מי צריך את גלגלצ? כך מצאה לעצמה המוזיקה המזרחית בית משלה

תחנות הרדיו האזוריות כבר הפכו מזמן לזירה בה הזמרים הים תיכוניים מושמעים ומשפיעים. אז למה הם נהנים כל כך להתנגח בתחנה הצבאית? כפיים - פרק 2 בסדרה

מירי רגב מתוך כפיים
מירי רגב מתוך כפיים | צילום: צילום מסך -

חצות הלילה, אמצע השבוע, ומועדון הדי-בר שבהרצליה פיתוח מתמלא במאזינים של רדיו לב המדינה שהגיעו לשיר קריוקי יחד עם כוכב הרדיו ומי שהפך לאחד מהסמלים של מהפיכת המוזיקה המזרחית, אליקו, שגם לא מתבייש לתפקד על תקן המופע הפותח של הערב.

 

לכתבות נוספות בסדרה "כפיים"

פרק 1: למה הזמרים המזרחיים עדיין מרגישים מקופחים?

פרק 3: האם המוזיקה צריכה להיות פוליטית או לאחד את העם?

פרק 4: שמח ברחבה, שמח יותר בחשבון הבנק

 

בעידן התקשורת המסחרית - ערוץ אחת ותחנות הרדיו הממלכתיות איבדו את שליטתן הבלעדית על המדיה ואיבדו חלק משמעותי מקהל המאזינים שלהן. אז להאשים אותן באליטיזם ובקיפוח הפך פחות רלוונטי וגם פחות מעניין. את המשבצת של שק החבטות תפסה גלגלצ, תחנת הרדיו המואזנת בישראל, דיון שהגיע השנה עד לכנסת.

 

אירוע השקה ואלבום זהב לאלבום
אירוע השקה ואלבום זהב לאלבום "שתדעי" של שלומי שבת

לינקים

חברת מדיה פורסט שמנטרת נתוני השמעות בתחנות הרדיו עבדה השנה שעות נוספות כדי לספק למשרד התרבות ולגופי תקשורת שונים מחקרים שיוכיחו או יפריכו את ההאשמות שהוטחו בגלגלצ. גם אנחנו ביקשנו מהם לבדוק מה היו עשרת השירים המושמעים ביותר בגלגלצ מול תחנות הרדיו האזורי בשלוש השנים האחרונות.

 

>>לעוד כתבות שאולי יעניינו אתכם:

האם צביקה פיק יעזור לנועה קירל לכבוש את העולם?

המומחים קבעו: זה הסרט הטוב ביותר של המאה ה-21

 

הנתונים שמביא מחקר מדיה פורסט מצביעים בבירור על כך שבגלגלצ משמיעים פחות מזרחית מברדיו האזורי, אבל במקום להסיק מכך שגלגלצ מפלה את המוזיקה המזרחית לרעה ונגועה באליטיזם ובגזענות, אפשר גם פשוט להסיק שבתחנות הרדיו האזוריות נותנים במה רחבה יותר למוזיקה המזרחית ושלגלגלצ יש את הזכות לשמור על קו מוזיקלי משלה.

כבר ארבע פעמים שכוכב הפופ היווני ניקוס ורטיס הופיע בישראל מול קהל של יותר מעשרת אלפים איש בכל פעם, אבל כשהוא נוחת בנתב"ג לא יחכו לו גדודי פפארצי, הוא לא יככב בעיתונים, אבל לעומת זאת ירון אילן ברדיו ירושלים פותח לו שולחן.

 

האומנים המזרחים כבר מזמן לא זקוקים לגלגלצ בשביל ההצלחה המסחרית, אבל עדיין רוצים להיכנס למה שהצטייר בתקשורת כמועדון אקסקלוסיבי. גלגלצ מצידה, לא מחויבת, מתוקף תפקידה, לתת לכולם במה, אבל כשהביקורת מגיעה מכל מקום וגם בווליום חזק במיוחד- קשה להם להישאר אדישים.