ארית'ה פרנקלין הלכה לעולמה

אריתה פרנקלין, מלכת מוזיקת הסול והנשמה ואחת הזמרות הפופולאריות במאה ה-20, הלכה לעולמה בגיל 76 לאחר מאבק במחלה קשה.

ארית'ה פרנקלין
ארית'ה פרנקלין | צילום: Getty Images

בשנים האחרונות חלה הידרדרות מהותית במצבה הבריאותי של פרנקלין שהגיעה לסופה אמש, לאחר שזו הלכה לעולמה בביתה שבדטרויט מוקפת במשפחה וחברים.

 

פרנקלין, ילידת ממפיס טנסי, החלה את הקריירה המוזיקלית שלה בראשית שנות ה-50 כזמרת כנסיות בדטרויט, העיר בה גדלה. בנעוריה, אביה, קלרנס פרנקלין, הפך לאמרגנה וסידר לה הופעות עם הרכבי גוספל שונים.

 

בשנת 1956 הקליטה את אלבום הבכורה שלה - Songs Of Faith שהיה בעל נופך דתי עד שבשנת 1960 החליטה לשנות סגנונה המוזיקלי לפופ וג'אז, בהשראת ידידה, הזמר המנוח סאם קוק.

 

הצלחתה הגדולה והמיוחלת הגיע בעשור השני של הסיקסטיז בזכות להיטי ענק כמו Think, I Say A Little Prayer,Respect, Chains Of Fool, Natural Woman ועוד שהציגו ווקאליסטית מלאת נשמה ורגש עם חזות מלאה וצבע עור שחור שהפכו אותה לסמל לכח נשי חזק, שיוויון, חירות ואהבה.

 

בסוף שנות ה-70 ושנות ה-80, עם דעיכת הפופולאריות שלה, התמקדה פרנקלין בסיבובי הופעות חובקי עולם והשתתפות בתפקידי אורח, בין השאר בסרטי הפולחן של "האחים בלוז" ובסרטי תעודה שעסקו במוזיקת נשמה.

 

לאורך הקריירה שברה שיאים מוזיקליים וזכתה ב-18 פרסי גראמי עם רזומה מכירות מרשים של מעל 75 מיליון תקליטים ברחבי העולם. אלבומה האחרון A Brand New Me יצא בשנה שעברה (2017) ובישר את פרישתה מעולם המוזיקה.

 

בשנת 2009 חזרה שוב לפופולאריות כששרה בטקס השבעתו של נשיא ארה"ב ברק אובמה. פופולאריות זו נגדעה כשבשנת 2010 אובחנה כחולת סרטן הלבלב, מה שגרר ביטול סיבוב הופעותיה. בשנים האחרונות, הדרדר מצבה הבריאותי עד יום זה, בו נפרד העולם ממנה, אך לא משיריה הנצחיים.