10 דברים שלא ידעתם על ג'יי זי

הוא גדל בשכונת מצוקה אלימה, התחיל להתאמן בשירת ראפ בתור נער, פרץ לחיינו בשנות התשעים והפך לאחד המוזיקאים הבולטים בסצנת ההיפ הופ. היום ג'יי זי בן 45 והאימפריה על שמו רק הולכת ומתעצמת, אה, ואשתו זאת ביונסה

ביונסה
ביונסה | צילום: מתוך הטריילר

1. הוא נולד בשם שון קורי קרטר ובגיל צעיר מאוד הפך לג'יי זי. קיימות אמונות שונות לגבי מקור הכינוי, אחת מהן מספרת שהוא בהשראת שם המנטור של ג'יי זי, הראפר Jaz-o. אמונה אחרת אומרת שג'יי זי נקרא על שם קווי הרכבת J ו Z אשר נוסעות בעיר הולדתו ברוקלין. המקור האמיתי של השם הוא כינוי החיבה שהיה לג'יי זי בילדותו - ג'אזי.

2. ג'יי זי עבר ילדות קשה. הוא גדל בשכונת מצוקה בברוקלין, עזב את התיכון והתעסק בסמים. אביו עזב את הבית כשג'יי זי היה בן 11 ובני המשפחה מספרים שג'יי זי לקח באופן קשה במיוחד את נטישת האב. הסביבה של ג'יי זי הייתה אלימה מאוד והוא היה אלים בעצמו, ילדים ונערים עם נשק היו דבר שבשגרה. כשג'יי זי היה בן 12 אחיו הגדול שהיה מכור לקראק באותה התקופה, גנב לג'יי זי טבעת. ג'יי זי בתגובה ירה בו ופצע אותו בכתפו. על המקרה הנ"ל הוא גם כתב שיר שנקרא: You Must Love Me.

 

עוד בתרבות:

הקטעים הכי מצחיקים של ג'ימי קימל

למה התאכזרה קייט בלנשט אל לילי ג'יימס?

 

 

3. ג'יי זי מספר כי החוויה הכי מדהימה שהוא עבר בניו יורק היא ההופעה האגדית של דיאנה רוס בסנטרל פארק, כשבחוץ השתוללה סופת גשמים. ג'יי זי היה אז נער בן 14.

4. בגיל 15 ג'יי זי השתתף בתחרות ראפ בה אל אל קול ג'יי היה אחד השופטים. לימים ג'יי זי ניצח את אל אל קול ג'יי בתחרות ראפ של גדולים.

5. ג'יי זי למד באותו התיכון בברוקלין עם הראפרים נוטוריוס ביג ובאסטה ריימס. המוזיקה חיברה בניהם והם היו עורכים "קרבות היפ הופ" בבית הספר. באסטה ריימס מודה שההפסד הראשון שלו בקרב היפ הופ בימי הנעורים, היה לג'יי זי.

 

דיאנה רוס
דיאנה רוס

6. האלבום הראשון של ג'יי זי כאמן בפני עצמו "Reasonable doubt" יצא ב- 1996. בסגנונו הייחודי האלבום היווה פריצת דרך בז'אנר ההיפ הופ אך השירים לא התקבלו היטב בתעשיית המוזיקה. ג'יי זי החליט להקים חברת תקליטים משל עצמו כדי לשחרר את האלבום.

7. באלבומו השלישי "Hard knock life " אשר יצא ב- 1998 ג'יי זי פרץ משמעותית לתודעה. האלבום היה הצלחה ונמכר ב- 5 מיליון עותקים. שיר הנושא באותו השם Hard knock life - אחד השירים המזוהים ביותר עם ג'יי זי - מסמפל בהצטיינות קטע מתוך הסרט המוזיקלי "אנני" משנת 1982, אשר מבוסס על המחזמר אמריקאי משנת 1977.

8. ב- 2011 התפרסם ספר הביוגרפיה אודות ג'יי זי על ידי העיתונאי זאק אומיילי גרינברג. שם הספר "Empire state of mind" כמו שם השיר של ג'יי זי עם אלישיה קיז, וגם באווירת הלך הרוח של ג'יי זי - לחיות ולעשות בגדול, כמו אימפריה. הביקורות על הספר היו חלוקות. מצד אחד ג'יי זי הוא סיפור סינדרלה מעורר השראה, אדם שהגיע מהתחתית והפך למעצמת מוזיקה ענקית כנגד כל הסיכויים. מצד שני, הספר מתאר תקריות אלימות מצידו של ג'יי זי במהלך השנים ומכאן עשוי להתעורר מסר בעייתי, האם צריך להיות אלים וכוחני כדי להגיע לצמרת.

 

צילום: חשבון האינסטגרם של ביונסה

9. כשנשאל מה הסרט האהוב עליו בכל הזמנים הוא התקשה להחליט בין הסנדק לבין רומן על אמת.

10. ג'יי זי הוא איש עסקים מצליח. יש לו חברת תקליטים, חוזי פרסום עם אין ספור מותגים, הוא משקיע בקבוצות ספורט ומעורב בהפקות מוזיקליות רבות. הנישואים שלו לזמרת העל ביונסה מתוקשרים באינטנסיביות, לרוב בצורת דיווחי צהובונים שלא ניתן לדעת כמה מהם כוזבים או פשוט תעלולים יחצניים הנועדו לשמר את המותג הזוגי הרותח - ביונסה וג'יי זי.

 

צילום: Getty Images

אחד משיתופי הפעולה המוצלחים ביותר בסצנת ההיפ הופ הוא שיתוף הפעולה של ג'יי זי וקניה ווסט.