"דפקנו את יו-2"

כשאלכס פולונסקי ניגש לראיין את אדי ארגוס, סולן ארט ברוט, הוא קודם כל צווח מהתרגשות כמו ילדה קטנה, ורק אז נרגע ושוחח איתו על השנאה ללהקות אצטדיונים, אימפוטנציה ו"אחת שיודעת"

בימים אלו ארט ברוט נמצאים בסיבוב הופעות בארצות הברית, כשמיד אחריו (ב-2 באפריל) הם יגיעו להופעה במועדון הבארבי בתל אביב, מה שקצת מנע מאדי ארגוס, הסולן בן ה-30 של הלהקה, לעדכן את הבלוג שלו, בו הוא כותב בעיקר על מוזיקה, תוכניות טלוויזיה וקומיקס.

"גם את הטוויטר שלי לא היה לי זמן לעדכן", הוא מספר בדיבור מהיר שעטוף מבטא בריטי קשה להבנה, "הייתי עסוק בנסיעות רוב הזמן". כשהוא נשאל מי מעדכן את הטוויטר של החתולה שלו, "קיטי ארגוס", הוא עונה ש"זה לא אני, מישהו אחר מעדכן את זה".

- אולי זו החתולה עצמה?

"חתול מאוד מוזר, כנראה", הוא אומר, ואז חושף את האמת בווידוי שעשוי לשבור לכמה מעריצים את הלב: "האמת שמדובר בחתולה מארצות הברית. כולם חושבים זה שלי, אבל בעצם זו מעריצה שקראה לחתולה שלה 'אדי ארגוס החתול'. היא אפילו שלחה לי תמונה שלה. החתול שלי לא משתמש בטוויטר, הוא חתול נורמלי".

האלבום השלישי של ארט ברוט, "Art Brut vs. Satan", יצא בשנת 2009 לאחר שהלהקה הסתכסכה עם חברת התקליטים EMI ועברה ללייבל העצמאי Cooking Vinyl, בו חתום גם פרנק בלאק, סולן הפיקסיז, שלקח על עצמו את הפקת האלבום.

- איך היה לעבוד איתו? בטח קצת מלחיץ, לא?

"תשמע, אני מת עליו. חשבתי שאהיה משותק, לעזאזל - זה פרנק בלאק מהפיקסיז, אבל הוא בחור כל כך מקסים ואדיב, אי אפשר להרגיש מאוים על ידו". מבחינה מקצועית מספר עליו ארגוס ש"הוא היה די טוב כמפיק, הוא התנהג כמו חלק מהלהקה. לא הרבה להקות מקבלות מפיק כזה. הוא ניגן איתנו והיה מעורב לחלוטין, לפעמים חותך אותנו באמצע ומשתף אותנו במה הוא אוהב ומה לא - וכשפרנק בלאק אומר לך את זה, אין לך ברירה אלא לעשות מה שצריך".

- בסינגל הראשון "Formed a Band", מאלבום הבכורה של ארט ברוט, אתה שר שעוד תכתוב את "השיר שיגרום לישראל ופלסטין ולהסתדר". אני לא רוצה להיות קטנוני, אבל עברו שש שנים בערך, הרמת ידיים?

"לא הרמתי ידיים, אבל זה קשה ממה חשבתי, אני באמת מנסה, אבל אלי זה יותר מדי לבקש. חשבתי כמה נחמד יכול להיות אם לשיר היתה יכולה להיות השפעה כזו".

- אחרי שהבנת שאת המצב הפוליטי כבר לא תשנה, באלבום האחרון ירדת על יו-2 ועל בריאן אינו, שהפיק להם את האלבום. לאחרונה ליאם גלאגר מאואזיס אמר שהוא לא מבין איך הלהקה הזו הפכה לגדולה כל כך, כי הוא מעולם לא פגש מעריץ שלהם.

ארגוס מתפקע מצחוק ואומר ש"מדובר באבחנה מבריקה, זה נשמע די הגיוני. גם אני לא מכיר מישהו שמעריץ את יו-2. ואתה?".

-נראה לי שלא. אתה חושב שהעובדה שהם להקה מעפנה הפכה לקונצנזוס?

"כשכתבתי את 'Slap Dash For No Cash' פשוט חשבתי על להקות שהאלבומים שלהן מופקים בצורה מוגזמת. רק בדיעבד קלטתי שלנו לקח בערך עשרה ימים להקליט, בזמן שהם עבדו על האלבום שלהם במשך שנה. היינו מרוצים מעצמנו וחשבנו שדפקנו את יו-2, אבל בסופו של דבר אנחנו הסתובבנו בערים קטנות באנגליה והם עשו הופעות ענק באיצטדיונים. אבל באופן כללי אני חושב שהם להקה נוראית".

בשבועות האחרונים, אדי ארגוס לוקח חלק במאבק להצלת Radio 6, תחנת רדיו מבית ה-BBC, שעתידה להיסגר בעוד כשנה עקב נתוני האזנה נמוכים. להקות רבות, בהן גם ארט ברוט, יכולות להעיד על כך שהחשיפה בתחנה הובילה אותן לקהלים חדשים שלא היו נחפשים אליהן בצורה אחרת. אם התחנה תיסגר כמתוכנן, תהיה זו מכה שניה לארגוס, לאחר שבשנת 2006 הופסקו השידורים של תוכנית המצעדים "טופ אוף דה פופס", אליה היה אובבסיבי ואף הזכיר אותה בכמה שירים של הלהקה, אך למרבה הצער לא הספיק לקבל הזמנה מההפקה ולהופיע בה כפי שחלם מאז שהיה ילד.

במקום להתמקד באכזבה ממה שקורה לתוכניות וגופי שידור בבריטניה, הוא מעדיף להתמקד באובססיה אמריקנית שיש לו - סדרת הטלוויזיה "אחת שיודעת", שהשיר "Summer Job", מתוך האלבום האחרון של ארט ברוט, הושמע בעונה השלישית שלה: "כשהם הכניסו את השיר לפסקול, אני נשבע שזה היה אחד בימים המאושרים בחיים שלי, הייתי בעננים. אף אחד בלהקה לא צופה בזה ושסיפרתי לכולם כמה שזה אדיר הם לא הבינו על מה מדבר, והייתי צריך להסביר להם על החשיבות של המעמד, אבל הם רק צחקו עליי".

- זה בסדר, גם חברים שלי צוחקים עליי בגלל זה, הם אומרים שזו סדרה לילדות בנות 12.

"כשאני בארצות הברית עם חברה שלי (דיאן ולדס מלהקת The Blood Arm) אז זה בסדר, כל החברים שלה צופים ב"אחת שיודעת", אבל ברגע שאני חוזר לבריטניה שוב יורדים עליי, שם אתה צריך לצפות ב'סקינס' או ב'The Inbetweeners' כדי להיחשב למגניב".

- אתה במחנה בלייר או מחנה סרינה?

"בלייר, בלי לחשוב פעמיים. אבל האמת שאני גם אוהב נורא את השחומה ההיא, שעובדת בבית קפה".

- ונסה?

"כן, היא. היא מקסימה". אני מנסה להסביר שכולם שונאים את ונסה, שהיא נוראית, הוא מצידו טוען ש"היא היחידה שם שאין לה בעיות נפשיות". גם אם זה נכון, מדובר סדרה על בני נוער מהאפר איסט סייד, והיא נראית כאילו שלפו אותה משכונת פלורנטין. העדפתי שלא לחשוף אותו לחלק הזה של תל אביב.

- לפעמים אנשים שמאזינים לשירים של ארט ברוט חושבים שאתה סרקסטי או סתם מתבדח, מתי קורה שהם צודקים ומתי אתה באמת רציני?

"אני כן רוב הזמן, אבל אנשים חושבים שאני צוחק. בדרך כלל אני הולך על הקצה, למשל במקרה של יו-2, אני באמת שונא אותם. אני אוהב לכתוב ולוקח את זה ברצינות", הוא מסביר, ואז עובר לטון של קיטור, "אנשים באים אליי ואומרים לי ש'Emily Kane' זה שיר מצחיק - על מה הם מדברים? מה הם מבינים? - השיר הזה שבר לי את הלב", הוא מתרכך קצת ואומר ש"מצידי כל אחד יכול לקחת מזה מה שהוא רוצה, השירים מדברים עליי, אבל אם מישהו רוצה לנכס את זה לעצמו או לחילופין, לחשוב שמדובר בבדיחה, אני בסדר עם זה".

- ומה עם שיר כמו "Rusted Guns Of Milan", שמדבר על אימפוטנציה, גם הוא עליך?

"הייתי צעיר!", הוא כמעט צועק, ואז מנסה להעביר את האשמה, "בוא נגיד שרוב השירים הם עליי. השיר הזה הוא לא עליי, הוא על ג'ספר, הגיטריסט. בעצם, הוא גם קצת על איאן, הגיטריסט השני. אבל ממש לא עליי".

בשנה האחרונה הוצאת שני אלבומים, אחד עם ארט ברוט ואחד עם חברה שלך, בהרכב הצד Everybody Was In The French Resistance... Now. מה השלב הבא?

"את האלבום השני של Everybody Was In The French Resistance... Now אנחנו מתכוונים להתחיל לכתוב כבר בשבוע הבא, ויש לנו בערך עשרים שירים חדשים שכתבתי לארט ברוט, ואפילו התחלנו לנסות להלחין את חלקם".

- מי היית רוצה שיפיק את האלבום הרביעי של ארט ברוט?

"הייתי שמח אם זה שוב יהיה פרנק בלאק. אני לא אוהב להקליט בסטודיו, אבל איתו ממש נהניתי. נראה מה יהיה, הוא ממש עסוק עם הפיקסיז ואני אמור לפגוש אותו רק ביולי או אוגוסט. שמעתי שהוא יופיע בישראל עם הלהקה, נוכל לחלוק חוויות. קראתי קצת על תל אביב באינטרנט, נראה נחמד, יש חוף".

- כן, אולי תישאר בישראל ותחכה לפרנק, תשתזפו ביחד. מה אתה אומר, אם הוא יהיה עסוק מדי, יש מצב שתיקחו את בריאן אינו שיהיה אחראי על ההפקה?

"אני אוהב את החומרים הישנים שלו, אבל אם הוא יציע, אאלץ לסרב בנימוס. למרות שאם כבר מדברים על זה, לא אכפת לי לשדרג את יו-2 ולעזור להם לכתוב כמה שירים".

>>> לכל הטורים, הכתבות והביקורות של אלכס פולונסקי

ארט ברוט יופיעו במועדון הבארבי בתל אביב ב-2 באפריל, את ההופעה תחמם להקת אלקטרה. מחיר הכרטיס עומד על 150 שקלים עד 29 במרץ, ולאחר מכן יעלה ל-170 שקלים עד ערב המופע. כרטיסים ניתן לרכוש באתר המועדון