של תחנת הרדיו, הוא פגש את פיפטי מאחורי הקלעים והאחרון ניסה לרכך אותו בנושא ואמר לו שהוא מכבד אותו. רגע אחרי ג'יי עלה על הבמה ו"השאר היסטוריה", כפי שהוא מספר בראיון. פיפטי סנט המשיך לרדת על ג'יי זי בשירים, אבל אחרי תקרית הירי של פיפטי, קולומביה גנזו לו את האלבום (וגם גרמו לכך שבמשך תקופה ארוכה הוא לא יכל להקליט אלבום אחר).

 

מאז פיפטי פגש את דרה ואמינם והפך להצלחה מסחרית, וג'יי זי לא מתלונן בעצמו. השניים יישבו את הסכסוך לטובת עסקים משותפים. ב-2003 הם יצאו לסיבוב הופעות ביחד ואפילו שיתפו פעולה בפרסומת לריבוק.

 

המנצח: למרות הפניית הגב של חברת התקליטים של פיפטי, בסוף הצליח לו. ולג'יי זי זה לא ממש גרד את ציפוי הלכה של המייבאך.

 

ביף ראפרים
ביף ראפרים | צילום: סטודיו nana10

בזירה: אייס טי וסולג'ה בוי

מי התחיל: אייס טי

 

הסיפור: הביף בין הדינוזאור שחתום על סגנון ה-Pimp עוד לפני סנופ דוג, לבין הילד החצוף החל בביקורת שאייס טי הביע בראיון מ-2007 על מצב ההיפ הופ המחורבן ובראיון נוסף בו טען שסולג'ה בוי טל'אם הרג את ההיפ-הופ במו ידיו. סולג'ה בוי, כיאה לילד מהדור החדש, ענה בפוסט מצולם, כשהתנסח בעילגות האופיינית לו ואמר: "הניגה הזה, אייס טי, הוא זקן". אייס טי צילם וידאו פתטי אף יותר בתגובה בו הוא טען שהוא אמר את הדברים מתוך כעס והתנצל. אלא שאז הוא טרח להוסיף: "אח בסדר גודל כמו שלי, לא צריך לרדת על ילד בגילך. אבל האמת היא שהמוזיקה שלך היא חרא".

 

המנצח: עם כל הכבוד לבאדי קאונט, אייס טי זנח את הקריירה שלו לטובת תפקיד משנה בסדרה שכל הלבנים אוהבים לצפות בה,"חוק וסדר: מדור מיוחד". סולג'ה בוי לפחות עדיין עושה מוזיקה (אפילו שזה לא עומד בסטנדרטיים מוזיקליים בשום פנים).

 

ביף ראפרים
ביף ראפרים | צילום: סטודיו nana10

בזירה: ריק רוס ופיפטי סנט

מי התחיל: ריק רוס

 

הסיפור: נדמה שפיפטי סנט אוהב בלגן (חוץ מג'יי זי וריק רוס, היה לו גם ביף ממש מצחיק עם ג'ה רול, אבל זה הכי לא כוחות), אבל הבלגן אוהב גם אותו. מצד אחד הוא ראפר לא רע בכלל, מהצד השני, הסיפור היח"צני שלו (נוריתי 9 פעמים בפרצוף ושרדתי) יצא מכל החורים והפך לבדיחה על ה"סטריד קרד" המטופש של הגנגסטה ראפ הממוסחר. ב-2009 ריק רוס הוציא את "Mafia Music" שהיה מלא בדיסים על פיפטי בלי סיבה ממש מיוחדת. פיפטי השיב עם "Officer Ricky (Go Ahead and Try Me)" החלש. רוס התראיין ברדיו והסביר שמקור הסכסוך בשיחה לא נעימה בין השניים בטקס פרסי ה-BET, ונתן לפיפטי סנט 24 שעות לבוא עם דיס מוצלח יותר. פיפטי אשכרה טרח להגיב עם "Warning Shot" בפוסט וידאו באתר שלו כתגובה, ומעבר לכך שציין שהוא לא זוכר שיחה שכזו עם ריק רוס, הוא איים: "ריק רוס, אני אזיין לך את החיים... בשביל הכיף".

 

כשפיפטי אמר את מה שכל בריון בגן יודע להגיד, אף אחד לא באמת חשב שהוא ינסה לזיין לריק רוס את החיים. רק שבאותו היום, עלה לרשת סרטון אנימציה שיורד על ריק רוס ומאוחר יותר באותו היום פיפטי העלה וידאו פוסט באתר שלו שהיווה תקדים מזעזע למדי בכל מה שקשור לביפים בהיפ-הופ. בסרטון הוא ארח את אם בנו של ריק רוס שפשוט ישבה וטינפה על בן זוגה לשעבר. היא גם פגעה לרוס בנקודה הכי פגיעה של ראפרים כמוהו, בבלינג שלו, כשטענה שהגורמט שהוא עונד על צווארו ומספר שעלה הרבה כסף, הוא בכלל מזויף. ואם לא די בזה, פיפטי אז הציג מגזין של "זונות", כפי שהוא קרא לו, והצביע בו על תמונה חושפנית של אם נוספת לילדיו של ריק רוס, שעובדת כנערת טלפון למבוגרים.

 

המנצח: פיפטי לא חידש שום דבר בכך שהעיד שריק רוס שוכב עם בחורות זולות (אף אחד לא ציפה ממנו למשהו אחר) ועדיין, על התחקיר והזמן שהוא הקדיש, הוא מוכתר כמנצח. וכן, גם כאן מי שסופר את השטרות בסוף היום הוא פיפטי, אפילו שריק רוס עושה מוזיקה טובה יותר.

 

ושני בונוסים לסיום: מוס דף מכניס את כל עניין הביף לפרופורציה עם טקסט נפלא ומונולוג הפתיחה של כריס רוק מה-VMA של MTV מ-2003 עם בדיחה מאוד מוצלחת בסוף בכל הנוגע לביפים.