עוד טיפה

אמילי קרפל משחררת עוד דוגמה מקסימה, ריטה עם שיר שעילי בוטנר כתב עבורה, עמיר בניון חזק באמונה וגם עוזי פוקס חוזר לקדמת הבמה. סינגלים

עמיר בניון// עומד בשער (4:38)

עמיר בניון משחרר שיר נוסף מהאלבום החדש שלו, אחרי שכבר הוציא את הגרסה האישית והמצמררת שלו להמנון הלאומי בינואר האחרון. לאורך השנים בניון ירד למחתרת עצמאית, התנזר מהתקשורת ושב להתחכך בה ונותר עדיין אחד היוצרים המעניינים והאמיתיים שיש כאן.

אלא שהפעם ישנה צרימה קלה עבורי. "עומד בשער" זועק בקול למשיח שיבוא. אם
בשיר הקודם שלו בניון עבר דרך התחלואות החברתיות, כאן הוא שוב חוזר למסורת הביטול העצמאי שהיא חלק מהעין המאמינה (חלק, לא לשרוף אותי). וזאת בדיוק הנקודה שיכולה להציק לי באמונה שמתגלמת בביטול המשמעות שיש לחיים בעולם הזה, והציפייה שבואה של דמות חיצונית-אלוהית תושיע אותנו.

לא צריך להיות בלש גדול כדי לנחש שאני לא עושה ביעור חמץ בסוף השבוע, אבל גם קשה לי להתחבר לטקסט הזה. עם זאת, ועל אף ההשגות בנוגע לתכנים הדתיים, השיר עצמו, מה לעשות, יפה. הרגש של בניון והרגישות שלו באים לידי ביטוי והלחן, ההפקה המוסיקלית, אפילו קריאות ה"תבוא" קורעות הלב עובדות.

מילים ולחן: עמיר בניון

ריטה// סוף העונה (3:31)

עכשיו כשיש לה בארון פלטינה עבור האלבום האחרון, כשמסע ההופעות בשיאו וכו-לם עדיין מתרגשים מהעובדה שעברי לידר הצליח לנער את ריטה מפוזת הדיווה ולגרום לה לשיר ישר מול מיקרופון, משתחרר סינגל נוסף מהאלבום. הפעם זה "סוף העונה" של עילי בוטנר ואלי מורנו. ועכשיו אפשר לגלות שההתערבות של לידר בהפקת השירה הוא השינוי המרכזי באלבום הזה.

השינוי הזה מגיע לידי ביטוי גם בסינגל החדש. עילי בוטנר הלחין והיה שותף בכתיבת הטקסט - עוד בלדת פרידה שהיתה יכולה להיות גם של הצמד "שניים" של בוטנר ורן דנקר. דהיינו, מדובר בעוד שיר. חמוד, מוגש בטעם, אבל לא משהו מיוחד. וייתכן שזה משהו שחלק מ-40 אלף קוני האלבומים הנאמנים חווים כרגע במערכת הביתית שלהם.

ולמה? כי עכשיו, אחרי הפלטינה והקאמבק המפומפם, מתגבר הגעגוע העז לאותה ריטה פומפוזית. גם אני חזרתי לאלבומים הקודמים שלה. "אהבה גדולה", איזה אלבום נהדר, איזו שירה, איזו דרמה. זאת ריטה.

מילים: עילי בוטנר ואלי מורנו / לחן: עילי בוטנר

אמילי קרפל// כאן אני עומדת (3:36)

אמילי קרפל מוציאה סינגל שני, אחרי ש"טיפה" התקבל בברכה בקרב העורכים המוסיקליים, אם זה בגלל הפנים המוכרות שלה ממטרופולין, או אפילו - סליחה על הגסות - בגלל הכשרון. סינגל הבכורה לא כבש אותי, למרות שהצליח ליצור עניין בנוגע להמשך הדרך.

עכשיו החוויה אחרת. איזה יופי של שיר. אמנם קרפל לא פורסת את כל האישיות שלה בטקסט, אבל היא מצליחה להעביר את הסיפור שיש כאן, את העמדה שלה, את המקום בו היא עומדת. תומר אדם לנצינגר וניר אוורבוך עשו כאן הפקה מוסיקלית מצוינת, עם דינימיקה מתפתחת שגדלה עם השיר. עוד כאלה, עוד.

מילים ולחן: אמילי קרפל

עוזי פוקס// הוא בגפה היא בגפו (3:14)

תאמינו או לא, אבל עוזי פוקס עומד לשחרר אלבום חדש בשם "אמצע החיים", אחרי חג הפסח. באמת צעד חכם, קשה להתחרות עם אלבומי המחווה נוסח "עבודה עברית", "אמנים למען שלום חנוך" וכדומה, וגם עם להתחשב בעובדה שעברו כמעט 34 שנים (!) מאז אלבום הסולו הראשון שלו "כן, כן!".

בשנים האחרונות פוקס הופיע במופע משולש יחד עם שרי וגבי שושן ואפשר להניח ששלושתם התפרנסו ומתפרנסים יפה מזה, וכמובן שיהיה להם לבריאות. אבל עכשיו - ועם כל הכבוד לפסח - פוקס צריך להוכיח שהוא עדיין רלוונטי. אולי בגלל זה השיר החדש שלו מתחיל בשורה "כבר היינו בסרט הזה". אבל זאת לא הבעיה העיקרית כאן.

השיר הזה מבלבל בכל שורה שלו, ולא בדרך חכמה. יש כאן קפיצות לא מוסברות מגוף ראשון לגוף שלישי, שגרמו לי לחזור ולדפדף בקומוניקט המצורף לסינגל כדי להבין, בעצם, שהשיר נכתב על פוקס ואשתו הראשונה. הלחן סביר, הטקסט סובל בעיקר מעצלנות מחוסר הפנייה לעורך לשוני או עוד קודם לכן - חיפוש אחר טקסט מוצלח, ולא כזה שמנסה ליצור בלדה יעני-מרגשת שתיגע בכולם.

מילים: אליעוז רבין / לחן: ג'יני רבין

Go Try Again// ג'וביליי (3:18)

תכירו את ג'וביליי, הוא אור זובלסקי (22), מתופף ויוצר עצמאי שניגן עם אמנים בארץ כמו גבע אלון, דפנה והעוגיות, שי נובלמן, יוני בלוך ועוד. עם קצת עזרה מחברים ועם גישת מתי כספי שכזאת, זובלסקי החליט לנגן כמעט על כל הכלים באלבום הבכורה שלו "How to Miss the Ground".

השמיעה הראשונה של האלבום לא הייתה קלה. כן, הוא מוסיקאי מאוד מוכשר ובאמת שכל הכבוד על כל תפקידי הנגינה והעיבודים האקוסטיים המוקפדים, אבל בתור סולן הוא בקושי מצליח להשאיר אותי קשוב וממתין לשיר הבא. אבל החיפוש נמשך עד שהגעתי לרצועה העשירית בשם "Go try Again", טקסט לקוני ומקסים שגם הצליח לאגד, בגדול, את המחשבה שלי אחרי שהאלבום נגמר.

ולא שבארץ חסרים סולנים בוסריים שמצליחים כמו גדולים. אבל לזכותו של זובלסקי ייאמר שמעבר להגשה שנשארת באותו מקום ברוב השירים שיש כאן - ודווקא משרתת את הטקסט ב-"Go try Again", יש תחושה שעדיין מדובר ביוצר עמוק ורגיש, שעם קצת שפשוף וזמן טיסה יכול לכבוש גם בזכות הקול שלו.

מילים ולחן: אור זובלסקי / טעימות נוספות במייספייס >>