מדונה בנאום מרגש ומטלטל: "קראו לי זונה וכלבה, השוו אותי לשטן"

מדונה קיבלה את פרס "אשת השנה במוזיקה" - ונתנה נאום מרגש ומטלטל בו דיברה על האונס שעברה ועל הזדקנות בתעשיית הבידור

זמן צפייה: 03:10

כבר ארבעה עשורים שמדונה היא אחת הפרפומריות הגדולות של עולם המוזיקה, וביום שישי האחרון – היא נתנה את אחת ההופעות המרגשות בחייה. רק שהפעם לא היה מדובר בקטע מוזיקלי – אלא בנאום מטלטל שהשאיר את כל מי שצפה בו עם פה פעור וכמה נקודות למחשבה. הנאום חשף כמה נקודות כואבות מאוד מעולם הבידור שמדונה, וכנראה גם רוב הנשים בתעשייה חוו על בשרן – החל משוביניזם וסקסיזם ועד אפליית גיל.

הנאום נעשה במסגרת טקס פרסי הנשים במוזיקה של המגזין בילבורד, שם מדונה קיבלה את אשת השנה במוזיקה. את הנאום היא פתחה בטון מבודח, שהסתיר הרבה כאב מתחתיו: "אני עומדת כאן לפניכם כשטיח לרגליים, כלומר כבדרנית אישה". הבדיחה הזאת, אמרה בעצם הכל. המשך הנאום סיפר על הדרך הלא פשוטה שעברה הזמרת בת ה58 במשך 34 שנות הקריירה שלה. היא פתחה בתיאור השנים הראשונות שלה בניו יורק בסוף שנות ה70, תקופה שבה כמעט כל חבריה מתו מאיידס ובה היא נאנסה באיומי סכין ונשדדה אינספור פעמים. היא סיפרה שלמדה שיעור חשוב: "בחיים אין שום ביטחון, חוץ מלהאמין בעצמך".

 

מדונה מעל במת טקס הבילבורד. Getty Images
מדונה מעל במת טקס הבילבורד. Getty Images

| "אל תזדקני. כי להזדקן זה חטא"

מדונה גם סיפרה שהאומנות של הזמר דייוויד בואי, שנחשבה למוזרה וחתרנית, גרמה לה להאמין שבעולם הבידור אין שום חוקים. לצערה, מהר מאוד היא הבינה שזה נכון רק לגבי גברים. "אם את בחורה, את צריכה לשחק את המשחק. מותר לך להיות חמודה ויפה וסקסית, אבל אל תנסי להיות חכמה. אל תביעי דעות שלא מתיישבות עם הנורמה. מותר לגברים להחפיץ אותך ומותר לך להתלבש כמו זנזונת, אבל אסור לך לדבר על זה. אסור לך לשתף את העולם בפנטזיות המיניות שלך. תהיי מה שגברים רוצים שתהיי, וחשוב מזה – צריך שנשים ירגישו בנח אתך בסביבה של גברים.

מדונה המשיכה ודיברה גם על אפליית הגיל: "אל תזדקני. כי להזדקן זה חטא. יבקרו אותך וילכלכו עלייך ובטוח לא ישמיעו אותך ברדיו".

מדונה
מדונה

| "קראו לה מכשפה וזונה, השוו אותי לשטן"

היא המשיכה וסיפרה כשדמעות בעיניה על תקופה בה הרגישה כמו האדם הכי שנוא בעולם, תקופה שנרגעה רק כשהתחתנה עם שון פן, ובתור אישה נשואה, כבר לא נחשבה לאיום. כמה שנים אחר כך, לאחר שהזוג התגרש ומדונה הוציאה את האלבום "אירוטיקה" וספר הסקס שלה, השנאה כלפיה התגברה שוב. כותרות בעיתונים קראו לה מכשפה וזונה, והשוו אותה לשטן. "אמרתי – רגע אחד. פרינס גם מסתובב בגרביוני רשת ועקבים, עם הישבן בחוץ, לא? הוא עשה את כל זה – אבל הוא היה גבר. אז היתה הפעם הראשונה שהבנתי באמת שלנשים אין את אותו החופש כמו לגברים".
למדונה היתה גם בקשה מהנשים שמאזינות לה: "נשים דוכאו במשך כל כך הרבה זמן, עד שהן מאמינות למה שהגברים אומרים עליהן. הן מאמינות שהן צריכות לתמוך בגבר כדי שהעבודה תיעשה. ויש גברים ששווה לתמוך בהם, אבל לא בגלל שהם גברים, אלא פשוט בגלל שהם ראויים. כנשים – אנחנ צריכות להתחיל להעריך את עצמנו ואת הערך של אחרות. חפשו נשים חזקות ותתחברו איתן, תלמדו מהן, שתפו איתן פעולה ותתמכו בהן.

את הנאום היא סגרה באמירת תודה לכל אלו שתמכו בה לאורך השנים, אבל גם לכל אלו שפקפקו בה וניסו להגיד לה מה אסור לה ומה היא לא יכולה לעשות, ועל ידי כך רק הפכו אותה לחזקה יותר ופעילה יותר.

מדונה בטקס פרסי הגראמי. Getty Images
מדונה בטקס פרסי הגראמי. Getty Images