מ-Zombie עד Ode to my family השירים הגדולים של הקרנבריז

סולנית להקת הקרנבריז, דולורס או'ריורדן, נפטרה במפתיע בגיל 46 והותירה אחריה רפרטואר מרשים ומרגש של שירים שליוו את פסקול חיינו. אלה השירים שלה שהכי אהבנו

צילום: יוטיוב

דולורס או'ריורדן והקרנבריז היו חלק מגל של להקות צעירות שפרצו בתחילת הנייינטיז עם המון זעם ורגש בלתי נשלטים. לא ממש גראנג' ולא בדיוק בריטפופ, הקראנבריז הטביעו את חותמם בתור אחת מלהקות הרוק הבולטות בעולם בעשור ההוא. או'ריורדן הצטרפה ללהקה לאחר שהסולן המקורי הודח ומהר מאוד תפסה פיקוד על העניינים כשמעט כל שירי הלהקה נכתבו על ידה.

 

התקשורת האנגלית מספרת כי או'ריורדן שהתה בלונדון לצורך הקלטות לאלבום חדש ל שהקרנבריז, אלבום שמעולם שהיא מעולם לא תזכה לראותו יוצא לאור. מתה הפתאומי בגיל 46 הותיר תדהמה בקרב מעריציה שציפו בכליון עיניים לשירים חדשים מהלהקה האהובה שהיו אמורים לצאת עוד השנה - לפי הצהרות קודמות של הזמרת המנוחה.

 

כדי להפרד מאייקון תרבותי כראוי, הרכבנו רשימה של עשרת השירים הכי טובים של הקרנבריז -כמובן שיריעה קצרה ולא כול השירים האהובים נכנסו לעשירייה שהרכבנו בדוחק ובלב קשה. בין אלו שכמעו ונכנסו ישנם:

 

Fee fi fo

 

שיר מצמרר וקשה שעוסק בהתעללות מינית בילדים וגורם לשומע להתכווץ במקומו:

 

Free to deicde

 

סוג של המנון נשי עם ניחוח ניינטיזי מובהק שגורם לנו לחייך עד היום:

 

Daffodil Lament

 

חביב המעריצים : שיר מורכב אודת בחורה הלכודה במערכת יחסים שהיא אינה מרוצה ממנה. השיר מתחיל בצורה מסויימת ולקראת האמצע מקבל תפנית חדה - שיר קשה לעיכול אבל מתמגל מאוד - למיטבי דרך.

 

רגע לפני שנתחיל נציין גם את מקום 11 הסימלי:

 

WHY

 

כשכותבים על להקה שהגיעה לשיאה המסחרי לפני כמעט 25 שנה יש נטייה להתעלם מהחומרים החדשים שלהם. במקרה של הקרנבריז הרי שאין כמעט ספק שמבחינת איכות החומרים שלהם, הרי שכמעט כל האלבומים המאוחרים של ההרכב לא הצליחו ללכוד את האיכות החמקמקה שהייתה מצוייה בשפע בעבודות המוקדמות שלהם טרום ההפסקה שלקחו בתחילת שנות ה-2000.

 

אלא שבאמצע 2017 הם שיחררו שם אלבום מוזר, מעיין בין כלאיים של אלבום אוסף אוסף עם גרסאות אנפלאגד שהכיל גם שלושה שירים חדשים. אחד מאותם השירים הללו היה השיר WHY, שיר שאם שומעים אותו היום מרגיש מצד אחד כאילו ונלקח משנות השיא של הלהקה, איש שם בשלהי שנות התשעים, ומהצד השני הוא מרגיש כמו שיר פרידה מצמרר מהזמרת המנוחה.

 

נטען שהסיפור מאחורי השיר הוא שא'וריורדן כתבה אותו לפני כמעט ארבע שנים לאחר שאביה הלך לעולמו. מדובר בשיר עדין אך עוצמתי שמצליח לפרוט על כל נים של רגש אפשרי מבלי להיות דביק או קיטשי. אם מאזינים לו היטב ניתן למצוא בו כמעט כל סממן אפשרי של הלהקה ושל שירתה של הסולנית האהובה - החל מהגיטרות האקוסטיות, האוירה החלומית והקול המייבב ברקע

 

אז אחרי ההקדמות - הנה העשיריה שלנו:

 

Promises

 

אחרי האלבום השלישי " To the Faithful Departed ששוחרר בשנת 1996 הלהקה לקחה את פסק הזמן הראשון שלהם - בעיקר בעקבות ההתמודדות של א'וריורדן עם התקפי לחץ, חרדה ודיכאון כמו גם עם הריונה השני. האלבום ההוא אמנם הצליח מאוד אך לא ממש חידש או הבריק, הקרנבריז שיחררו בשנת 1999את אחד האלבומים הטובים בקריירה שלהם , Bury the Hatchet. אלבום מלוטש, עשיר שהכיל כמה מהרגעים הבלתי נשכחים של ההרכב. הסינגל הראשון ששוחרר מאותו האלבום היה השיר כשמו הוא - מדבר על הבטחות שבני זוג עושים זה לזה כשהם מאוהבים ועל איך שאלו הופכות לחלולות וריקות כשאחד הצדדים מחליט לפרק את החבילה. בעוד המילים מדברות על הזיוף שבמילים שנזרקות לחלל האויר המוזיקה מספרת סיפור אחד. השיר עצמו עטוף גיטרות מנסרות ותיפוף עצבני, כשכול אלו חוברים יחדיו תחת קולה הזועם והכואב של הסולנית הכשירונית שגם כאן , כמו בכל שירי הלהקה - כתבה את המילים. זכור במיוחד גם הקליפ ההזוי שליווה את השיר שנראה כשילוב בין סרט אימה בדיוני למערבון ובו יוצאת מכשפה (אלגוריה לזעם העצור בתוך אדם) לשחרר את אהובה מהכלא.

 

Shattered

 

עוד מאותו האלבום קיבלנו גם את הבלדה המינימליסטית והנוגה Shattered שעוסקת בבגרות, הגשמה עצמית וקבלה - כל זאת על רקע מערכת יחסים שמגיעה לקיצה. א'וריורדן שרה על מישהי שהתבגרה נפשית וכתוצאה מכך כל התפיסה שלה על החיים השתנתה. היא מדברת על מישהי שכנראה התחתנה והולידה ילדים בגיל צעיר וסבלה לאורך כל התקופה הזו עד שהילדים בגרו, וכעת היא בשלה להגשים את חייה ולצאת מהכלא שהיא בנתה לעצמה. שיר קטן, עדין ומרגש שמדגים עד כמה יכולת ההגשה של האמנית המנוחה הייתה ייחודית.

 

Ode to my family

 

הפתיחה של השיר הזה הפכה כמעט באופן מיידי לסימן ההייכר של ההרכב ושל א'וריורדן עצמה.שיר שכולו נוסטלגיה לזמנים פשוטים יותר. השיר מדבר על ילדותה כנערה בעייתית במשפחה קתולית הדוקה, עם אם קרירה ואב שבקושי הפגין חיבה כמו גם על ההתמודדות שלה עם ההצלחה. היא מספרת שבילתה מחצית מחייה שם בחוץ, רחוק מהבית בנסיון להגשים את עצמה אך מדגישה שזה לא נעשה בכוונה וזו מעולם לא הייתה התוכנית שלה - כי אם רצון הגורל. אחד משיריה האהובים של הלהקה .

 

Animal instinct

 

השיר הפותח את אלבומם הרביעי של הקרנבאריז Bury the Hatchet הוא אחד השירים המזוהים ביותר שלהם - מהפתיחה עם הגיטרות האקוסטיות ועד הפיזמון המדבק, הרי שמדובר באחד השירים האולטימטיבים של הלהקה. השיר שנכתב לאחר לידת בנה הבכור מדבר על האינסטיקט האמהי שלפתע נחת עליה בהפתעה לאחר שהפכה לאם. בראיונות שליוו את יציאת האלבום סיפרה כי לידת בנה סייעה לה להתמודד עם התקפי הדכאון והחרדה שליוו את שנותיה המוקדמות . היא שרה לבנה הפעוט שהדבר שהכי מעציב אותה הוא שהוא לעולם לא יידע עד כמה הקשר בינהם חזק ומשמעותי עבורה.

 

No need to argue

 

שיר הנושא מתוך אלבומם השני של הלהקה הוא המקבילה המוזיקלית ללווייה, או פרידה מאהבה שנגמרה רע. מינימליסטי, חלומי, חד ודוקר השיר הזה מתנגן כמו תפילת אשכבה מצמררת לאורך פחות מ-2.5 דקות. אין כאן זעם, אין כאן כעס, אלא רק השלמה שהכל נגמר ואין עוד טעם לריב, אלא רק להיפרד בשלום ולהזכר עד כמה הם אהבו זה את זו. שיר קטן, כמעט זעיר במימדיו שמציג את קולה של א'וריורדן במלוא תפארתו. ההגשה האינטמית והמאופקת שלה טוענם את השיר הזה והופכים אותו לאחד הרגעים היפים של ההרכב, ולאחד השירים האהובים בכל הזמנים על המעריצים השרופים של ההרכב.

 

Ridiculous thoughts

 

אחת הפתיחות המזוהות ביותר מבין כל שירי הלהקה. בפתיח, שאורך יותר מ-50 שניות, א'וריורדן מייללת כמו סירנה בוכיה במה שהפך עם הזמן לאחד מהימנוני הניינטיז המובהקים. השיר,הלקוח מאלבומם השני רווי הלהיטים, נכתב כמה שיכול להשתמע כשיר על פרידה מבן זוג בוגדני אך למעשה מכוון לעיתונאים שנהנו לשגר את חיצייהם בסולנית האירית בשיא הצלחתה. אל תחפשו כאן עומק רב מדי אלא שילוב של מנטרה שחוזרת על עצמה בדמות השורות: " Twister, oh, does anyone see though you You're a twister, oh, an animal" ומקצב בריט פופ גראנג'י ניינטיז טיפוסי העטופים בקולה ובנוכחות הבלתי מתפשרת של א'וריורדן. מה שיכל להיות נפל של שיר בידי כל להקה אחרת, הפך ללהיט בעיקר בגלל ההגשה והזעם של הסולנית הכישרונית שטוענים את כל הקטע הזה בתחושת דחיפות וזעם בלתי מתפשרים. נקודה מעניינת היא שבקליפ ששוחרר לשיר מככב לו ילד צעיר עם פנים מוכרות במיוחד - השחקן אלייזה' ווד.

 

Dreaming my dreams

 

חלומי, אוורירי, רך ומהפנט - אין ספק שמדובר באחד השירים היפים ביותר של הלהקה. מדובר בשיר אהבה שקט ועדין ובו , א'וריורדן מספרת בשיר לבן זוגה כי השיחה עימו היום שינתה אותה ואת השקפת עולמה לעד ואם הוא רק רוצה, היא שלו לעד. א'וריורדן הקדישה את השיר הזה לבן זוגה באותה העת דון ברטון - מי שיהפוך לאב ילדיה ולבסוף לבעלה לשעבר, עת בני הזוג נפרדו בשנת 1994. שיר האהבה האולטימאטיבי מבית הלהקה ואחד האופטימיים ביותר שכתבה א'וריורדן אי פעם.

 

Dreams

 

אחד מלהיטיה הגדולים של הלהקה - ודי בצדק. סינגל הבכורה של הלהקה שוחרר בתחילת 1992 וכשל חרוצות כשלא זכה להצלחה מסחרית או לשום עניין מצד התקשורת. אך כמו תמיד בכל סיפורי ההצלחה הכי טובים, שנתיים מאוחר יותר ולאחר הצלחת הלהיט Linger החליטו בחברת התקליטים של הלהקה לשחרר מחדש את השיר וזה הפך לאחד מלהיטיה הגדולים בעולם. גיטרות מתפרצות, תחושת חופש נטולת גבולות וקול אחד שמימיי הופכים את השיר לאחד הלהיטים הגדולים של ההרכב הזה.

 

נקודה מעניינת היא שלשיר יש שלושה קליפים רישמיים כשהראשון והמוקדם מכולם מציג לראשונה את דלורוס הצעירה בת ה-19 וקשה שלא להתפעם מיופייה כמו גם מקולה הצלול ונוכחותה הכובשת.

Zombie

 

מה כבר נותר לכתוב על השיר הכי אהוב של הקרנבריז, שלא ממש במקרה הוא גם השיר הכי שנוא של הלהקה? במקור השיר שוחרר כסינגל הראשון של האלבום השני של הלהקה. עובדה פחות ידועה על השיר היא הרקע לכתיבתו, פיגוע כפול של המחתרת האירית בעיר וורינגטון שבאנגליה ובו נהרגו שני ילדים קטנים ונפצעו 56 בני אדם. תוצאות הפיגוע הזה עוררו זעם אדיר גם בקרב אירלנד עצמה שהוביל לגל אלימות מחודש בצפון אירלנד. אחד השירים הכי עוצמתיים של הלהקה שזכה לאינספור גרסאות כיסוי וקיבע את מעמדה של א'וריורדן כאחת הנשים המובילות בסצינת הרוק העומית של תחילת שנות ה-90. מיותר לציין שהשיר נטחן דק דק בכל רשת שידור אפשרית עד היום וצבר למעלה מ-600 מיליון צפיות ביוטיוב.

 

Linger

 

הלהיט הכי גדול של ההרכב, והשיר שלזכותוהם חווים את הצלחתם. כאמור האלבום הראשון של הלהקה יצא כמעט שנתיים לפני כן ולא זכתה לשום תהודה ציבורית משמעותית, אך הכל השתנה כשיצא Linger - שיר מקסים ומתוק אודות לבטיה של צעירה מאוהבת שמושא אהבתה לא ממש שם עליה. דלורוס כתבה את השיר כשהיא רק בת -16 אודות הנשיקה הראשונה שלה, עובדה מפליאה בהתחשב לעומק כשהוא מלווה בקליפ שצולם בשחור לבן, נוטף סטייל ואווירה, Linger הפך ללהיט בכל העולם כשהוא כובש גם את צמרת מצעד ה-בילבורד האמריקאי ומטפס עד למקום השלישי, הישג נדיר להרכב שאינו אמריקאי.

 

הקליפ מצולם כמחווה ל"אלפאוויל" סרט המד"ב של הבמאי הצרפתי המוערך גודאר. דלורס הצעירה נראית בקליפ בשיער קצר שחור כשהיא פוסעת ברחובת אפלוליים ובין חדריו של מלון מטונף - באווירת פילם נואר רומנטית במיוחד. מדובר באחד הרגעים הקסומים ביותר של תחילת שנות התשעים בעוד עידן שלטוןMTV היה בשיאו.

 

קשה לחשוב על סקט נעורים משנות ה-90 או סדרת התבגרות אמריקאית שלא עשתה שימו שבשיר הזה - שהפך גם אצלנו להמנון גלגל"צי מובהק - ודי בצדק.