מה מסתתר מאחורי הגרוב הבוכרי של משפחת אלייב?

משפחת אלייב הם שבט בוכרי מוזיקלי שכולל שלושה דורות של מוזיקאים, שעליה מנצח המנהיג וראש המשפחה, פאפא אלייב. אך האם המוזיקה שמחברת בינהם היא זו שגם מפרידה?

פאפא אללו אלייב, ראש משפחת אלייב המוסיקלית
פאפא אללו אלייב, ראש משפחת אלייב המוסיקלית | צילום: חדשות 10

וידיאו

תשע בבוקר במרתף של משפחת אלייב, אין דבר כזה שעה מוקדמת מדי למוסיקה ובטח שלא לשמחה שבאה איתה. ככה זה בשבט שכולל שלושה דורות של מוזיקאים שהם בעצם להקה אחת, שעליה מנצח המנהיג, וראש המשפחה, סבא אללו, פאפא אלייב. המוסיקה שמרה אותם ביחד עד היום, אבל כבר לא מעט שנים שהמוסיקה היא גם זו שמפרידה.

 

במשך ארבע שנים עקבו המצלמות של הבמאים, טל ברדה ונועם פנחס, אחר עלילותיה של משפחת אלייב, הגרסה הבוכרית של הג'קסונים שמתגוררת בבית אחד.

 

>> לכתבות נוספות

קפה שחור חזק יוצאים לארה"ב, ויש להם מסר

"נאבקתי בשדים": שיר חדש לסיה

הביצוע המפתיע של השחקנית ללהיט של הצ'יינסמוקרס

 

המשפחה שעלתה לארץ עם נפילת מסך הברזל בתחילת שנות התשעים והתיישבה ביפו, כבשה כאן במה אחר במה בסצנת המוסיקה העממית, ניסתה את מזלה גם בקדם אירווזיון אחד, וחבריה ניגנו בין השאר עם ירדנה ארזי, אהוד בנאי, ברי סחרוף וריטה.

 

מבחירת הירקות למאכל הבוכרי אושפלאו, דרך פיקוח צמוד על שלבי ההכנה שלו, במשפחה הזאת פאפא החליט כאן על הכל. בטח כשזה מגיע להכרעות בענייני ביגוד של כל הופעה, וכמובן ולפני הכל בכל מה שקשור במוסיקה.

 

שורשי המתח בין הבת הבכורה לאביה הפטריאכלי היו שם בעצם מאז ומעולם. והוא באמת אהב אותה, רק שהיא בלי כוונה, המשיכה לאתגר אותו. עוד בתג'יקיסטאן התגרשה מבעלה הראשון במהלך ההריון והפכה לאם חד הורית, דבר שלא היה מקובל אז. אבל פאפא קיבל אותה בחזרה אל ביתו, אימץ בחום את הבן הקטן שלה, צביקה, ונתן לה תפקיד מרכזי בלהקה.

 

עם הזמן בחסות סבא, צביקה הפך לכוכב של הלהקה ובינתיים עדה הלכה ופיתחה מיומנות בכלי המסורתי קאנון. אבל ההרמוניה הזאת התערערה שוב בשנת 2003. זה קרה כשעדה התאהבה בבחור מרוקאי מחוץ לעדה, נישאה לו וזמן קצר אחר-כך הביאה איתו בת משותפת. פסק הדין של פאפא היה נחרץ, תפקיד הקאנון נלקח ממנה והועבר לאחד הנכדים. אבל לא רק את הקאנון לקחו לעדה. הבן צביקה שהיה אז בן 15 כבר הפך מזמן חייל מצטיין במשטר הדיקטטורה של פאפא. רק שהנכד שגדל בצילו של הסבא, גם הפך עם השנים יותר ויותר דומה לו, ושאף מדי פעם לקבוע בעצמו את הטון.

 

מכאן נסללה דרך חדשה ועצמאית של צביקה אלייב. ללהקה שהקים הנכד של פאפא ניתן השם הסלון של אלייב, וכשחיפש ללהקה נגן קאנון ללהקה, הוא לא היה צריך להתרחק הרבה. אחרי תשע שנים עדה חזרה לקאנון, ונדמה שהבמה רק חיכתה לה. כבר תקופה ארוכה מנגן שבט אלייב בשני קולות. פאפא, הבנים והנכדים יוציאו בקרוב אלבום חדש, ובקרוב גם ישתתפו כמתחרים בעונה החדשה של הכוכב הבא. למרות הנתק המוסיקלי, הקשר בין עדה לשני האחים שלה נשמר עד היום, ועם אבא הצלילים עדיין צורמים.