מזל טוב! מדונה בת 60 היום, אז מה הפך אותה לכזו פורצת דרך?

מלכת הפופ הבלתי מעוערעת, הרי היא מדונה, חוגגת 60 להיווסדה. לרגל המאורע, ניסינו לשחזר מה בדיוק הפך אותה לכזה אייקון פורץ דרך?

מדונה
מדונה | צילום: יח"צ

היום חוגגת אחת מאושיות תרבות הפופ הגדולות ביותר של המאה ה-21 - מדונה, את יום הולדתה ה-60 כשהיא מציינת 40 שנות קריירה ענפה שהפכה אותה לאחת מהיוצרות והזמרות המובילות ופורצות הדרך בעולם.

 

לרגל יום הולדתה של מי שהתגיירה וקראה לעצמה אסתר, החלטנו לסקור את המאפיינים העיקריים שהפכו אותה לפורצת דרך בשלל תחומים.

 

מוזיקה:

 

מדונה הייתה מהראשונות להעז בלעסוק באופן בולט בנושאים של מיניות, סקס (אלבומה החמישי "אירוטיקה" למשל), הריון והפלות ולהשתמש במונחים שנחשבו "טאבו" עד אותה תקופה. היא הביאה בשירתה את דו הקוטביות בין הנאיביות והתמימות לחוצפה, הסקסיות, התעוזה וחוסר הרסן, מה שתרם ליצירת סאונד חדש ואופייני עבורה, מעבר לטקסטים רוויי המשמעות והמוזיקה המלודית שאפיינה את שיריה לאורך כל הקריירה (עד היום).

 

כמו כן, היא הייתה מהראשונות להחדיר לפופ את המוזיקה האלקטרונית מה שהניח את אבן הדרך לסאונד שכיום שולט בעולם ובנוסף, היא אמנית הסולו עם הכי הרבה שירים שנכנסו למצעד ה-Top Ten של בילבורד (מצעד הפזמונים האמריקאי) בהיסטוריה ומוכתרת כזמרת השנייה עם הכי הרבה אלבומים בפסגת המצעד בכל הזמנים.

 

אופנה:

 

היא הייתה מהזמרות הראשונות שהצטלמו בעירום מלא והעזו בלבוש פרובוקטיבי וצבעוני בהופעות לעצב את פני לבוש הנוער של האייטיז. כל זה הפך אותה לסמל סקס עבור דור שלם.

 

במהלך השנים דגמנה עבור מספר בתי אופנה ("גאפ", H&M, ורסאצ'ה ולואי ויטון). בשנת 2007 עיצבה קו בשם M עבור H&M ובשנת 2010 עיצבה יחדע ם בתה, לורדס צ'יקונה קו מוצרים בשם Material Girl (על שם להיטה הגדול). כמו כן, הקימה מותג אופנה בשם MG ICON והובילה קמפיין עבור דולצ'ה וגבאנה.

 

דמות ציבורית:

 

מדונה הייתה מהפמיניסטיות המוצהרות הראשונות במוזיקה העולמית. כמו כן, הייתה מהראשונות לצאת נגד תופעת האונס ומהזמרות הראשונות שחשפו בריש גלי את האונס שעברו. בשנת 2013 חשפה את פרטי האונס שחוותה בצעירותה בניו יורק לפרטי פרטים ובכך העצימה את היותה דמות ציבורית חשובה.

 

היא חשפה לראשונה את פרשיית האונס בסרט הסטודנטים בו השתתפה ("באור מלאכותי") בשנת 1979 וכמו כן, לאורך הקריירה לא חסכה מהציבור את דעותיה האישיות. לדוגמא, בשנת 2014, במהלך מבצע "צוק איתן", מחתה הזמרת נגד ישראל כשפרסמה את תמונת הנער הפלסטיני, מוחמד עבור חדיר. לאחר מכן, העלתה תמונה של שלושת הנערים הישראלים החטופים עם מסר לשלום נגד אלימות.

 

כמו כן, עם בחירתו של טראמפ, דיברה הזמרת כנגדו (ולבסוף התנצלה).

 

פרפורמנס

 

מדונה מותגה כאמור כנציגת תרבות הפופ בסוף הסבנטיז ולאורך האייטיז והפכה למודל חיקוי בסגנון הלבוש והתספורות השונות שלה לאורך הקריירה. בהופעותיה היא נהגה לשלב ריקודים, ענטוזים ובעיקר המון סקס אפיל, מה ששבר את המוסכמות שהיו עד תקופתה שזמרות מבצעות שירים כשהן עומדות לרוב למול מיקרופון מבלי לנוע.

 

מושא הערצה מטורפת (תרתי משמע)

 

מדונה חוותה ועדיין חווה גילויי הערצה מהפנאטיים ביותר: מעריצים שלה עשו ניתוח לשינוי מין בכדי להיראות כמותה (למשל החקיין שלה אדם דניאל גוארה שעשה ניתוח כזה), מעריץ פסיכופט הטריד אותה פעמיים וישב על כך בכלא עד שבפעם השלישית נורה על ידי שומרי הראש שלה ויש את המקעקעים ההדוקים שכל סנטימטר בגופם מעטר דמותה של מדונה.

 

כתבות קשורות


התמונה שמדונה העלתה לאינסטגרם מעוררת סערה ברשת | 17.02.15
העולם נגד מדונה? מה באמת חשבו על המופע החדש | 03.06.12