הוי ארצי

והפעם בסינגלים: הגבעטרון משחררים סינגל ראשון מתוך אלבום חדש בחסות שלמה ארצי, דניאל בן-חיים מ"כוכב נולד" מצטרף לגל המזרחי לייט, וגם אסף אמדורסקי חוזר עם סינגל חדש

אסף אמדורסקי // רכבת לצפון (4:14)

אחרי שהפליא בדעותיו על כל מה שקרה שם בגריז, חוזר אסף אמדורסקי לעסוק בעניינים שבעלמא - אלבומו החדש שייצא בקרוב. הקומוניקט המצורף מציין שמדובר בשיר ראשון מתוך האלבום החדש, וזה נכון אם לא לוקחים בחשבון את הסינגל "ביחד" שנחת במערכת ביולי 2006 (!) עם כותרות יפות של "אלבום שבדרך", או את המופע שהתקיים חודש לפני כן בבארבי בתל אביב וכלל השמעות נוספות של שירים חדשים (שבדרך).

אמדורסקי חוזר לשתף פעולה עם המוסיקאי רונן בן חורין איתו עבד בעבר, אשר שותף כאן להפקה המוסיקלית שעוברת מהג'ינג'יות של שנות ה-90', דרך הסאונד של "קדימה אחורה" מ-2005 שמקבל עכשיו תשתית של חומר מקורי, ועד "מר לינג" של עופר אקרלינג שיצא בשנה שעברה. אז השיר נהדר ויש אלבום שממשמש ובא - אבל עם כמה שהכל טוב ויפה, אני לא אאמין לכלום עד שזה יגיע לחנויות.

מילים ולחן: אסף אמדורסקי

דניאל בן חיים // תסתכלי עלינו (3:41)

רגע לפני השקת העונה השישית של "כוכב נולד", יוצא לדרך דניאל בן חיים, אחד הפליטים של העונה הקודמת. אבי גואטה לקח אותו תחת חסותו, כשטל שגב ויעקב למאי אחראים על הכתיבה וההפקה המוסיקלית. בגדול, מדובר באותם המרכיבים מהמתכון של שרית חדד, עם דגש על אלבומה האחרון, "זה ששומר עליי".

הקול של בן חיים יכול להיבלע בתוך ים הקולות בפופ הישראלי/מזרחי-לייט, כשהשאלה הגדולה היא מי מנהל אותך. כלומר, אתה לא בדיוק מתכוון לפרוץ בזכות השירים שאתה כותב, או הסאונד החדש שאתה מחפש. זה די מסתכם במזל וניהול נכון. שירים טובים? אפשר לחפש בז'אנרים אחרים.

מילים ולחן: טל שגב ויעקב למאי

הגבעטרון // גבעה אחת (4:02)

אחרי תקופה מרגשת שכללה את פרס ישראל על מפעל חיים לשנת 2007 ועבודה עם סאבלימינל על שיר ה-60 הרשמי של ישראל (לא ברור מה מרגש יותר), חברי הגבעטרון משחררים סינגל ראשון מתוך אלבום חדש שייצא בקרוב. "גבעה אחת" הולחן על-ידי שלמה ארצי למילים של נתן יונתן, כשעל העיבודים אחראיים אילן גלבוע ובן ארצי.

השיר הזה חיכה במגירה של ארצי עד הרגע הנכון, כשהקשר עם הגבעטרון נרקם דרך הגיטריסט של שניהם, אבי סינגולדה. השיר נכתב על גבעה אחת, שהיא בעצם קבוצת גבע הממוקמת על גבעה מול הר הגלבוע. החיבור בין שלמה ארצי ושירי משוררים הוכיח את עצמו גם בעבר, כשארצי שוב מספק לחן פשוט למדי שבא לשרת את הטקסט נאמנה. יהיה מעניין לשמוע גם אותו מבצע את השיר היפה הזה.

מילים: נתן יונתן / לחן: שלמה ארצי

אביטל לבני // רואים את הטל בעיניך (3:34)

הכירו את אביטל לבני, שחקנית בעלת קילומטרז' מכובד במחזות זמר כמו "מרי לו", "Song & Dance" ו"כמו בסרט", הצגות דוגמת "חבילות מאמריקה", "הברווזון" ו"הם יורים גם ביונים", כתיבה ובימוי לתיאטרון הקאמרי, לימודים בבית צבי ושעות טיסה נוספות על הבמה. כרגע היא משחררת סינגל ראשון מתוך אלבום הבכורה שלה, "הזמן לא עוצר", בהפקה מוסיקלית של איתי שיף ודני מקוב מ"בית הבובות".

ההגשה של לבני נותנת תחושה שהיא נמצאת בכמה דרגות מעל כל מה שקורה כאן. ההפקה המוסיקלית חסרת מעוף (מי אמר בית הבובות?) ולא מתיישרת עם העומק והדרמה שלבני מביאה עמה - מה גם שאין לה טקסט מבריק לעבוד איתו ("רק אחרי שנסעת הבנתי כמה שאתה חסר, רק אחרי שנסעת הבנתי כמה עולמי אותך חסר"). נצטרך להמתין לאלבום המלא כדי להתרשם יותר מהשירים שהיא כתבה.

מילים ולחן: אסי סתיו

קוב // כאב (4:27)

קוב מוציא סינגל נוסף מאלבומו השני, "סיום מפואר בלחיצת כפתור", שייצא בקרוב. מי שעקב אחרי סינגלים קודמים של קוב, כמו הביצוע הנהדר ל"שינויי מזג האוויר" של שלמה ארצי או "עולם מכור", לא יתאכזב מהמוסיקליות של קוב גם בשיר המצוין הזה. אפשר לומר שיש כאן הכלאה בין ברי סחרוף למה שהיה יכול להיות היום מאיר בנאי, אבל האמת היא שיש כאן אישיות עצמאית ומספיק מעניינת בזכות עצמה.

ולמי שלא מכיר - קוב (34) מוכר גם כעורך הדין יעקב לשצ'ינסקי, המתמחה בדינים של קניין רוחני. מיכה שטרית גילה אותו והחתים אותו בלייבל העצמאי והמנוח "תן סי.די". אלבומו הראשון, "זמן מזיע", יצא לפני חמש שנים, וכלל ביצוע מיוחד ל"אבניבי" ושירים נוספים כמו "מגניב" ו"זה הזמן". קוב הוא חלק מדור של יוצרים שזוכה להערכה רבה וקהל מזוקק יותר, כנגזרת מהשלכות השוק הישראלי המצומצם וחוסר החיפוש של המאזין הממוצע אחר דברים מאתגרים מעט.

מילים ולחן: קוב