לכבוד ט"ו באב, הסיפורים מאחורי שירי האהבה המוכרים

למי הקדישו עומר אדם ואייל גולן שיר? מי ההשראה מאחורי הלהיט של עדן בן זקן? איזה רומן אסור חשף אריק אינשטיין? מהו השיר שאביב גפן מסרב לבצע?

עדן בן זקן
עדן בן זקן | צילום: עופר מנחם

"אתם חושבים שלאנשים נמאס משירי אהבה טיפשיים, אני מסתכל סביבי ורואה שזה לא כך..", שר פול מקרטני אי שם בסבנטיז (Silly Love Songs) וביטא בצורה מדויקת את ההתמכרות, התלות והמשיכה שלנו לשירים רומנטיים, לאהבה ובעיקר להבעת רגשות. מה שלא תמיד קורה במציאות.

 

ט"ו באב, יום האהבה, בפתח ולרגל המאורע החלטנו לקבץ את מיטב שירי האהבה שהקדישו זמרים וזמרות לבחירת ליבם: מי הן ומי הם האנשים להם מוקדשים כמה מלהיטי האהבה המוכרים?

 

עדן בן זקן - "חיים שלי" - שיר חופות אולטימטיבי שהקדישה "מלכת השושנים" לבעלה הטרי - שוקי ביטון.

 

עומר אדם - "קרוב אלייך" - עומר אדם, שבעשור האחרון ידע כמה מערכות יחסים מתוקשרות, הקדיש לראשונה (ולאחרונה עד כה) שיר לבחירת לבו. השיר "קרוב אלייך" הוקדש בקיסריה 2011 על ידי אדם לחברתו דאז - נוי אוחיון. רומנטי כזה!

 

אייל גולן - "מלכת היופי שלי" - תירגע אלירז. כשאייל גולן היה נשוי לאילנית לוי, הוא הקליט שיר שהוקדש במיוחד עבורה ותאר את סיפור אהבתם (נכון לאז) : "מלכת היופי שלי" שגם הפך ללהיט ענק שעד היום מושר על ידי גולן בהופעותיו.

 

אריק אינשטיין - "עטור מצחך" -שיר שכתב אברהם חלפי, הלחין יוני רכטר והקליט אריק אינשטיין לראשונה בשנת 1977. השיר נחשב לאחד משירי האהבה הגדולים בכל הזמנים. חלפי כתב את השיר בהשראתה של זהבה ברלינסקי, בוהמיינית תל אביבית משנות ה-50 ורעייתו של השחקן זאב ברלינסקי. חלפי היה מאוהב בזהבה, אך בשל נישואיה לא מימש אהבתו אליה. זה לא מנע ממנו מלכתוב עבורה את אחד השירים היפים בזמר העברי.

 

יהורם גאון - "אלף נשיקות" - שיר שכתבה מילותיו מירית שם אור, הלחין צביקה פיק וביצע ופרסם יהורם גאון מודל האייטיז. השיר, הרומנטי בצורה טוטאלית ומתוקה, נכתב בהשראת מכתב שכתב אבשלום פיינברג, ממייסדי ניל"י, לארוסתו רבקה אהרונסון. שם אור הפכה את המכתב לשיר והשאר היסטוריה.

 

אביב גפן - "אילנה" - שיר שכתב אביב גפן לחברתו (ולימים אשתו וגם גרושתו), השחקנית אילנה ברקוביץ' בשלהי 1993 כהצהרת אהבתו אליה. מאז פרידתם, אגב, חדל גפן לבצע את השיר.

 

שלמה ארצי - "אחרי הכל את שיר" - שיר שכתב שלמה ארצי לזוגתו דאז, מילכה, והוקלט לאלבומו "דרכים" משנת 1979.