נפרדים מאגדה: הקלאסיקות הבלתי נשכחות של אריתה פרנקלין

בואו להיפרד מאריתה פרנקלין, מזמרות הנשמה הבולטות במאה ה-20, דרך שיריה הגדולים

אריתה פרנקלין
אריתה פרנקלין | צילום: גטי אימאג'ס

אריתה פרנקלין, מי שעוד בחייה זכתה לתואר "מלכת מוזיקת הנשמה" והפכה לאחד מאייקוני המוזיקה הפופולארית במאה ה-20, הלכה לעולמה היום (חמישי) לאחר מאבק במחלת הסרטן בגיל 76.

 

פרנקלין הביאה עימו את הסגנון האישי התיאטרלי למוזיקת הסול כשהיא נושאת דגלו של הכח הנשי והפרפורמנס העוצמתי שהקנה לה את הכבוד להיות אחת הדיוות הראשונות במוזיקה העולמית.

 

אריתה פרנקלין
אריתה פרנקלין

כמחווה לזמרת האגדית, קיבצנו עבורכם את מיטב להיטיה הגדולים ביותר:

 

I Say A Little Prayer

 

שיר תפילה שיצרו האל דייויד וברט בכרך בהשראת תפילת אישה לאהובה שיחזור אליה ממלחמת וייטנאם. במקור ביצעה את השיר הזמרת דיון וורוויק שהגיעה עם גרסתה למקום הרביעי במצעד הרית'ם אנד בלוז האמריקאי בשנת 1967. גרסתה של פרנקלין משנת 1968 הפכה ללהיט הסמל של אריתה והעפילה אף היא למקום הרביעי באותו המצעד, שנה אחרי כן.

 

Natural Woman

 

אחד השירים הפמיניסטיים הראשונים במוזיקת הפופ האמריקאי ומהראשונים ששמים את האישה במרכז במלוא מידותיה וטבעיותה. השיר הוקלט ע"י פרנקלין לראשונה ויצא בספטמבר 1967 כחלק מאלבומה Lady Soul. השיר נכתב ע"י צמד הכותבים הפופולארי של בניין "בריל" הנודע - קארול קינג וגרי גופין והעפיל למקום השני במצעד הרית'ם אנד בלוז האמריקאי.

 

Think

 

שיר שנצרב בתודעה מהסצנה הבלתי נשכחת במזנון שניהלה פרנקלין בסרט הקאלט "האחים בלוז" באייטיז. יצא במקור באלבומה של פרנקלין - Aretha Now משנת 1968 והגיע למקום הראשון במצעד האמריקאי. מהשירים הראשונים שפרנקלין חתומה עליהם כיוצרת בעצמה.

 

Respect

 

שיר שביצע במקור הזמר אוטיס רדינג כבר בשנת 1965, אך גרסתה של פרנקלין, שנתיים לאחר מכן בשנת 1967, היא זו שהפכה אותו ללהיט שמציג אישה חזקה ומלאת ביטחון שדורשת מבן זוגה כבוד. השיר הפך בסוף הסיקסטיז להמנון התנועה הפמיניסטית ונבחר במקום הרביעי במצעד שירי המאה האמריקאי שנערך בשנת 2001.

 

Chain Of Fools

 

שיר שיועד במקור לאוטיס רדינג, אך לאחר שג'רי וקסלר, מנהלה המוזיקלי של פרנקלין, שמע את הדמו, הוא החליט שהוא שייך אך ורק לאריתה והיא הראשונה שביצעה אותו והקליטה אותו בנובמבר 1967. השיר, שהגיע למקום הראשון במצעד הבילבורד האמריקאי, זיכה את פרנקלין בשנת 1968 גם בפרס ה"גראמי" למבצעת הטובה ביותר של השנה.

 

Satisfaction

 

גרסת כיסוי נודעת של פרנקלין משנת 1967 ללהיטה הגדול של להקת הרולינג סטונס משנת 1965. השיר בביצועה של פרנקלין הפך להיט אף הוא והגיע למקום ה-27 במצעד הפזמונים הבריטי בשנת 1968.

 

Dr. Feelgood

 

להיט סקסי מלא נשמה נוסף של פרנקלין שנכלל באלבומה האחד עשר - I Never Loved A Man The Way I Love You ששוחרר כסינגל בשלהי 1967. האלבום, אגב, העפיל למקום השני במצעד האלבומים השנתי האמריקאי באותה שנה.