תדליקו לו נר

עם המלודיות הנצחיות, קידום מעמד הקהילה הגאה גישה ראוותנית מעוררת קנאה, אי אפשר שלא לאהוב את את אלטון ג'ון

אלטון ג'ון
אלטון ג'ון | צילום: GettyImages/אימג'בנק

למרות שברור כשמש שאם גם הוא יחליט להבריז לנו בדקה התשעים, אלטון ג'ון יהפוך לפרסונה נון גרטה בשיחות סלון וקולרים, נכון לעכשיו, הוא, מטוסו הפרטי ורשימת הדרישות הגנדרנית והמגוחכת שלו עושים את דרכם לאצטדיון רמת גן המיוזע בו אמור סר ג'ון להופיע בחמישי הקרוב.

בגיל 63, כשנדמה שהשיג כל מה שניתן להשיג כאמן, עיצב את פסקול חייהם של רבים מאיתנו והפך לאחד האמנים העשירים ביותר בממלכה המאוחדת, ג'ון הוא עדיין, ואולי יותר מתמיד, כוח שיש להתחשב בו בנוף התרבות העולמי - ולא רק בגלל פועלו המוזיקלי המרהיב ויכולתו המופלאה לייצר להיטים חוצי דורות ומלודיות נצחיות.

טשטוש הגבולות בין פרפורמנס לחיים האמיתיים

היום, כשמיניות בכלל והומוסקסואליות בפרט הפכה למשהו שאמנים מדברים עליו ולא מטאטאים מתחת לשטיח של שקרים ומסכי עשן, וכשהמאבק לשיוויון, זכויות וסובלנות כלפי הקהילה הגאה ממשיך ללא לאות, אי אפשר להתעלם מתרומתו האדירה של אלטון ג'ון למפעל הזה ולא לחגוג את פועלו, השפעתו וחשיבותו.

כבר ב-1976 אמר ג'ון למגזין "רולינג סטון" שהוא מאמין שכל אדם הוא ביסקסואל במידה כזו או אחרת, ופתח את הצוהר לחיים מלאי אמביוולנטיות מסקרנת שכללו גם נישואים לאישה שנמשכו ארבע שנים כשבסיומם הודיע ג'ון, שוב ל'רולינג סטון", ש"נוח לו להיות גיי". סוג של יציאה מהארון אם תרצו, אבל נינוחה ואגבית בהרבה מהכרזות פומפוזיות שאמנים אחרים נוקטים בהן.

 

הקלות הזו, בה ג'ון חי את חייו ומיניותו סייעה גם בעיכול סגנונו האישי הראוותני והמצועצע שהיווה אבן דרך ומקור השראה לאמנים כמו שר, מדונה וליידי גאגא שבעקבות ג'ון, טשטשו את הגבולות בין טעם טוב לרע, בין פרפורמנס לחיים האמיתיים ונתנו דרור לדיווה הפנימית שבהם ולכל מאווייה.

חוקים זה לא בשבילו

גם אם ישנה ביקורת לגבי הבזבזנות מנקרת העיניים המאפיינת את חייו, אין עוררין על כך שאלטון ג'ון המציא מחדש את המושג "גיי אייקון" ובכל סקר או משאל שנערך בעשור האחרון, הוא מוצא את עצמו שוב ושוב במקום הראשון ברשימות המדרגות אייקונים שכאלו. אורח החיים הלא מתנצל שלו קיבל שדרוג רציני ב-2005 עת נישא בטקס אזרחי לבן זוגו, היחצן והמפיק, דיוויד פרניש. כשהוא מגשים את משאת נפשם של זוגות חד מיניים רבים, ג'ון הוכיח שוב שנורמות וחוקים לא נכתבו עבורו ומאז הפך הצמד לפאוור קאפל כבד משקל בתעשיית הבידור ומקדמים ללא הרף את ענייני הקהילה.

מלבד תרומתו המוזיקלית לעולם, מקדיש ג'ון מאמצים ומשאבים רבים בקרן שהקים ב-1992 למניעת, הסברת וטיפול באיידס. מדי שנה עורכת הקרן אירועי צדקה שמשחררים סכומי עתק מכיסיהם של הסלבס המוזמנים אליהם כמו גם מכירות פומביות המגייסות מיליוני דולרים למען המטרה. מותם של חבריו פרדי מרקורי וריאן ווייט, הפכו את ג'ון לחוד החנית בקרב המפורסמים ששמו את המלחמה באיידס ובבערות כנר לרגליהם.

אלטון ג'ון נותר יציב ואיתן בתעשיית המוזיקה כשרבים מבני דורו כבר נשכחו מזמן. אמנים צעירים נושאים אליו עיניים ומבקשים לעבוד עמו, הופעותיו נמכרות ללא מאמץ ועל הבמה הוא ממשיך לתת את כל כולו, כל ערב כבר ארבעה עשורים תמימים. המטען התרבותי, חברתי וסימבולי שהוא נושא עמו כאמן, כגבר הומוסקסואל וכפעיל הומניטרי רק הופך את חוויית הצפייה בו למלאת אקסטזה עוד יותר. כי אתה יודע שאתה חוזה בגדולה - כזו שעדיין לא ביטלה ברגע האחרון.

 

>>> אלטון ג'ון בישראל: הסיקור המלא