"אני עושה מה שמרטיב אותי ושום דבר לא ימנע ממני את זה"

גלעד כהנא ותמיר מוסקט חוברים יחד לפרויקט משותף תחת השם "לא כוחות" ומדברים על האלבום החדש שלהם, שבו מתארחות מרינה מקסימיליאן ברוסית וליאת הר לב בבלונד, על הוויראליות שלו במרחבי הרשת ועל האסטרטגיה השיווקית המעניינת (קנו דיסק, קבלו שקית זרע)

לא כוחות - גלעד כהנא ותמיר מוסקט
לא כוחות גלעד כהנא ותמיר מוסקט | צילום: רונן ללנה

אם עוד לא נחשפתם ללהיטים הוויראליים המופרעים של ההרכב החדש "לא כוחות", זה הזמן לעשות את זה. מדובר באחד הפרויקטים השונים שנראו פה לאחרונה: מהשירים הרב לשוניים, דרך הקליפים המושקעים בהם מככבות מרינה מקסימליאן וליאת הר לב ועד האסטרטגיה השיווקית המרעננת ואף ביזארית לפרקים.

 

ואם בביזארי ומרענן עסקינן, לא תופתעו לגלות שבצמד המוזיקלי החדש "לא כוחות"  חבר גלעד כהנא ("ג'ירפות"), אחד שיודע דבר או שניים על מתיחת גבולות. המחצית השנייה של הצמד היא המתופף והמפיק תמיר מוסקט מה"בלקן ביט בוקס".

 

ההיכרות בין השניים התחילה באלבום הראשון של ה"ווקינג מן", הפרויקט של כהנא מ-2009, בו עשה מוסקט מיקסים. "היה ברור שיש כימיה יוצאת דופן", אומר מוסקט במבט לאחור. "הדיאלוג הראשון היה כאילו אנחנו חברים טובים המון זמן", מוסיף כהנא, "כאילו אנחנו מאותו שבט". אחרי שעבדו ביחד גם באלבום השני של ה"ווקינג מן", החליטו לעשות משהו משותף, ו"במפגש הראשון היו זיקוקים", אומר מוסקט.

 

שניהם מוזיקאים די עסוקים - כהנא עם "ג'ירפות" ומוסקט עם "בלקן ביט בוקס" ועם שלל ההפקות המוזיקליות שבהן הוא מעורב (אסף אבידן, חווה אלברשטיין, "הבילויים" ועוד), ולמרות זאת, הם מעידים, לא מדובר מבחינתם בפרויקט צדדי. "עשינו את זה עם 100 אחוז מהאנרגיה והפוקוס", אומר מוסקט, "אבל בטפטופים. במשך שנה כל פעם היינו מתכנסים למפגשים".

 

התוצאה, כאמור, לא שגרתית. בשיר "נדל"ן", שהקליפ שלו, בבימויו של תומר יוסף, זכה ליותר מ-300 אלף צפיות, הטקסט מדבר על מצוקת הדיור. לשניים מצטרפת מרינה מקסימילאן שאת חלקה בשיר היא שרה ברוסית. "השיר מדבר על נדל"ן ועל האוליגרכיה, שלוקחת מאיתנו הצעירים את האפשרות לקנות דירות", מספר מוסקט. "אז זה צריך להיות או בצרפתית, כי הם אלה שקונים את הדירות, או ברוסית, בגלל האוליגרכים. בחרנו ברוסית כי זו שפה יותר קשה".

 

ולמה מרינה?

 

כהנא: "הייתי בקשר עם מרינה ונחשפתי ליכולות שלה אז זימנו אותה לאולפן, על סמך העובדה שאנחנו יודעים שהיא יכולה לעשות הכל".

 

בקליפ אחר לשיר "להתבונן בך", משתתפת ליאת הר לב בפיאה בלונדינית. הר לב מנהלת בקליפ רומן רווי התגפפויות עם כהנא. "ראיתי את ליאת בסדרה 'הפרלמנט' ונפל לי התחת", מספר כהנא על הבחירה בה. "כשהגינו את הקליפ הייתה הרגשה שאנחנו צריכים שחקנית אמיתית, וליאת היא סופר סקסית, סופר מצחיקה ושחקנית ברמ"ח איבריה".

 

מן הסתם, השתתפותן של מקסימילאן והר לב תורמת לתשומת הלב שגורף הפרויקט אבל כהנא מבהיר שזו לא הסיבה לשיתופי הפעולה עמן: "אני עושה מה שמדליק אותי, מה שסקסי בעיניי, מה שמרטיב אותי. זו זירה שאני יכול לעשות בה מה שבא לי ושום דבר לא ימנע ממני לעשות את זה".

 

למרות העיסוק בנושאים רציניים, כמו מצוקת הדיור וחוסר אושר בזוגיות, כהנא, כהרגלו, מתבל את הטקסטים בלא מעט הומור. "אני חושב שבישראל יש מעט מאוד הומור במוזיקה, ואני לא מדבר על הומור נונסנסי כמו כוורת", הוא אומר. "נדל"ן הוא שיר סאטירי על המצב הנורא של ישראל 2014 ויש בו הומור כי אני חושב שאם תהיה רציני מדי וכבד מדי לא תצליח להגיע למאזין. כדי לחדור צריך לשמן. הומור זה לא סתם התכונה שנחשבת הכי סקסית אצל נשים. זה עוזר לי לחדור. יש גם שירים לא מצחיקים, אבל אני אף פעם לא ארשה לעצמי ליפול לתוך מדמנה של רחמים עצמיים".

פאק וויט דה סיסטם

כאמור, עוד לפני שהאלבום יצא הוא זכה לחשיפה לא מבוטלת במרחבי הרשת. מלבד שלושת הקליפים המדוברים לשירים "נדל"ן", "אני לא מאושר" ו"להתבונן בך", השניים ניהלו קמפיין בפייסבוק, במסגרתו צילמו סרטונים קצרים על גולשים, שהתבססו על המידע המופיע בפרופיל של אותם גולשים ברשת החברתית. בעמוד היוטיוב הפורה של "לא כוחות", אפשר גם למצוא את סרטון ההזרעה, בו השניים מציעים לרוכשים המאושרים של האלבום החדש לקבל מתנה מפתה - שקית DNA של השניים, ובמילים אחרות - זרע, להזרעה עצמית, כדי שלכל אחד יוכל להיות בייבי לא כוחות.  "זה היה ג'סט טו פאק וויט דה סיסטם", אומר מוסקט. "אנחנו לא אמנים שמגיעים אאוט אוף נו וור, ודווקא בגלל הנוחות, בגלל שברור שיתייחסו לזה, רצינו לראות מה קורה אם אנחנו לא משחקים את המשחק הזה. זה היה טסט קייס פסיכולוגי של כל המערכת כדי לראות איך עובדים אחרת לגמרי, איך מייצרים משהו אישי לחלוטין, בלי לנסות לתפוס את כולם. אכלנו שעות של סיעור מוחות ונהנינו מהתהליך שיכול להיות מאוד מבאס כאמן כי הרי לא בשביל זה אתה עושה מוזיקה. מאוד כיף שהתהליך הפך להיות קריאטיבי. אני ממשיך לפתח רעיון ללייבל, שהרעיון שלו הוא פאואר טו דה פיפל - אתה בתור אמן אחראי להצלחה, קח את האחריות לדבר הזה. אם אתה יודע שאתה עושה מוזיקה איזוטרית, תגיע לאנשים שזה מעניין אותם. אל תתלונן, תעשה את זה. זו נטייה איומה של אמנים לשבת על הגדר ולהגיד לא נתנו לי, לא השמיעו אותי, ואז תדמייני איך התקליט הבא שלו נשמע".

 

זו הייתה אסטרטגיה שיווקית שנועדה לעקוף את הפלייליסט, את הרדיו, שעלול להתעלם?

 

כהנא: "לא פחדנו מהתעלמות, זה לא בא מלפחד. זה בא מתוך רצון להמשיך את ההתפרעות ביציאה החוצה במערכת היחסים הזו שיש לך עם הקהל שלך. כולם נורא מבוהלים מזה שכבר לא קונים דיסקים, ואנחנו לעומת זאת, די מתרגשים מזה, מהעולם החדש".

 

העובדה שכבר לא כל כך קונים דיסקים גורמת לך לתהות אם בכלל להמשיך להוציא מוזיקה בפורמט של אלבומים?

 

"אני כל הזמן תוהה, אין פרויקט אחד שאני לא תוהה, אבל לפעמים יוצאת קבוצה של שירים ואני לא יכול להתעלם מזה, אז הם יצאו ביחד. אני כל הזמן מעסיק את עצמי בזה אבל אנחנו די מתרגשים מזה שאפשר לחפש מוזיקה ביוטיוב, אנחנו רואים בזה מגרש משחקים".

 

באלבום או בכל דרך אחרת, השניים משוכנעים שהפרויקט הזה אינו חד פעמי. "שיתוף הפעולה הזה לא הפסיק", אומר מוסקט. "במקום שתהיה דעיכה טבעית אחרי עשיית תקליט, הוא מתרומם עוד יותר. מצאנו אחד את השני, מעבר לעשיית מוזיקה, גם בתפיסה של לאן הכל הולך. יש לנו המון השראה אחד מהשני. אנחנו מגלים עולם חדש עם אפשרויות שונות".