הלם: המהפך של אביאור מלסה

אביאור מלסה, דורון ביטון וקטריקס ממחזרים, מלבי טרופיקל ועידו בי וצוקי עם להיט מרענן, אדיר גץ לא מרגש וגם להקת "כוכב אניס" בהשמעת בכורה. סיכום מוזיקה ישראלית

אביאור מלסה
אביאור מלסה | צילום: יח"צ/ אינסטגרם

יומיים אחרי ההסתבכות של עומר אדם עם שירו החדש "בחורים טובים" בו עסק בליידיבויז של תאילנד, משחררים כוכבי הנוער דורון ביטון וקטריקס שיר חדש בהשראת תאילנד - "בחופים של תאילנד".

 

בשיר החדש הצמד הצעיר הולך "על בטוח" הווה אומר בוחר בנוסחתיות שבלונית שאפיינה את שיריהם הקודמים והמצליחים ולא זז במילימטר מאיזור הנוחות הבטוח ליצירת להיט רשת נוסף. קטע היפ הופ חצי פופי, פזמון אחיד החוזר כמה וכמה פעמים ושימוש באלמנטים של מסיבה, ריקודים, תאילנד והרבה שימוש במילה "מאמי".

 

השיר קצבי וקליט ונשמע כלהיט של הצמד, אך הייתי רוצה לראותם מעט יותר מעיזים לצאת מהמסגרת, לחשוב מחוץ לקופסא ולרענן ולחדש את החומרים הדי צפויים מראש.

 

אביאור מלסה, גם הוא מכשרונות הפופ שפרצו בשנתיים האחרונות, מציג הקיץ גזרה דקיקה וחטובה במיוחד, שיער בלונדיני ושיר חדש - "כמה כמה", פופ עדכני ועכשווי פרי עטו שמציג ליריקה רומנטית עם לחן מלודי שתופס את האוזן משמיעה ראשונה ונשמע כמעין קומבינציה בין רגאטון לפופ צברי כשבדומה לקטריקס וביטון, לא מחדש יותר מדי ולא נושא בשורה חדשה או מביא עימו משב רוח מרענן כפי שעשה בעבר. השיר מעולה, קולע למטרה, אבל לא מהסוג שמפיל אותי מהכסא וחבל, כי למלסה, בדיוק כמו ביטון וקטריקס, יש כל הכלים והיכולות לחדש ולהפתיע.

 

את ההרכב "מלבי טרופיקל", בצורה מוזרה הכרתי לראשונה דרך דייט כושל מהטינדר, והתאהבתי בהרכב משמיעה ראשונה: השיק הלטיני, היכולת להרים ולהרקיד שבו את אוזניי משמיעה ראשונה. השבוע יצא באופן רשמי השיר החדש של ההרכב עם הצמד עידו בי וצוקי (עידו בן דב וצוק אלגזי), הרכב ההיפ הופ טראנס הכישרוני שפעיל אמנם עשור אך בארבע השנים האחרונות נחשב לאחד השמות המדוברים בסצנה המקומית.

 

השיר "לוקו לוקו" הוא אחת היציאות המרעננות ביותר של הקיץ: טראנס לטיני שאינו לשם שינוי רגאטון, שיר מקפיץ ומלהיב שאי אפשר להישאר אדיש אליו ולא להתאהב בו משמיעה ראשונה ובעיקר הפקה מוזיקלית מושקעת והדוקה העשויה בכישרון רב.

 

מיד כשקראתי כי אדיר גץ מוציא שיר חדש בשם "שמלה צהובה", ששתי בפליאה אישית: "השמא מדובר בגרסת כיסוי מפתיעה לשירם המיתולוגי מאותו השם של חיים חפר וסשה ארגוב שבוצע לראשונה בשנת 1959 על ידי להקת "בצל ירוק"?" אך כשלחצתי על Play הבנתי כי אין שום קשר בין השירים מלבד שמם.

 

"שמלה צהובה" מבית היוצר של גץ הוא שוב שיר עם חותמו האישי שכולל ספק מונולוג ספק דיאלוג שלו עם אהובתו דרך ביקורת על המציאות כפי שהוא רואה אותם. אין ספק שגץ מוכשר, אבל כשאני מאזין לאלבום הבכורה המופלא שלו ("אדיר גץ", 2014) ולאלבומו השני ("נדבר על הכל", 2017) אני שומע את אותו אדיר גץ של השיר הנוכחי מאלבומו השלישי:

 

אותם טריקים שנונים, אותן שיחות עם אהובה, ללא תהליך ההתבגרות וההתנסות היצירתי שכל יוצר עובר מאלבום לאלבום. אותו שטאנץ ואותה פואנטה של יוצר מוכשר ששומר על רלוונטיות (רומנטיקה תמיד רלוונטית) אך מתקשה לצאת מבעד לסטטוס קוו שלו ולקחת צעד אחד קדימה את הקריירה במקום להיתקע באותו מקום נוח.

 

בכורה: כוכב אניס - "פני בוזוקי"

 

"כוכב אניס" היא להקת רוק ישראלית המורכבת מעמיר רפאל (שירה וגיטרה), יהונתן כהן (תופים), נמרוד תורתי (בס) ודניאל ואזנה (בוזוקי) המופיעה כמה שנים ברחבי הארץ ומשלבת בין מקצבים ים תיכוניים, מוזיקה יוונית, פאנק, רוקנרול ושלל השפעות מוזיקליות.

 

בימים אלה הוציאה הלהקה סינגל בכורה בהשמעת בכורה לקוראי אתר "ערוץ עשר" - "פני בוזוקי", שיר המבטא את הדחף לקום ולברוח כשקשה מבלי להתמודד עם המציאות. מתוך הריחוק, אי אפשר לגעת בשום דבר אבל גם על הדרך מאבדים את היכולת להרגיש חמלה ואהבה. על ההפקה המוזיקלית אמון שלומי ברכה ("משינה").

 

"כוכב אניס" יופיעו ב- 6.8 בבארבי בת"א.