יסמין לוי: הזמרת הישראלית שאתם חייבים להכיר בראיון מיוחד

היא כבשה קודם את העולם ועכשיו היא מתפנה לסיים בארץ את מה שהתחילה. יסמין לוי, זמרת הלדינו הישראלית הכי מצליחה שהייתה כאן, עדיין חוששת מהתגובות כאן

יסמין לוי
יסמין לוי | צילום: עלי טשקיראן

כבר 50 שנה שהחברות של כוכבה לוי נפגשות לערבי שירת לאדינו תוססים, כל פעם בסלון אחר, בשביל לשמר את המורשת. אלא שהפעם זה לא עוד אחר הצהריים של רומנסרות ופסטליקוס, כי בעוד כמה רגעים תצטרף אורחת, שתהפוך את המפגש הצנוע הזה לאירוע בסדר גודל בינלאומי; עם שישה אלבומים שנמכרו ברבע מיליון עותקים ומאות אלפי מעריצים מטורקיה ועד איראן, יסמין לוי היא הזמרת הישראלית הכי מצליחה שלא הכרתם.

 

 

>> לכתבות נוספות שאולי יעניינו אתכם:

הפסקת הזהב: מצעד הפרסומות הכי שוות בסופרבול

דקלה: "מי שרוצה באמת להכיר אותי שיקשיב למוסיקה שלי"

 

אחרי שמילאה את האולמות הכי גדולים בעולם, מהקרנגי הול בניו יורק ועד בית האופרה שבסידני עם שירת הלאדינו הקלאסית שלה, היא בדרך חזרה לישראל. הפעם היא עושה את זה בעברית. כדי להבין איך הצליחה לוי לכבוש את העולם עם מוסיקה שנולדה עם גירוש יהודי ספרד לפני חמש מאות שנה, צריך לחזור אל השורשים המשפחתיים שלה. בת הזקונים להורים ירושלמים יוצאי טורקיה, היא התייתמה מאביה כשהייתה בת שנה, ואת כל זכרונותיה ממנו, היא שואבת מהסיפורים, התמונות והמחסן הקטן שקבור לא הרחק מהבית.

 

זמרת הלאדינו יסמין לוי
זמרת הלאדינו יסמין לוי | צילום: חדשות 10

יצחק לוי היה לתרבות הלדינו מה שאליעזר בן יהודה היה לעברית. כזמר וחוקר לאדינו, לוי היה שותף ליצירת המחזמר האהוב בוסתן ספרדי. אל תוך המחסן הזה הוא ליקט את הנוסחים הרבים והמגוונים של שירת הלאדינו היהודית שהגיעה מהתפוצות, ריכז הכל לאנתולוגיה בת ארבעה עשר כרכים והכל לפני שהדור שעוד הכיר את השפה יעלם. את חייו הוא הקדיש לשימור והפצת תרבות הלאדינו ומילדיו ביקש רק דבר אחד - שלא ילכו בדרכו.

 

ההחלטה של יסמין לשיר לא הייתה בגדר מימוש עצמי בלבד, היא הוציאה את אבא מהמחסן ובדרכה החליטה להמשיך את פועלו. היא השיגה לעצמה מנהל, שלימים יהפוך לבעלה, ויחד השניים המשיכו בהפצת הלאדינו. מאז יסמין רצה מעיר לעיר, מבמה לבמה, לוקחת את השירים ששמעה בסלון ביתה כילדה וצועקת אותם כדי שכל העולם ישמע. והעולם - העולם מקשיב. אפילו במקומות הכי לא צפויים.

קולה הגדול של יסמין מעניק לה נוכחות אדירה כשהיא עומדת על הבמה. ההיפך הגמור מהאישה השקטה ולעיתים נבוכה שפוגשים כשהיא אינה. שאלות של מותר לי להגיד או אסור, יש לי קול או אין, עדיין מעסיקים אותה, גם אחרי כל מה שהשיגה, ומדהים איך לפעמים רגע קטן אחד או מילה שלא במקום, יכולים להיצרב בזכרון חזק יותר מכל מופעים הכי גדולים.

 

יסמין היום היא אמא לשניים, דרך ילדיה היא גילתה דווקא את הקסם שבעברית. בדרכה שלה היא קודם כבשה את שאר העולם, עכשיו היא מתפנה לסיים את מה שהתחילה כאן. בסוף החודש היא תשיק את אלבומה השביעי "רק עוד לילה אחד", הפעם כולו בעברית. ובדיוק כמו תרבות הלדינו עצמה, יסמין חוזרת ובגדול כדי לומר לכל מי שטען שאין לה פה מקום, שהיא כאן ויש לה קול.