עוד נפגש: השירים של אריק שלא הכרתם

מחר(יום רביעי) נציין שנה למותו הטראגי של אריק איינשטיין אחד היוצרים הישראלים הגדולים שהיו פה ואם היינו יכולים לשאול אותו על רשימת הפלייליסט שלו הוא כנראה היה בוחר את היצירות הפחות מוכרות

אלונה
אלונה | צילום: ארכיון
אריק
אריק | צילום: סטודיו

שנה חלפה מאז מותו הטראגי והפתאומי של אריק איינשטיין, שהטייטל  "הזמר של העם" קצת כבד בשבילו ואפילו בשבילנו, אבל אין ספק שהוא היוצר ב ה הידיעה, שייזכר לדורות. ביאליק של הזמר העברי, ש"י עגנון של הרוק הישראלי, אריק של כל מי שהוא הצליח לגעת בו בלב.

 

כמעט כולנו גדלנו על השירים הגדולים של אריק "אני ואתה", "עוף גוזל", "בדרך לגימנסיה", "פסק זמן", "סע לאט" והרשימה עוד ארוכה. מצד שני היו לאריק גם שירים איכותיים ויפים, שהפלייליסט לא חרש מבוקר עד ערב ולא הופיעו בימי הזיכרון או בזמן פיגועים. מדובר בשירים קטנים, מינוריים, אבל גדולים בכל מה שקשור למילים וללחן ועדיין לצערינו, לא כל כך מוכרים. כאלו שירדו מהמיינסטרים ועברו לשוליים ונשארו שם וזה בדיוק הזמן להחזיר אותם לתודעה.

 

אנחנו בטוחים שאם אריק מסתכל עלינו מלמעלה הוא היה רוצה, שנאזין לאותן יצירות ואנחנו כאן כדי להעביר את המסר.

מבלי להפריע

השיר נכתב על ידי נתן אלתרמן, אחד מהמשוררים הגדולים של העם היהודי ואהוב מאד על אריק. הוא מדבר על העיר תל אביב המודרנית, המתועשת, המהירה ועם זאת על הניכור שבה לצד האנושיות, שמסמלים האמא, התינוק והסבתא. יצחק קלפטר הלחין את השיר ואריק העניק לשיר המנוכר כביכול ביצוע עמוק ומרגש מול המלנכוליות שעומדת באוויר. אי אפשר שלא להזיל דמעה, כאשר צופים בקליפ הישן משנת 1981 של הערוץ הראשון ובו אריק עם ג'ינס צמוד וחולצת כפתורים בתכלת הורסת למדי, מביט למצלמה במתיקות. אפילו הבנות בקהל לא מצליחות לעמוד בזה.

 

בוקר טוב אמיר

אריק אהב מאד את המשפחה ולכל אחד מהם הקדיש שיר. ליסמין בתו הגדולה יש תקליט על שמה, לסימה הוא כתב את השיר "שחורה שלי" ולאמיר בנו הבכוור והיחיד הוא כתב את "בוקר טוב אמיר", לאחר שנולד. למרות שמדובר בתינוק המילים עצובות ומדברות על כל המלחמות והאסונות והרעב שמתרחשים מסביב ושאמיר עדיין לא מודע אליהם. וטוב שכך. גם על הלחן לשיר הזה חתום האחד והיחיד יצחק קפלטר.

 

אני אוהב אותך היום

אחד מהשירים המרגשים והיפים ביצירה הישראלית, שלצערינו אל הושמע מספיק לפחות בשנים האחרונות. את השיר הזה כתב אריק לסימה אליהו בשנת 1974, שנה לאחר שהתחליו לצאת. המילים קטנות מאד ולא מפוצצות בקלישאות חסרי טעם ועדיין המסר הרומנטי מועבר. בכמה בתים אפשר להבין כמה אריק אהב את סימה והוא מוכן לעשות הכל למענה.  שימו לב כיצד הוא מושך את המילה "כשנגמוררררר עם הסלון", כאשר מתחת לפני השטח מדובר על גמירה אחרת לגמרי. גבר גבר.

 

מזל

את השיר המצחיק הזה שהוא גרסת קאבר לביטלס, כתב יורם טהר לב לאריק והאיינשטיניים. השיר הוא פרודיה על מזל שבוגדת עם מישהו אחר. אריק העניק לשיר נופך רוקיסטי משולב עם הרבה חן והומור. כבר אז אפשר היה להבחין, שעומד לצמוח כאן זמר רוק מוכשר ביותר, שלא נופל בכלל מג'ון לנון ופול מקרטני.

 

ברלה צא

אי אפשר לסיים אייטם של שירים של אריק, בלי להכניס משהו מהיצירה הגדולה שלו עם שלום חנוך. רוב השירים שהשניים יצרו יחד היו להיטי ענק "כמה טוב שבאת הביתה", "אמא אדמה", "קח לך אישה", "מה איתי" ועוד ועוד. דווקא מהיצירה הענקית הזו לקחנו שיר, מהאלבום יסמין עם קונוטציות ברורות לאלבום הראשון שלהם שבלול. אריק הזדהה עם השיר הזה, כי גם הוא פעמים רבות הרגיש כמו ברלה, שרוצה רק להשאר בתוך הבית שלו ולא לצאת החוצה.