באדואיזם

ברוכים הבאים לעולמה של אריקה באדו: עולם שבו מביאים את האור, מעריצים מנהיגים גזעניים ונלחמים למען השלום. מבולבלים? גם אנחנו. ביום שבת תוכלו לראות אותה על הבמה בתל-אביב

אריקה באדו היא אשה של ניגודים. מצד אחד היא נראית קטנה, שברירית ומלאה בקלישאות רוחניות. מצד שני, היא מחזיקה בדעות פוליטיות מוצקות, גם אם תמוהות קמעה. לאחר איחור מלכותי של חצי שעה, היא נכנסת למסיבת העיתונאים עם אפרו מרשים שגורם לרעמה של קרולינה (שתחמם את באדו בהופעה), להראות צנועה במיוחד. למרות זאת, מי שראה את באדו מופיעה בסרטו של דייב שאפל "בלוק פארטי", יודע שמדובר בפיאה, אז קרולינה עדיין יכולה לנוח על זרי הדפנה.

את מסיבת העיתונאים באדו פותחת בהצגת כרזה יפהפיה ומושקעת שנעשתה עבור הופעתה בישראל על-ידי אמן בשם "עמק". מדובר בחמסה עצומה שבאדו במרכזה, כשהמילה "שלום" בעברית וערבית משני צידיה. "עשיתי את זה במיוחד להופעה פה", היא אומרת. "אני רק רוצה להגיד שלום ואור. באתי מעבר לים ואני מביאה אור ותקווה", היא ממשיכה. אבל כשהיא נשאלת האם יש משמעות גדולה יותר להגעתה לישראל, היא עונה: "עדיין מוקדם להגיד, אבל בדרך לפה ברק היכה במטוס שלי פעמיים". טוב, אולי לזה היא מתכוונת כשהיא אומרת שהיא מביאה את האור.

כשהיא מתיישבת ומורידה את המעיל, נחשפת החולצה שלה עליה כתוב Out of Iraq, אחר כך היא מספרת שלאלבום החדש שלה שיצא ב-26 לפברואר היא עומדת לקרוא New Amerykah, ושיהיו בו 10 שירים שנכתבו מתוך התבוננות שלה בסביבתה, ובעולם אליו הביאה את שני ילדיה. כשהיא נשאלת האם משמעות השם היא שלדעתה אמריקה החדשה של השנים האחרונות מסואבת יותר, או שהיא רוצה על ידי האלבום הזה לגרום לשינוי ולהביא לאמריקה חדשה, היא עונה רק "כן".

בהמשך היא מספרת שהאלבום החדש שלה, שלמטרת קידומו הגיעה לישראל, הושפע מאוד מתנועת Nation of Islam, שהתפרסמה בעיקר בזכות מלקולם X. באדו עצמה אינה מוסלמית. לדבריה התנועה עזרה להרבה אפרו אמריקנים, גברים בעיקר, לשוב לערכי משפחה נאותים, לצאת לעבוד, ולהפסיק להתבטל, לשתות ולעשן. עוד היא מבהירה שלדעתה מנהיג התנועה לואיס פאראחן, שהואשם לא פעם בהיותו גזען, אנטישמי, הומופוב, איננו כזה כלל, פשוט יש כאלה שמתקשים להבין אותו, ולמעשה הוא אוהב כל אדם, ומעורר בה השראה.

למי שלא מכיר את פועלו של פאראחן, נספר שארגון "בני ברית" היהודי בארצות הברית כינה אותו "היטלר השחור", בעקבות דברים שאמר ב-1984. בתגובה, אמר פאראחן: "פה ההיהודים לא אוהבים אותי לכן הם קוראים לי 'היטלר', ובכן, זה שם טוב. היטלר היה אדם דגול. הוא לא היה טוב עבורי כאדם שחור, אבל הוא היה נפלא לגרמניה, אותה הוא הרים מאפר ההפסד שלה, והפך אותה לאחת ממכונות המלחמה המעולות ביותר של המאה העשרים". על הומוסקסואלים לעומת זאת הוא אמר: "נראה כאילו להיות הומוסקסואל, או כל חטא אחר שאתה מעוניין לעשות, זה בסדר. אבל עלי מוטלת האחריות להרים את האדם ההומוסקסואל בחזרה לסטנדטרט ולשאול אותו האם הוא רוצה לחיות את חייו כמו שאלוהים התכוון שיחיה, או כמו שהוא רוצה לחיות". אכן, אהבת אדם מעוררת השראה.

אחר כך היא מספרת שהיא חלק מקבוצה שנקראת "סלינג שוט", שמתייחסת למוסיקה כסוג של תרפיה שמעודדת שחרור והתנגדות לכל סוג של כיבוש. "ראפ זה משהו שעושים, היפ הופ זו דרך חיים, ואנחנו חיים אותה" היא אומרת. אבל לשאלה האם הביקור שלה פוליטי, והאם היא מתכוונת לבקר בירושלים ובשטחים, היא עונה: "אני עדיין לא יודעת, רק הגעתי לפה בבוקר. אבל אולי פה אמצא מישהו שירצה להראות לי דברים". יש מתנדבים?

אריקה באדו תופיע בביתן 1 בגני התערוכה במוצאי שבת 2 בפברואר
מופעי החימום של יוסי פיין, קארולינה עם סאבו וקותי, ומומי לוי יחלו בשעה 21:00
המופע של אריקה באדו יחל בשעה 23:00