"אני במלחמה"

ערב הופעה בצוותא, הראל מויאל לא מוותר על הכרה כאמן יוצר ואפילו מגייס את אביו למשימה. אם צריך, הוא גם ישמח לכתוב לבועז מעודה שיר לארוויזיון. ראיון

בחנוכה הזה, הראל מויאל חוגג דווקא את יום העצמאות שלו. לא עוד ריצות בין חלטורות שונות ושירה עם פלייבק מלא לצד להקת רקדניות של אתי פולישוק, כי אם הופעה של גדולים. ביום שני הבא (10.12) ישיק את מסע ההופעות החדש שלו במקום שמבחינתו מהווה הגשמה של חלום- "צוותא". שלוש וחצי שנים עברו מאז הזכייה בתוכנית ההיא וכשמויאל נערך לעשות ספירת מלאי על מה שהספיק לעשות עד היום בקריירה המזוגזגת שלו שידעה עליות וירידות, אין לו יותר מדי חרטות.

אחרי יציאה לדרך חדשה ואלבום שני במספר "לבדי" (שאת כל המילים והלחנים בו כתב בעצמו) הוא כבר לא מצטער על המסחריות שנעלמה, לא מתחבט על הפיחות בהופעות אצל גיא פינס ואם יש משהו שמדיר שינה מעיניו זו בטח לא העובדה ששמו נעדר מרשימת כוכבי הפסטיגל הנוכחי: "היום פחות מעניין אותי לעשות כסף ולהיראות פה ושם. אני מעדיף קודם כל להטביע חותם דרך השירים שלי והמוזיקה ורק אחר כך להתפנות לדברים אחרים, שגם מהם אני מאמין שאראה כסף".

אחרי פסק זמן ממושך באולפן ההקלטות הביתי שלו, שם בין השאר עמל במרץ על רקיחת השירים שכבר תפסו השנה מקום מכובד בפלייליסט כדוגמת "לא מכירים אותך" ו "באה אלי"; הראל יוצא עם השירים החוצה, בעיבודים בימתיים וכשהוא מלווה בשישה נגנים וזמר אורח מפתיע במיוחד, אבא שלו: "הקלטתי את אבא שלי בבית תוך כדי תפילה מבלי שהוא ידע שזה יכנס לאלבום. זה בא בעקבות שיר שכתבתי על דברים שהוא עבר כילד שעלה ממרוקו. הוא איש דתי ומאמין והיה לי חשוב לשלב בשיר נגיעות של רוק בשביל שיצא שילוב אותנטי. אני מתרגש בעיקר מזה שהוא מצטרף אלי להופעה. לא היה לי קל לשכנע אותו. הוא ביישן אבל בסוף הסכים".

גם קהל המעריצות מתקופת "נר על החלון" כבר התבגר ושינה את עורו ("אני גם די הופתעתי מהקהל שראיתי בהופעות האחרונות שלי. הרבה יותר בוגר ומקשיב לטקסטים ופחות צרחות של הראל תעשה לי ילד"). ואם אתם רוצים להיזכר בכמה מהשירים שהוא ביצע ב"כוכב נולד", תתנחמו בדיסק הביתי: "בהופעה הזאת לא יהיו קאברים כי אני חושב שהגיע הזמן שאתן אך ורק את מה שיש לי".

מבחינתך, הגעת להכרה מלאה בזכות השירים שכתבת?
"היה לי נורא קשה בתקופה של אחרי 'כוכב נולד' לעשות את המעבר הזה, להגיע לקהל שקונה את הכרטיסים להופעה שלך ושבאמת מתייחס לשיר וליוצר כמשהו מוערך ולא כמוצר. אני חושב שכל אמן רוצה להגיע למקום הזה".

מדובר בהימור כלכלי, לא?
"זו דרך שבחרתי בה וברור לי שאני משלם את המחיר. בטח שלחשבון הבנק זה קצת בעייתי. אבל אני מעדיף לרוץ למרחקים ארוכים מאשר לכבוש את הרגע ולטרוף כל פרויקט שמציעים לי. אני גם שמח לגלות שיש ילדות בגילאי 15 שמלוות אותי בעקביות למרות המעבר וההתבגרות. יש כאלה שהן כבר התגייסו ואחרי והן לא עוזבות אותי בשביל מישהו אחר אבל גם חשוב לי לקנות עוד קהל בדרך".

בזמן שבמשרדה של טמירה ירדני התחילו בהכנות ראשונות לקראת נסיעתו של בועז מעודה לאירוויזיון, מויאל היה שמח ליישר קו עם הממלכתיות הזו, הפעם אך ורק בגרסת היוצר: "אני אשמח לכתוב לו שיר. זה יותר מעניין אותי מאשר לנסוע ולהופיע שם. כבר פנו אלי ושאלו אם ארצה לנסוע לאירוויזיון וכבר אמרתי שזה לא מסתדר לי גם בגלל האלבום וגם בגלל ההופעות".

מה אתה חושב על הבחירה במעודה ?
"אם הוא עבר את כוכב נולד אני מאמין שהוא יצליח ויעבוד מאוד קשה בשביל שידע איך להוציא את זה החוצה. הוא לא צריך לעשות יותר מדי, יש לו קול מיוחד שכל מה שהוא ישיר ישמע מקצועי".

אתה בכלל חושב שיש עוד מקום לכוכב נולד 6 בעולמנו ? או שגם אתה מצטרף לשיח הציבורי החלקי לפיו הציבור הגיע לשובע מהתוכנית והזוכים בו כבר אינם אטרקטיביים כשהיו בעבר?
"דווקא בגלל שהתוכנית ממותגת אצל כמה דעות שזמריה הם זמרי אינסטנט זה גורם לנו לעבוד יותר קשה ולפעמים לא מעריכים את זה. אני את ההחלטה לעשות את כל האלבומים בעצמי היתה בשביל להראות שלא קיבלתי פרס חינם. זו מלחמה, אנחנו כל הזמן מנסים להגיע לנחלה".

לא ענית לי על השאלה...
"למרות הכל אני חושב שיש אנשים שמרותקים ל'כוכב נולד'. מאז שהתוכנית יצאה תראה הרבה יותר אנשים בקריוקי. כשאני עולה להוריי במעלה אדומים אני מגלה שיותר ויותר אנשים לומדים פיתוח קול ומוזיקה. פתאום לאנשים יש יותר תקווה להאמין שגם אפשר להצליח ולהיות זמר גדול מבלי לחכות שנים שזה יקרה".

ולסיום, לפי הדיווחים מגיע לך מזל טוב על הנישואים הקרובים
"אני בן אדם מאוד פתוח וכנה אבל כשבאים וממציאים סיפור שהיינו בצימר אפילו אותי הפתיעו. אנשים פחות מאמינים לי במיוחד כשאני מגיע להורים ופוגש שם חברים ששואלים אותי איך זה שלא עדכנתי אותם. לך תסביר להם שזה מה שכתוב. זה אחד המחירים שאני צריך לשלם בתור בן אדם מפורסם. אני כבר מוכן לזה. אבל הצעה עדיין לא היתה, אם מישהו מודאג. כשזה יגיע זה יגיע ואין לי בעיה לספר את זה".

הופעת הבכורה של הראל מויאל תתקיים ביום שני, ה-10.12 בשעה 21:30 בצוותא תל אביב