סקס, שקרים ועצמאות

הבנות נחמה מתחדשות, סיוון רוצה להיות שאקירה ושייגעצ משתעשעים עם גרסאות כיסוי לשירים ותיקים לכבוד חגיגות ה-60. סינגלים

שייגעצ// שלום לך ארץ נהדרת (2:22)

לצד כל האוספים המיוחדים לציון שישה עשורים ליצירה ישראלית, מגיע גם "איזה יופי", המיני אלבום של להקת שייגעצ, שכולל ביצועים חדשים ל"שירים עד כאן", "אלף שיר לצפון", "הראית איזה יופי", "אנו נושאים לפידים" ו"שלום לך ארץ נהדרת", שמובא כאן להשמעה.

תפסו את האלבום הזה לפני או אחרי יום העצמאות, ותנו לעצמכם הזדמנות לקבל זווית שובבה על כל הפרויקטים המוסיקליים האחרים והיעני-משמעותיים שעושים כאן, מלהקה שלא לוקחת את עצמה יותר מדי ברצינות, ומבקשת להעלות חיוך על הפנים.

מילים: אילן גולדהירש / לחן: סטיבן גודמן

סיוון// שוברת שתיקה (4:27)

אחרי שהקליטה פזמונים וקולות במסגרת השתייכותה למשפחת תאקט הענפה, סיוון יוצאת לקריירת סולו עם שיר ראשון מאלבום הבכורה שלה. "שוברת שתיקה" מופק מוסיקלית בהשפעת בית היוצר שלה וגזור ישירות מז'אנר ההיפ הופ הישראלי והסו-קולד "אדריכלים" שיושבים מאחוריה. לא ברור אם סיוון רוצה להיות שאקירה כשתהיה גדולה, אבל המעטפת המוסיקלית שהיא נמצאת בה לא יכולה למקסם את הפוטנציאל שלה.

הצד הווקאלי כולל את השפעות תקופת הפוסט-יהודים, לפיה שירה דרמטית עקומת פה ולסתות היא דווקא טובה ומרגשת יותר מקולם הטבעי של הזמרים. סיוון זמרת מצוינת, אבל גישת השואוביז לא מייצרת היכרות אמיתית אתה. זמרת איכותית כמוה צריכה לעבוד עם נגני גיטרה-בס-תופים חיים ונושמים, שיוציאו את נערת הרוק שכל כך טמונה בה, דבר שיקפיץ אותה עשר דרגות מעל המקום בו היא נמצאת היום.

מילים: דן "מטרו" פרבר / לחן: Supaflyas

בין השמשות// בדממה (4:11)

"בין השמשות" מוציאים סינגל שני מאלבומם החדש, "שתיקת האדמה", שייצא בקרוב. בדומה לסינגל הקודם, גם כאן שטוחה לפנינו ביקורת על חיי האדם המערבי, או האדם באשר הוא, בצירוף עצה מעשית ורוחנית כאחת כיצד יש לתקן את העוול שבתוכנו. האמינו או לא, הפעם זה מוצלח: "בן אדם, קח את דמותך לאגם, שטוף שם את פניך, הם הכתימו במשך הזמן, קום בן אדם, קח את דמותך למדבר, קבור שם את אלף ידיך שרכשת בזמן. בדממה, בין אלפי הדברים שלא תרו אחר זהותם, שם נחזור אל דמותנו, שם נשוב בני אדם".

בעידן של סינגר-סונגרייטרים שלפעמים כותבים יותר מדי בגוף ראשון ולא מצליחים לעבור את מחסום ה"רק על עצמי לספר ידעתי", שיר טוב שיעשה עבודה כוללת וקולעת כאחד יכול ליפול מיד לקלישאות מתעלקות, והשיר הזה מצליח לברוח מכולן. מין בקשה צנועה לחשבון נפש באמצע השנה, מוגשת בביצוע יפה ומרגש.

מילים ולחן: יוני גנוט

Lies// הבנות נחמה (3:06)

נניח לרגע את סיכומי ה-60 למדינת ישראל, וכמה חודשים לפני שנכנס תשרי בדלת אפשר בהחלט לומר שהשנה האחרונה, לפחות, הייתה השנה של הבנות נחמה. שלוש חברות הלהקה נמצאות כעת בעיצומו של סיבוב הופעות בארצות הברית, ובארץ הן כבר מספיקות להגיע למעמד של פלטינה על אלבום הבכורה שלהן.

זה ממש תענוג לראות הרכב מוסיקלי מוכשר זוכה להצלחה ללא גימיקים מעולם הבידור, אלא בעיקר בזכות המוסיקה הטובה שבאה לאוויר העולם. בימים אלה יוצא סינגל נוסף מהאלבום של הבנות נחמה, כשדנה עדיני חתומה על המילים והלחן. אכן אחד השירים המוצלחים באלבום, אולי אפילו היה צריך לצאת כסינגל בשלב מוקדם יותר.

אבל סינגל או לא סינגל, החוויה האמיתית שתוכלו לקבל מהבנות נחמה תהיה דווקא בהופעה שלהן, שנשמעת כמה רמות מעל האלבום (עם כל הכבוד לכל העוסקים במלאכה). מי שלא הספיק יוכל לתפוס אותן כשהן חוזרות לארץ.

מילים ולחן: דנה עדיני

שיר חסון// שיר שירים (3:40)

אחרי אמירות פובליציסטיות, קריאות לשירים מקוריים וכתיבה יוצרת, אתה לפעמים יכול ליפול ולהתרגש מהדבר הכי פשוט שיש. שיר חסון בת ה-5 והוריה מקדישים למדינה שיר עמוס קלישאות לבורא עולם בנוסח "ברך אותה בתקווה, ברך אותה באהבה...ברך אותה בכל יום, ברך אותה בשלום" וכו' וכו'.

הטקסט הזה, תתפלאו לשמוע, נכתב עוד כשהמדינה חגגה יובל להקמתה. בעיצומן של חגיגות השישים החליטו בני המשפחה להקליט את השיר יחד עם בתם הקטנה שמרגשת עם הטקסט הבנאלי הזה כשהיא עמוסה בתמימות מזוקקת וממיסה.

מילים ולחן: ינון חסון