"לבנות שמעדיפות לבוא איתי למלון יש טעם טוב יותר, זה הכל"

חוץ מהעובדה שניק 'פינאט' ביינס, הקלידן של קייזר צ'יפס, בטוח שהוא הדבר הכי לוהט עלי אדמות, הוא סיפר לנו על ההתמכרות לקלידים ("זה יקר, אבל אני קונה הכל"), מה הוא חושב על ליידי גאגא ("היא פופית מדי"), למה הלהקה שלו תפתח את הישבן לגרין דיי ("חביבי, אנחנו אנגלים, כן?"), ורק עם שאלת מיליון הדולר - אואזיס או בלר - היה לו קשה

ניק 'פינאט' ביינס, הקלידן של קייזר צ'יפס, הוא החבר היחיד בלהקה שמתייחס לטייטל שלו בדיוק כמו שהוא. מלבד הנגינה, הוא לא עושה שום דבר מעבר למה שמצופה ממנו מתוקף תפקידו, אלא אם מחשיבים את האקט הכמעט קבוע שלו בהופעות, כשהוא עוזב את הקלידים שממוקמים בקצה השמאלי של הבמה, נעמד לצד הסולן ריקי ווילסון ומוחא כפיים עם ידיים מורמות, מנסה להפעיל את הקהל היכן שלא באמת צריך, בעיקר כי הלהקה הבריטית, שמגיעה במקור מלידס שבצפון אנגליה, זוכה לעלות לבמה כשהקהל כבר תוסס ואנרגטי, אז כנראה שכל הצעידה הזו לקדמת הבמה היא רק כדי לתת את המילה האחרונה, להראות שגם הוא שם, לזכות בקצת אור זרקורים ולהראות את הפרצוף יפה שלו.

עשרים שנה קודם לכן, כשלמד בבית הספר היסודי ונתבקש לצייר דויקן של עצמו, הראש באיור הזכיר לאחד מחבריו בוטן, ולפני שביינס הספיק להעלים את התמונה, הוצמד לו הכינוי "פינאט".

למרות שביינס בן ה-31 מנגן גם בגיטרה, במהלך הקדנציה שלו בקייזר צ'יפס, שקראו לעצמם כך על שם קבוצת כדורגל דרום אפריקנית, הוא ניגן בקלידים בלבד, כנראה שלא רק מתוך העדפה מוזיקלית אלא בשל אובססיה חומרנית. "יש לי אוסף ענק של קלידים, כולם בצבעים שונים", מספר ביינס בשיחת טלפון מוושינגטון, "אני קונה אותם באינטרנט. בכל פעם שיש לי קצת זמן פנוי אני מתיישב מול eBay ומתחיל לתהות מה לבחור. לפעמים יש כאלה שהם יקרים מדי, אבל בסוף אני אומר לעצמי 'לעזאזל עם זה' ופשוט קונה הכל".

>>> "אנחנו חימום טוב, אנשים נהנים מההופעה שלנו" <<<

הביקור בארצות הברית מתקיים כחלק ממופעי חימום שהקייזר צ'יפס מעניקים לגרין דיי בסיבוב ההופעות שלהם. כבר בדקות הראשונות של השיחה שלנו נשמע כי ביינס לחוץ לגמור עם זה כמה שיותר מהר, הוא מודע לעצם היותו פטפטן שגולש לעיתים לנושאים לא קשורים כמו הקלידים שלו, וכנראה מנסה לאזן את עצמו בחלקים מסויימים בשיחה שבהם הוא נותן תשובות לקוניות שלא יותירו מקום לשאלות פידבק, מכיוון שכמה דקות מאוחר יותר, עליו לפנות את חדרו בבית המלון ולצאת לשדה התעופה, משם יטוסו קייזר צ'יפס וגרין דיי להמשך סיבוב ההופעות המשותף, הפעם בנאשוויל.

- איך קרה שקייזר צ'יפס מופיעים עם להקה כמו גרין דיי? המוזיקה, הקהל והתדמית שלהם שונים מאוד ממה שיש לכם להציע.
- "תשמע, בכל זאת מדובר בגרין דיי; יש להם המון מעריצים, וזו גם הזדמנות עבורנו להיחשף לקהל עצום שלא הכיר אותנו עד כה. חוץ מזה, אנחנו חימום טוב, הופענו גם עם יו-2 ואנשים בהחלט נהנים מההופעה שלנו".

- אתם מסתדרים עם החבר'ה של גרין דיי?
"אנחנו אוהבים אותם ונראה לי שזה הדדי. הם נחמדים".

- מספיק נחמדים כדי שתצאו יחד לבלות?
"כן, למרות שבינתיים עוד לא ממש התאפשר לנו. אבל אנחנו רוצים לארגן איתם משחק כדורגל. מישהו הביא כדור, אבל כל מה שאנחנו עושים איתו זה לבעוט אותו לקיר או סתם למרחק, לא משחק כדורגל אמיתי".

- נו, ואם תעשו משחק כזה, מי ינצח לדעתך?
"חביבי, אנחנו אנגלים, כן?", אומר ביינס בביטחון עצמי של מישהו שבאמת מאמין למילים שיוצאות לו מהפה, "ברור שהקייזר צ'יפס ינצחו".

- אם אנחנו כבר בעניין של כדורגל, חשבת פעם לשלב את זה עם המוזיקה, אולי להקליט שיר עבור הנבחרת כמו שהלייטנינג סידס עשו ב-1996 עם “Three Lions”?
"אין מצב. אמנם ‘Three Lions’ הפך להמנון, שיר חשוב ומרגש, אבל להקת רוק שניגשת להקליט שיר עבור קבוצת כדורגל? אני רואה את זה כטעות איומה, זה הדבר הכי גרוע שלהקה יכולה לעשות - משם יש מקום רק להתרסק ואנחנו לא ניקח את הסיכון הזה. כבר כמה פעמים שהזמינו אותנו לעשות שירי כדורגל וסירבנו, זה יידבק לתדמית שלנו וסביר להניח שאם נטעה, גם נשאיר הרבה מעריצים מאוכזבים. אז תרשום – קייזר צ'יפס לא יעשו שיר על כדורגל".

>>> "בלר או אואזיס? עזוב, זה אידיוטי להשוות" <<<

בלר נגד אואזיס היה אחד הקרבות המוזיקליים המסעירים והמרתקים שידע העשור האחרון של המאה הקודמת, גם אם בסופו של דבר היה מדובר בסכסוך שלובה היטב על ידי התקשורת הבריטית. מעולם לא היתה קביעה רשמית שתסמן את דיימון אלברן וגראהם קוקסון, או לחילופין את נואל וליאם גלאגר, בתור המנצחים. אולי זו הסיבה שבגללה לקייזר צ'יפס, שנוסדו בשנת 1997, השנה בה הנסיכה דיאנה מתה והבריטפופ החל לגסוס, יש צליל שמעוצב על בסיס השפעות מאותן שתי להקות – שמחת החיים שבלר הביאו מקולצ'סטר הסמוכה ללונדון, מול אווירת מאבק הפועלים הנדכאים שאואזיס סחבו ממנצ'סטר שבצפון אנגליה.

שיאו של הסכסוך היה ב-14 באוגוסט 1995, היום בו הוציאו בלר את הסינגל "Country House" ואואזיס תכננו מתקפת נגד עם "Roll With It". שבוע לאחר מכן האחים גלאגר אכלו אבק כשהתברר שבלר מכרו 274,000 עותקים ואילו הם עשו קופה רק על 216,000 עותקים. לא עבר חודש ונואל איחל לחברי בלר "לחטוף איידס". מאוחר יותר הוא התנצל, מה שריכך את דעת הקהל על הלהקה שלו, שכבשה בשנת 1996 את טקס פרסי המוזיקה הבריטית. ולמה זה אמור לעניין אתכם עכשיו? כי הקייזר צ'יפס נמצאים בדיוק באמצע המאבק האידיאולוגי.

- מצד אחד הייתם להוטים לחמם את בלר בהופעות האיחוד שלהם, אבל מצד שני ריקי הגדיר את קייזר צ'יפס בתור אואזיס החדשים. תבחר צד.
"הסגנון שלנו הוא מאוד אנגלי, גם מבחינת המוזיקה וגם מבחינת השירה. זו השוואה שקשה לעשות מהצד שלנו כי אפשר לומר שגדלנו על הלהקות הללו, זה כבר בתוכנו. הסגנון של בלר ואואזיס התעצב במשך כמעט עשרים שנה, אנחנו בשטח רק עשור אחד. עזוב, זה אידיוטי לעשות את ההשוואה הזו".

>>> "יש לנו בתל אביב מספיק מעריצים, יהיה שמח" <<<

- אחרי ההופעה בישראל יהיו לכם עוד ארבע הופעות, כשהאחרונה שבהן היא בבית, בפסטיבל לידס. מה התוכניות להמשך? עבודה על אלבום חדש?
"אנחנו לא מתכוונים לעבוד על אלבום חדש בתקופה הקרובה. קודם נסיים את הקידום ל’Off with Their Heads’ (האלבום השלישי והאחרון שיצא בסוף 2008 – א.פ) ואז ניקח הפסקה של שנה בערך. זה יהיה נפלא, אנחנו חייבים לנוח. מאז הפריצה הגדולה עברו עלינו חמש שנים מאוד עמוסות. נעשה מה שבא לנו, נפגוש חברים ומשפחה ונחיה את החיים שלנו".

- וזהו? אתה לא חושש קצת שאתם עשויים ליהנות יותר מדי מהשקט הזה ופשוט לוותר על הלהקה?
"מה שאתה מתאר לא יקרה, ברור שנחזור לעבוד יחד וגם נקליט אלבום חדש. קשה לי לשער כרגע מי יפיק אותו, כי בטח נקבל המון השראה חדשה ונחזק את הקיימת. יודע מה? יש מצב שתוך שלושה חודשים יימאס לנו מהשקט הזה וכבר נחזור לכתוב שירים".

- מארק רונסון, שהפיק את האלבום האחרון שלכם, קיים פה לפני כשנה שלוש הופעות שכולן היו סולד אאוט, אתה מתרגש קצת לקראת ההגעה לפה?
"ישראל נשמעת מעניינת. עוד לא ביקרתי בה ואני מאוד רוצה לבוא לתל אביב, אז הגיע הזמן. אני מתאר לעצמי שאחרי שלושה אלבומים יש לנו שם מספיק מעריצים, אז נראה לי שיהיה שמח".

- ואיך אתה מרגיש עם זה שלעומת פסטיבלים באירופה, כאן תופיעו לצד להקות מקומיות ותגבור בינלאומי כמו ליידי גאגא?
"אני לא מכיר כל כך מוזיקה ישראלית, והאמת שגם לא את ליידי גאגא. היא פופית מדי בשבילי. ממה שזכור לי, לא יצא לי לשמוע אותה, כנראה בגלל שאני לא מאזין לרדיו. אבל בטח נלך לצפות בהופעה שלה".

- שמעתי שרוב הבחורות שבאות להופעות של קייזר צ'יפס היו מעדיפות לחזור למלון איתך יותר מאשר עם ריקי. זה יוצר מתחים ביניכם?
"האמת? שום מתחים. אני חושב שלבנות האלה יש טעם טוב יותר, זה הכל".

קייזר צ'יפס יופיעו בישראל במסגרת פסטיבל נון סטופ מיוזיקס שיתקיים ב-19 וב-20 באוגוסט בגני התערוכה בתל אביב

להקת רוק שניגשת להקליט שיר עבור קבוצת כדורגל? אני רואה את זה כטעות איומה, זה הדבר הכי גרוע שלהקה יכולה לעשות - משם יש מקום רק להתרסק ואנחנו לא ניקח את הסיכון