אינגה סופרסטאר: ניצולת השואה שבגיל 97 שרה רוק כבד

היא ניצולת שואה, דוברת 7 שפות, עבדה ב-CIA והספיקה גם להבריח ציוד לכור שבדימונה. אבל עכשיו, בגיל 97, אינגה גינצברג גם שרה רוק כבד. פגשנו אותה לראיון וביצוע משותף

אינגה גינזברג והלהקה. ניצולת השואה הפכה לסטארית
אינגה גינזברג והלהקה. ניצולת השואה הפכה לסטארית | צילום: Luther Clement - wikipedia, CC-BY-SA 4.0

היא בת 97 כמעט, ועד גיל 93, היא מעולם לא חשבה לעשות "הבי מטאל". אבל אינגה גינצברג לרגע לא מפסיקה להפתיע.

סיפור חייה מרתק. נסיכה יהודיה, ממשפחה עשירה, בוינה של לפני עליית הנאצים לשלטון. "כמעט היינו באושוויץ, ברגע האחרון ניסינו לברוח לשוייץ והצלחנו", היא מספרת וממשיכה לפרט על סיפורה המשפחתי. פעם אחר פעם היא חמקה מהמוות, כאשר יופיה, ותושייתה, מצילים את חייה לא פעם.

 

"ב-1944 נשכרתי על ידי ה-CIA. ניהלתי וילה גדולה, ומשם ארגנו את הפרטיזנים האיטלקיים. היה לי שם בית חולים שלם, שבו טיפלנו בפצועים", היא מספרת. את סיפורה על חלקה בסיוע לפרטיזנים, היא מגוללת באחד מארבעת הספרים שכתבה - סיפור בו תדע להשתמש היטב כשתקנה את לב הקהל והשופטים בתחרות.

 

 

סוף מלחמת העולם השניה, לא היתה הפעם האחרונה, שאינגה השתתפה במשחקי ריגול. כשאנחנו מבקרים בביתה, באפ-סטייט ניו יורק, היא מספרת לנו איך סייעה בהקמת הכור הגרעיני בדימונה. "הבאנו את כל המרכיבים לדימונה. חשבו שאם המטוס יהיה עם שוויצרים חשובים, אף אחד לא יבדוק אותו. אני הייתי היחידה הרגילה - אני הייתי הקישוט".

 

גינצברג התאהבה בהנס קרוגר, לו היתה נשואה 12 שנים, ועברה אפיזודה יקרה ו"נוראית" בהוליווד. גם סיפור הרומן שלה עם ישראל, מורכב. "כשהייתי כמעט באושוויץ אמרתי לאלוהים, 'אם תציל אותי, אלך לישראל'. ובשבילי אידיאולוגית זו היתה הקרבה", היא מספרת. "התאהבתי במדינה. מה שהיה אז - מסיבות בימי שישי. הנשים בשמלות. היה סטייל. היו חיים נפלאים".

 

מכיוון שלא בכל יום אני פוגש זמרת הבי מטאל בת 97, עם סיפור חיים מדהים כל כך שגם ישראל נקשרת בו,
החלטתי לבחון, את ידיעותיה, בשירים עבריים. ואז, היא מטילה את הפצצה: "רציתי לנצח באירוויזיון, זה מה שאני רוצה".

 

 

בשלב הזה, אנחנו מצרפים לשיחה את שני ידידיה המוזיקאים - ד"ר פדרו דה סילבה - גיטריסט מחונן, ולוסיה קרוזו - פסנתרנית קלאסית. לוסיה ואינגה נפגשו במקרה, בקונצרט לפני 16 שנה; עוד 12 שנים של ידידות נפש יחלפו, עד, שיעלה לראשונה הראיון של לעשות "הבי מטאל". "הרבה שנים אחר כך, היא כתבה על גולגלות, ואכילת הבשר - ואמרתי לה, זה הבי מטאל. והיא אמרה בואי נעשה את זה".

 

הם הגיעו די בקלות לריאליטי "שוויץ גוט טאלנט", שם היא כבשה את הקהל, וההזמנה להפקות הגרמנית, האיטלקית והאמריקאית של התכנית, לא איחרו לבוא. עכשיו היא עובדת על הלהיט האחרון שלה, ״נבר אג״ , ״לעולם לא עוד״, המחבר בין חוויותיה מהשואה, למציאות העכשוית.