רק בן 22: איך הפך מרטין גריקס לסנסציה עולמית?

איך הגיע הדי ג'יי מרטין גריקס למעמד של האיש שעל כתפיו נמצאת סצנה שלמה? זוהר צלח, כתב המוזיקה האלקטרונית שלנו חקר את התופעה

מרטין גריקס, יח"צ
מרטין גריקס, יח"צ | צילום: יח"צ

אם לסצנת ה-EDM היו פנים אלה ללא ספק היו פניו של מרטין גריקס. מאז שהוא פרץ הספיק גריקס לככב באין ספור פסטיבלים, לכבוש מצעדים ולזכות בתואר ה-DJ טוב בעולם פעמיים ברצף, (2016 ו-2017) ובכך להפוך לתקווה הגדולה של הסצנה. אז איך, בגיל 22 בלבד, הגיע גריקס הגיע למעמד של האיש שעל כתפיו נמצאת סצנה שלמה?

 

את עולם המוזיקה האלקטרונית ואת התשוקה אליו גילה דווקא בצפייה בטקס הפתיחה של אולימפיאדת אתונה. באותו טקס הופיע טייסטו, אחד מה-DJ'S הגדולים בהיסטוריה (אם לא הגדול שבהם), בהופעה קאנונית; שלמעשה התחילה את עידן הסופרסטאר DJ בו DJ's הפכו לכוכבים לכל דבר.

 

מרטין גריקס (צילום: יח
מרטין גריקס (צילום: יח"צ ) | צילום: יח"צ

מרטין, שהתאהב במוזיקה האלקטרונית, התחיל לעבודה עם תוכנה ואף ללמוד מוזיקה באקדמיה למוזיקה באוטרכט. באופן כמעט קוסמי, מי שגילה את גריקס היה לא אחר מטייסטו, שידע לזהות את הכישרון יוצא הדופן של גריקס.

 

ב-2012 הוחתם גריקס בספינין' רקורדס, הלייבל המרכזי אז בכל מה שקשור למוזיקה אלקטרונית. זה התחיל עם 2 טראקים ("BFAM" ו"Just Some Loops") שלא זכו להצלחה רבה, אבל ב-16 ליוני 2013 החיים של מרטין וסצנת ה-EDM השתנו לעד.

 

באותו תאריך שוחרר "Animals", לא רק הטראק הגדול והמפורסם ביותר של גריקס אלא אחד מהמנוני ה-EDM הגדולים מאז ומעולם. הטראק זכה להצלחה חסרת תקדים, כבש את המצעדים והפך ללהיט רחבות היסטרי והיסטורי.

 

מאותו רגע, הפך גריקס לאחד הכוכבים החמים ביותר במוזיקה האלקטרונית, והציפיות כמובן היו בשמיים- אבל מרטין, שקורץ מחומר אחר, לא ממש נלחץ וסיפק את הסחורה עם טראקים מצוינים כמו "Helicopter" ו"Tremor". מאז גריקס הספיק ליצור אינספור להיטים, ביניהם "Scared To Be Lonely", "In The Name Of Love" ו-"So Far Away", וכן להקים לייבל משלו בשם STMPD Records, שהפך במהרה לאחד מהלייבלים האיכותיים והמרעננים בסצנה.

 

אז איך קרה שבעולם של הארדוול, טייסטו, ארמין ואן ביורן ועוד רבים דווקא מרטין גריקס הפך לכוכב הכי גדול ולאיש שמחזיק את סצנת ה-EDM? הסיבה הראשונה והברורה היא קודם כל הכישרון יוצא הדופן שלו. יש המון מפיקים מוכשרים שם בחוץ, אבל קשה לחשוב על כאלה שהם יותר מוכשרים מגריקס. היכולת של הסופרסטאר ההולנדי לחבר וליצור צלילים מרעננים היא כזו שלא רואים כל יום. היכולת שלו ליצור להיטים ענקיים מצד אחד ומצד אחד ליצור טראקים שיהפכו לבאנגרים היא משהו שאף DJ כיום לא עושה ברמה שאפילו קרובה לזו של מרטין.

 

מרטין גריקס (צילום: יח
מרטין גריקס (צילום: יח"צ ) | צילום: יח"צ

הסיבה השנייה היא האופי של גריקס. התדמית שמצטיירת מסיפורים של קןלגות שעבדו איתו היא של אדם חייכן, חברותי, שמח שפשוט כיף לעבוד איתו. "העבודה עם מרטין באולפן תמיד משמחת ואנחנו חושבים שמרגישים את זה בטראקים שלו", סיפרו לי מאטיס וסאדקו, חבריו הקרובים שחתומים איתו בלייבל, ושחררו איתו מספר טראקים.

 

אבל אולי האלמנט החשוב ביותר שהופך את גריקס לכל-כך גדול ובולט מעל השאר הוא הסבלנות שלו. בעידן בו לא מעט DJ's מוציאים טראק כל כמה שבועות, מרטין חושב בצורה אחרת. הוא נותן לכל טראק שהוא מוציא תשומת לב מלאה ואת התוצאה אפשר לשמוע בשחרורים שלו, שכמעט תמיד נשמעים מושלם ברמה ההפקתית (גם אם פחות מתחברים למוזיקה). במילים אחרות, מרטין בוחר באיכות על פני כמות- דבר שלצערי נדיר מאוד אצל אמנים, בטח בקליבר שלו.

 

בניגוד להרבה אמנים שלא ברור לאן הקריירה שלהם הולכת, די ברור שגריקס כאן כדי להישאר. גם אחרי שתי זכיות רצופות בתואר ה-DJ הטוב בעולם הוא עדיין הפייבוריט לקטוף את התואר בפעם השלישית ברציפות וסביר להניח שגם בשנים הקרובות נמצא אותו בטופ 5.

 

ב-10 לספטמבר יגיע גריקס לראשונה לישראל להופעה שצפויה להיות היסטורית, ואם לשפוט לפי הסטים שניגן השנה בפסטיבלים השונים אנחנו צפויים לקבל את אחד הרייבים הכי מרשימים שנראו כאן מזה זמן רב.