לבכות לך: 10 שירים שיצאו בעקבות רצח רבין

רצח רבין השפיע בין היתר גם על המוזיקה הישראלית. 20 שנה אחרי, חזרנו אל עשרת השירים שנכתבו בעקבות רצח רבין.

אביב גפן
אביב גפן | צילום: יח"צ
אביב גפן בהופעה
אביב גפן בהופעה | צילום: יח"צ

ביום שני, ה-6/11/1995, בהלווייתו של ראש הממשלה יצחק רבין, בעוד ראשי האבלים חפויים, הציג ראש לשכתו של רבין, איתן הבר, את הדף המוכתם בדם שהיה מקופל בכיס חולצתו של רה"מ, ועליו המילים של "שיר לשלום", אותו שר רבין יומיים לפני-כן בעצרת השלום בכיכר, יחד עם שמעון פרס ומירי אלוני. קול זמרתו עדיין הדהד באוזני הציבור מוכה היגון, כמו גם השיר "לבכות לך", אותו שר אביב גפן בסיום העצרת. נדמה ששני השירים האלה ייזכרו לשנים רבות כשירים המזוהים עם רצח רבין, כמו גם "הו רב חובל" ו"האיש ההוא". אלא ש"לבכות לך" נכתב במקור על חברו המנוח של גפן, ניר שפינר, שנהרג בתאונת דרכים, ו"האיש ההוא" נכתב על-ידי נתן יונתן, על עצמו. לעומת זאת, במשך השנים שמאז רצח רבין, ובעיקר מיד לאחר הרצח, נכתבו מספר שירים על יצחק רבין ועל הרצח. לא רבים מכירים אותם ויודעים לשיר אותם בהקשר של רצח רבין, אך השירים נותרו עדות מתנגנת להלם שעבר על מדינת ישראל ועל התרבות הישראלית מאז אותו לילה נורא בכיכר.

 

1. שלמה ארצי - דו"ח רצח

 

בניגוד לשיר "האיש ההוא", שהוקלט בשנת 78', את השיר דו"ח רצח כתב שלמה ארצי (לפחות כפי שהשיר מעיד) ב-23/11/95, כמעט שלושה שבועות לאחר רצח רבין ו-32 שנים בדיוק לאחר רצח הנשיא קנדי. השיר עצמו יצא ב-25/2/96 באלבום "שניים", והוא עורך השוואה בין ההלם של רצח קנדי לרצח רבין, ומסיים בשאלה: "ורק השאלה מי עוד יירצח?"

 

2. שלמה גרוניך - הנאום האחרון

 

במלאות שנה לרצח רבין, הקליט שלמה גרוניך את השיר "הנאום האחרון" בהשתתפות ילדי מקהלות מורן ושבא, ובליווי נגינת המפוחית של מיכל אדלר, לה נישא זמן קצר לפני-כן. מילות השיר הן דבריו של רבין עצמו בנאום אותו נשא מעל בימת העצרת בכיכר מלכי ישראל ביום הירצחו. גרוניך הלחין את קטעי הנאום, ואף שילב בשיר קטעים מהנאום. התוצאה, כפי שאפשר לשמוע, היא לא פסגת היצירה המוזיקלית - בטח לא של גרוניך עצמו - ואף זכתה לפארודיה של ההרכב "חונקי כמרים". תהליך יצירת השיר אופייני לשירים שממהרים לצאת לאור ומבטאים תגובה אישית כואבת של היוצר.

 

 

3. מתי כספי - חבר אתה חסר


באותו עניין, גם חברו של גרוניך, מתי כספי, הוציא שנתיים לאחר הרצח שיר לזכרו של יצחק רבין. את השיר "חבר, אתה חסר" כתב אהוד מנור והלחין מתי כספי, ונדמה שכספי עצמו די מתכחש לכל העניין. איך השיר? תשפטו בעצמכם.

 

 

4. אביב גפן - מרד הדמעות

 

ואיך אפשר לדבר על רצח רבין במוזיקה בלי להזכיר את אביב גפן? מאז שהתחבק עם יצחק ולאה רבין בכיכר באותו ערב, כרך אביב גפן את הקריירה שלו ברצח רבין משל היה פורסט גאמפ בצמתים המשפיעים במדינה. בשנת 1996 הוציא גפן את האלבום "המכתב", ובו השיר "מרד הדמעות". בשיר מזכיר אביב גפן את רצח רבין באופן מפורש, כאשר הוא מתייחס להסתה ולאלימות הגוברת שקדמו לרצח ("ערכים של אלימות זולה במרקעים"), וממשיך לספר על רצח רבין ועל עצמו: "רצחו שלום בכיכר/ ראיתי מול עיני איך הוא נגמר/ והתברר שאיש דתי בלי אלוהים/ ראה יותר מדי שלטים /ועוד חייך במעצר." בבית האחרון של השיר מתייחס גפן להספד מעורר המחלוקת של נשיא המדינה דאז עזר ויצמן, שקומם עליו את לאה רבין כשאמר: "אכלנו ביחד כמה דברים טובים, שתינו כמה דברים טובים". ובזה הסתכם ההספד. וגפן אומר בשיר: "אפילו הנשיא דיבר שטויות וביקש סליחה."

 

 

5. עוזי חיטמן - האבנים מדברות

 

באותה כיכר שבה נרצח רבין, התכנסו ילדי אור הירח למחרת הרצח, להדליק נרות נשמה ולשיר בשקט את השיר "לבכות לך". על הילדים האלה כתב עוזי חיטמן את השיר "האבנים מדברות", והוסיף: "ביום בו נקטף הצבר האחרון, רק קוצים נשארנו." בשיר התייחס חיטמן לחלל שהותיר אחריו יצחק רבין בהירצחו, ולכך שיש ללמוד מהנערים שמדליקים נרות ושרים בשקט, בשעה שכל המבוגרים רבים ביניהם בתוכניות האקטואליה בטלוויזיה וברדיו. אם רק נסתכל עליהם, הוא אמר אז, נלמד מהם. חיטמן ידע על מה הוא מדבר. שנה לפני הרצח, הפגיש מספר ילדים עם יצחק רבין במסגרת התוכנית "חלום עליכם", ונדמה שהתמימות של הילדים והאופטימיות דבקה גם בו, ובאיזשהו מקום אף פעם לא כבתה.

 

 

6. אריק איינשטיין ושלום חנוך - שלום, חבר

 

שנתיים לאחר רצח רבין יצא האלבום "לאן פרחו הפרפרים", בו אריק איינשטיין משתף פעולה עם שלום חנוך בשיר אותו הלחין חנוך. השיר "שלום, חבר", ע"ש מילות הסיכום האלמותיות של הנשיא קלינטון בהלווייתו של רבין, נכתב על-ידי יענקל'ה רוטבליט (שכתב גם את "שיר לשלום") ואילו את הקליפ ביים מוני מושונוב. הקליפ, המבויים בקפידה, מראה את עם ישראל הלום הצער בעת שאיינשטיין שר במימיקת פנים חדת ניואנסים כמו שרק הוא ידע, ושלום חנוך מלווה אותו בגיטרה ובקולות רקע. במילים פשוטות מתאר את רצח רבין ואת לכתו של ראש הממשלה. רוטבליט עצמו חוזר אל השיר שכתב ללהקת הנח"ל, כשהוא מתאר בשיר: "עת נבוך סמוק כילד את קולך בשיר נתת... בעודך טובל באושר ובשיר שלום פוצח, שם בחושך לשעת כושר כבר המתין המרצח." מעבר ל"שיר לשלום" מוזכרים בשיר גם "שיר הרעות", אותו רבין אהב ("ליל הסתיו יורד על נגב"), והשיר "האיש ההוא" ("ערבה בוכה מנגד", על משקל "הערבות הבוכיות"). ומה נאמר ואין מילים פשוטות יותר? שלום, חבר. Goodbye, Friend

 

 

7. אריק איינשטיין - זה פתאום נפל עליה

 

ואם השיר "לבכות לך" ו"שלום חבר" לא מספיקים לתיאור האסון, בא אריק איינשטיין וכתב את השיר "זה פתאום נפל עליה", אותו הלחין שם טוב לוי. השיר אמנם נכתב על ידידתו של אריק איינשטיין, אבל יוחס ללאה רבין בשל משחק המילים (עליה-לאה. מזכיר שיר אחר?), ובשל סמיכות ההקלטה לרצח רבין. השיר גם נכנס לאלבום "שלום, חבר" והוקלט בשנת 1996 לאלבום "לאן פרחו הפרפרים", אשר יצא כאמור בשנת 97' יחד עם השיר "שלום, חבר". ועל מה השיר מספר? עליה, ועל האסון שפקד את לאה.

 

 

8. אחינועם ניני - הסתיו בלעדיו

 

בכל יום שנה לרצח רבין שב ועולה השיר "האיש ההוא" של נתן יונתן, אך מכל השירים ששרו על יצחק רבין ומכל השירים שאהב, אפשר לכתוב שיר שלם. כך עשה נתן יונתן וכתב את השיר "הסתיו בלעדיו, אותו הלחינו אחינועם ניני וגיל דור, אשר יצא באלבום "אוסף ראשון" של ניני מ-2001. נתן יונתן שזר בשיר שירים של דור תש"ח כמו "הרעות" ו"הפינג'אן", וסיים בשיר לשלום, כשבין לבין התייחס לילדי הנרות ולכתובות הזיכרון בגרפיטי בכיכר. גם כאן ניכר ההלם על לכתו של יצחק רבין, כשכמעט מדובר באדם קרוב שהכרנו. ומשיר לשיר, הופך יום השנה לרצח ראש ממשלה מכהן ליום זיכרון ליצחק רבין האדם, והנצחתו בשירים מתייחסת לאובדן על לכתו של הצבר הפלמ"חניק, וניכרת פחות ההתייחסות לרצח עצמו.

 

 

9. אלפא בלונדי - יצחק רבין

 

יצחק רבין גילם אמנם בשלמות את דמות הצבר יפה הבלורית והתואר, אבל גם בחו"ל הוא זכה להערצה, בין היתר גם אצל אוהבי ישראל, הלא הם קהילת הראסטפרי. אלפא בלונדי (ALPHA BLONDY),  זמר רגאיי מחוף השנהב שידוע בתמיכתו ביהדות ובישראל וביקר בארץ לעתים קרובות (ואף נפגש עם לאה רבין) מנחם את העם היושב בציון בהבטחה משונה למדי שיצחק רבין, ובכן, חי וקיים. "אל תבכי ישראל, אל תבכי ירושלים," הוא אומר, "רבין איתנו." אלפא בלונדי מתכוון כמובן לכך שזכרו של רבין נותר בליבנו תמיד. השיר נכלל באלבום בעל אותו השם, "יצחק רבין", שיצא בשנת 1998. ואם יש דרך טובה להנציח את רבין בשיר ולנחם את ישראל, רגאיי הוא התשובה הניצחת.

 

 

10. הדג נחש - מה היה אם

 

עשרים שנה עברו מאז הרצח, וההלם שכך. גם האובדן הפרטי על רבין שהכרנו, ולמדנו להכיר דרך השירים והסיפורים, התמתן במהלך השנים. אבל הטראומה הלאומית עדיין ניכרת בכל צעד ושעל בדרכה של מדינת ישראל, וההחלמה של הפצע רחוקה מלהסתיים. דרך השירים קל יותר לעבד את הכאב, ביחד, כחלק מתהליך אבל שעובר על כל העם. מעבר למבצעים המוכרים ששרו לזכרו של רבין ולציון הרצח, היו גם כמה מבצעים אנונימיים שהביעו את אבלם דרך מוזיקה שיצרו. כך, לדוגמא, ניתן למנות את איתי אורן, שהלחין נאום של יצחק רבין בשיר "איגיון", או שיר של בן אשואל למילים של אריק יעקובוביץ ע"פ הלחן של My Way, שנכתב במלאות 20 שנה לרצח.

 

ואם נחזור למבצעים הבולטים במוזיקה הישראלית, כעת, במלאות 20 שנה לרצח, הוציאה להקת "הדג נחש", לבקשת מרכז רבין, את השיר "מה היה אם", במטרה להנציח את מורשתו של רבין גם עבור הדור הצעיר. בשלוש בתים מתארים "הדג נחש" את הרגעים הנוראיים של הרצח, את ההווה המדמם בו אנו חיים ואת העתיד המתעתע. ולאחר 20 שנה, לא נותר אלא לשאול: מה היה אם? ומה יהיה אם? אלה שאלות היפותטיות, והכל תלוי רק בנו. וכעת, לאחר 20 שנה, אנחנו יכולים רק לזכור שהיה כאן רצח פוליטי של ראש ממשלה - יצחק רבין, שמו - וללא קשר לתנודות בחברה הישראלית, השירים יישארו כאן להעיד מה קרה אז בכיכר ומה קרה לנו בהישמע שלוש היריות ששינו את הכל.