סיפור באדו

הפרובוקציה הטמונה בקליפ החדש של אריקה באדו - עירום מלא וצעידה בדרכו האחרונה של הנשיא קנדי - הפעילה בדיוק את הכפתורים הנכונים אצל הציבור האמריקני, שישר קפץ כמו שציפו ממנו

האמריקנים, מעבר להיותם יהירים, הם גם רגישים בצורה קיצונית. לפעמים עד לכדי ילדותיות. ככה שתמיד מעניין לראות מה קורה כשדורכים לאומה הבכיינית הזו על אחד מאותם פצעים שמסרבים להגליד גם אחרי ארבעה וחצי עשורים – רצח קנדי, ומכניסים פנימה קצת עירום.

זמרת הסול אריקה באדו ניסתה לבחון זאת בקליפ לסינגל "Window Scene", מתוך אלבומה החדש "New Amerykah Part Two: Return of the Ankh". בקליפ, שצולם בדאלאס, עיר הולדתה ומגוריה של באדו, היא הולכת ברחוב ומשחזרת את את המסלול שעשה רכבו של נשיא ארצות הברית ג'ון קנדי בשנת 1963, כאשר לאורך הדרך היא משילה את בגדיה, עד שהיא נשארת עירומה, פוסעת מספר צעדים, ואז נשמע קול יריה – ראשה נשמט לאחור והיא נופלת, כאילו מתה, מטרים ספורים מהנקודה בה נרצח קנדי.

הקליפ הזה, שצולם בצהרי היום בשוט אחד רציף ברחוב הומה אדם, עורר סערה מקומית. רון רייס, מדריך טיולים שמארגן סיורים על המסלול האחרון של קנדי בעיר, אמר לאתר "חדשות הבוקר של דאלאס" כי מעשיה של באדו "הינם עבירה על החוק, היא צריכה לשבת בכלא על זה, אם אני הייתי עושה את זה, כנראה שכבר הייתי בכלא". תושב אחר אמר ש"אני לא מבין איך מישהי שגרה בעיר הזו יכולה לעשות דבר כזה". גורמי אכיפת החוק המקומיים החליטו שלא לנקוט בצעדים כנגד באדו, שיותר מאוחר הודתה בחשבון הטוויטר שלה שהיא היתה "עסוקה מדי בלהיות נבוכה מהעירום שלי מכדי לחשוש מהמשטרה".

שמרנות נוסח דאלאס

המסר שבאדו ניסתה להעביר בהתפשטות הפומבית היה נגד מה שהגדירה כ"מחשבה קולקטיבית", לא משהו שמתקשר באופן ישיר לרצח קנדי או למקום בו הוא נעשה. מבחינתה, הלוקיישן היה סתם אזור מספיק אטרקטיבי במקום יבש כמו דאלאס. הפונקציה היחידה שהיתה לעירום בכדי לבדוק הליכה אחר העדר היתה בכך שרואים בבירור קבוצות של אנשים שמנסים להתעלם מהעירום שמולם – או שהם מסתכלים דרכו, או שהם מטים את המבט.

מכיוון שהסאונד בקליפ הוא של השיר עצמו ולא של האווירה ברחוב, באדו מספרת שהיו צעקות לעברה, במהלכן קיללו אותה וביקשו ממנה להתלבש. סיטואציה שונה למדי מקליפים מקבילים אחרים, כמו "Lessons Learned" של מאט וקים ממנו היא קיבלה את ההשראה – כששם בחור ובחורה, הצמד שמרכיב את הלהקה, מתפשטים בהדרגה ברחוב בטיימס סקוור בניו יורק, אבל מקבלים בעיקר הרבה נעיצות מבטים, עד שנעצרים על ידי המשטרה. בקליפ דומה של הרכב האלקטרו הצרפתי Make The Girl Dance לשיר "Baby Baby Baby" אף אחד אפילו לא נראה מופתע כשהוא רואה שלוש דוגמניות ערומות הולכות ברחוב. או שזה קורה בפריז כל הזמן, או שפשוט, סביר להניח, הגישה שלהם לנושא הרבה יותר ליברלית.

המסר של באדו עבר כנראה רק בהפוך על הפוך. בעוד שמהקליפ עצמו קשה להבין את מה האג'נדה שהובילה באדו (במקום שבו רוצחים נשיא ירצחו אישה ערומה? לא בדיוק), מספיק לקרוא מאוחר יותר את הטוקבקים באתרים מרכזיים זה בארצות הברית, כדי לקבל טעימה מאותו הלך מחשבה קולקטיבי, הרסני ובעיקר צבוע, שבאדו רצתה להתריס נגדו. זה שיוצא כנגד עירום נטול סקס אפיל או מסרים מיניים. תראו אותם: אנשים רגילים לחלוטין שיוצאים מדעתם אחרי שמישהי פוסעת ערומה במקום בעל ערך סנטימנטלי, הם יקללו אותה, יצעקו עליה ויאיימו להזמין משטרה רק כי זה "הדבר הנכון לעשות". כשיגיעו הביתה ויתיישבו מול המסך שמחובר לכבלים, ללוויין או לאינטרנט ויצרכו קצת פורנו, זה כבר בסדר. היי, אולי הם בכלל יגלשו ליוטיוב, יחפשו "Erykah Badu" וילחצו פליי, כדי לגלות מה הם פיספסו בזמן שהווריד שלהם התנפח.

אגב, בישראל אולי כל זה לא היה קורה מלכתחילה - סביר להניח שמי שהיה לוקח על עצמו הפקה מהסוג הזה, היה מסתכן בלהיות קורבן לינץ' עוד כשחלק מהבגדים שלו עליו. כיף להסתלבט על האמריקנים, אבל זה לא שלנו יש סיבה טובה להיות אופטימיים.

>>> לכל הטורים, הכתבות והביקורות של אלכס פולונסקי

עוד ביקורות קליפים:
Make The Girl Dance מפשיטים דוגמניות בפריז
MGMT משנים את כל מה שחשבתם עליהם
Ke$ha עושה לגברים חיים קשים